ایمانوئل والرشتاین، جامعه شناس بلندآوازه آمریکایی با نگرانی می گوید؛ «مانع اصلی پیش روی ما برای استقرار نظم جهانی- کدخدایی آمریکا!- دکترین ولایت فقیه امام خمینی است.




حسین شریعتمداری در یادداشت امروز کیهان نوشت :


1- چند سال قبل در یکی از جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ دانشجویی، ضمن پرسش هایی که درباره مسائل سیاسی روز مطرح شده بود، پرسشی با این مضمون از تریبون خوانده شد؛ «می گویید جمهوری اسلامی ایران، یک نظام حکومتی برخاسته از اسلام ناب محمدی(ص) است و از آن با عنوان زمینه ساز حکومت جهانی حضرت صاحب الزمان(عج) یاد می کنید و این در حالی است که از صدر اسلام تاکنون، حکومت های فراوانی همین ادعا را داشته اند، حتی حکومت های فاسدی نظیر بنی امیه و بنی عباس هم حاکمیت خود را برخاسته از اسلام ناب می دانستند، از کجا معلوم که ادعای ما نیز یک ادعای دیگر در کنار همان ادعاها نباشد»؟!
پاسخ نگارنده - که البته برگرفته از اساتید برجسته اسلام شناس بود و شرح تفصیلی آن در این وجیزه نمی گنجد- این بود که «آدرس و نشانی دقیق یک نظام برخاسته از اسلام در کلام خدا، رهنمودهای پیامبر اعظم(ص) و آموزه های بدیهی و همه فهم اسلام- و نه آن بخش از آموزه ها و معیارهای اسلامی که درک آن به اذهان ژرف اندیش و مطالعات فراوان نیاز دارد- به وضوح آمده است بنابراین با در دست داشتن این آدرس که به آسانی در دسترس است می توان سره را از ناسره و آب را از سراب تشخیص داد و مدعیان راستین را از دکه داران کاذب بازشناخت. در دوران بنی امیه و بنی عباس و یا برخی از مدعیان عصر حاضر نیز کسانی که آدرس مورد اشاره را در دست داشتند به وضوح می دیدند که این آدرس آنان را به حکومت های یاد شده نمی رساند و اساسا مقاومت تاریخی شیعه در برابر حکام جور به علت در دست داشتن همین آدرس بوده است. نظام ولایت فقیه دقیقا با آدرسی که پیامبر اعظم(ص) و ائمه هدی(ع) ارائه داده اند همخوانی دارد و دقیقا به همین علت است که وقتی امام راحل ما (ره) ندای انقلاب سر می دهند، مردم این ندا را در دل خود آشنا و با آموزه ها و باورهای بدیهی- و نه پیچیده- اسلامی، همخوان و همراه می یابند و با پای دل به سوی آن می شتابند.
ماجرا بسیار بدیهی است و در چند کلمه این که؛ دوسوم فقه- چه از نگاه شیعیان و چه اهل سنت- سیاسیات و اجتماعیات است و فقط یک سوم آن مربوط به احکام فردی و عبادات شخصی است. اجرای این احکام نیاز به تشکیل حکومت دارد و رهبری این نظام حکومتی الزاما باید در دست کسی باشد که اولا؛ از اسلام و احکام و آموزه های آن و شرایط و ظرافت های زمان شناخت لازم و کافی داشته باشد، یعنی «فقیه» باشد و ثانیا؛ عادل باشد، چرا که عالم بدون عادل بودن نمی تواند ضامن قابل تکیه ای در اجرای دستورات اسلامی باشد. بنابراین تشکیل یک نظام اسلامی تحت زعامت و رهبری فقیه عادل ضروری و تضمین کننده درستی و اسلامی بودن آن است و این در یک کلمه مفهوم اصل ولایت فقیه است. این فرمول بدیهی تر از آن است که با هیچ عقل سلیمی قابل نفی باشد. دقیقا به همین علت است که برخی از جریانات - البته کم عده و شمار- و مدعی ولایت که به قول حضرت امام(ره)، ولایت که هیچ، دیانت هم ندارند، وقتی این فرمول را- چه آگاهانه و چه ناخودآگاه- نفی می کنند، به یاوه سرایی روی می آورند و بلافاصله با استقبال دولت فخیمه! انگلیس روبرو می شوند و برای تبلیغ دیدگاه انحرافی خود که دشمنی آشکار با اسلام و همسویی بی تردید با دشمنان رسول خدا (ص) و ائمه هدی (ع) است، از امکانات روباه پیر، مخصوصا شبکه های ماهواره ای برخوردار می شوند و... بماند.
2- دیروز رهبر معظم انقلاب در آستانه سالروز میلاد مراد غایبمان حضرت ولی عصر- ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- و در بازدید از نمایشگاه تولیدات علمی موسسه دارالحدیث، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تحقق یکی از همان وعده های اطمینان بخش در جهت حکومت جهانی حضرت بقیهًْ الله الاعظم ارزیابی کرده و آن را همسو با حرکت کاروان بشریت به منزلگاه مطلوب و دلگشا و دلنشینی دانستند که خدای رحمان و رحیم در ظهور حضرت وعده فرموده است. و باز هم از ایشان است که «این عصر را باید عصر امام خمینی(ره) نامید و ویژگی آن عبارت است از بیداری و جرأت ملت ها در برابر زورگویی ابرقدرت ها و سربرآوردن ارزش های معنوی و الهی».
و از امام راحل(ره) است که «ما، الان در موقعیت حساسی هستیم که به نظر من؛ حساس ترین نقطه تاریخ است» و با تأکید بر همسویی انقلاب اسلامی با انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) می فرمایند «گویی جهان مهیا می شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکه معظمه و کعبه آمال محرومان و حکومت مستضعفان» و...
اکنون جای آن است که به مواردی از درک این واقعیت محسوس و ملموس که در نگاه دیگران آمده و فقط اندکی از بسیارهاست، اشاره ای گذرا داشته باشیم. بخوانید؛
✓ هنری کیسینجر، مشاور رئیس جمهور آمریکا در دهه 70 میلادی شخصیت امام خمینی(ره) را اینگونه ارزیابی می کند؛ آیت الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه ریزی را از سیاستمداران و نظریه پردازان می گرفت... هیچکس نمی توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری غیر از معیارهای شناخته شده در دنیای امروز سخن می گفت و عمل می کرد. گویی از جای دیگری الهام می گرفت، دشمنی آیت الله خمینی با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.
✓  محمدحسنین هیکل، سردبیر معروف روزنامه الاهرام مصر که یکی از روزنامه نگاران برجسته و بلندآوازه دوران معاصر است درباره امام راحل ما(ره) می گوید؛ خمینی را یکی از اصحاب خاص رسول خدا (ص) می دانم که بینش و منش پیامبر اسلام را بی کم و کاست به قرن حاضر آورده است. گویی آمده است تا سپاهیان علی(ع) را که بعد از شهادت او، سرگشته و بی فرمانده شده بودند، فرماندهی کند.
✓  هم او، در ملاقات با نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی- آقای سودانی- در قاهره، به درایت پیامبرگونه رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و می گوید؛ کاری که انقلاب اسلامی تحت رهبری امام و آیت الله خامنه ای انجام داده است، هیچیک از زمامداران دنیای کنونی و یا قدرتمندان کشور خودتان نظیر کوروش و داریوش نمی توانستند به خواب هم ببینند، شما هر جا وارد می شوید دلها را تسخیر می کنید و به انقلاب پیوند می دهید.
✓  شبکه اول تلویزیون «بی بی سی» در مجموعه مستندی با عنوان «قرن دوم» که به بررسی رخدادهای احتمالی قرن بیست و یکم اختصاص داشت، به رهبران سیاسی غرب هشدار می دهد؛ «آنچه در ایران در سال 1979- بهمن ماه 1357- اتفاق افتاد، نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای تمام ادیان جهانی یک نقطه عطف است.  نقطه عطفی که از بازگشت توده های میلیونی مردم در سراسر دنیا به اصولگرایی مذهبی خبر می دهد... در سراسر جهان، پیروان ادیان مختلف نظیر مسیحیت، یهودیت، بودیسم و هندوها به اصولگرایی مذهبی روی آورده اند، حتی در ترکیه نیز که هفتاد سال قبل با مذهب وارد جنگ شده بود، امروزه روند بازگشت به اصول اسلامی سرعت گرفته است.»
✓  الوین تافلر، یکی از استراتژیست های معروف آمریکایی و از شخصیت های سیاسی نزدیک به کاخ سفید، اعتراف می کند؛ «بازی قدرت جهانی در دهه های آینده ای که پیش روی داریم، بدون در نظر گرفتن قدرت روزافزون اسلام قابل درک نیست.»
✓  آنتون گیدنز، جامعه شناس پرآوازه انگلیسی درباره تحولات بنیادین قرن حاضر می نویسد؛ «درگذشته، سه غول فکری جامعه شناسی یعنی مارکس، دورکیم و ماکس وبر با اندکی اختلاف نظر، فرآیند عمومی جهان را به سوی سکولاریزم و در جهت حاشیه نشینی دین ارزیابی می کردند ولی از سال 1979 و با پیدایش انقلاب اسلامی در ایران، شاهد روند معکوس و متفاوت با این فرضیه هستیم، یعنی فرآیند عمومی جهان، با شتاب به سمت دینی شدن پیش می رود.»
✓  الکساندر زوگانف، رهبر سابق حزب کمونیست روسیه، با اشاره به تحولاتی که بعد از انقلاب اسلامی در جهان پدید آمده و امروزه از سوی رهبری ایران اسلامی با اقتدار و درایت دنبال می شود، می گوید؛ « ما هم، در روسیه از افکاری که وجود خدا را انکار می کند دست برداشته ایم.»
✓  نیوت گنگریچ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات چند تن از سناتورها که ادعای رهبری آمریکا بر جهان را داشتند، به انقلاب اسلامی در ایران و رهبری هوشمندانه امام و رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و با تمسخر می گوید؛ «ایالات متحده چگونه ادعای رهبری جهان را دارد؟ با کشوری که در آن، دختران 12 ساله باردار می شوند، 15 ساله ها همدیگر را می کشند، 17 ساله ها به ایدز مبتلا می شوند و 18ساله ها در حالی دیپلم می گیرند که به خوبی قادر به خواندن و نوشتن نیستند، هیچکس را نمی توان اداره کرد».
✓  ایمانوئل والرشتاین، جامعه شناس بلندآوازه آمریکایی با نگرانی می گوید؛ «مانع اصلی پیش روی ما برای استقرار نظم جهانی- کدخدایی آمریکا!- دکترین ولایت فقیه امام خمینی است... همه نظریه ها درگذر زمان کمرنگ و کهنه شده و به تاریخ می پیوندند، ولی نظریه ولایت فقیه ]امام[خمینی هر روز پررنگ تر و سرزنده تر می شود و مسلمانان بسیاری را به خود جلب می کند.
و... از امامان معصوم علیهم السلام است که یخرج ناسٌ من المشرق یوطئون للمهدی سلطانه... مردمانی از مشرق قیام می کنند و زمینه برپایی حکومت مهدی صاحب زمان- ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- را فراهم می آورند و به قول حضرت آقا؛
خورشید من برآی، که وقت دمیدن است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان