مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفته نگارش متن توافق جامع هسته ای از هفته آینده آغاز می شود.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از وال استریت ژورنال، سید عباس عراقچی گفته نگارش متن توافق جامع هسته ای از هفته آینده آغاز می شود، اما هنوز تردیدهایی در این باره وجود دارد.

آقای عراقچی روز پنجشنبه همچنین گفت که توافق جامع هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 در دسترس است اما دو طرف هنوز اختلافات گسترده ای در برخی از موضوعات دارند.

وی که در نشست شورای اروپایی در روابط خارجی در شهر رم صحبت می کرد گفت: «مذاکرات اکنون در مرحله بسیار حساسی هستند.»

آقای عراقچی با بیان اینکه «هنوز اختلافات وجود دارند.» افزود « ما به تلاش سخت، خردورزی و خلاقیت برای از بین بردن اختلافات نیاز داریم.»

وی علی رغم اشاره به اختلافات گفت که «توافق در دسترس است.»

در صورتی که ایران و 6 کشور مذاکره کننده نتوانند تا موعد 20 جولای (29 تیرماه) به توافق برسند می توانند مدت زمان لازم برای توافق را تا 6 ماه تمدید کنند.

معاون وزیر خارجه ایران و دیپلمات ارشد هسته ای ایران گفت: «همه ما می خواهیم این کار را تا 20 جولای به انجام برسانیم.»

این دیپلمات ایرانی عدم موفقیت دو طرف در رسیدن به توافق هسته ای را موضوعی «فاجعه بار برای همه» توصیف کرد و گفت ایران در صورت توقف مذاکرات هسته ای به غنی سازی 20 درصدی برمی گردد.

ایران در راستای پایبندی به توافق موقت هسته ای که در سوم آذرماه سال گذشته در ژنو حاصل شد با تعلیق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم موافقت کرده است.

آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی کامل ایران به تمامی مفاد این توافقنامه تأکید می کنند. 

دیپلمات های ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون در هفته جاری رایزنی های سه جانبه را در ژنو برگزار کردند. این رایزنی ها  که در آستانه پنجمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 برگزار می شد گامی در راستای حل اختلافات پیش از این مذاکرات بود.

عراقچی از اظهارنظر درباره این رایزنی ها خودداری کرد اما ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین با پیشرفت همراه باشد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت: «انتظار داشتیم در دور قبلی این مذاکرات در وین نگارش متن توافق را آغاز کنیم، اما این اتفاق نیفتاد. امیدواریم هفته آینده نگارش پیش نویس را آغاز کنیم، اما هنوز تردیدهایی در این باره وجود دارند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته ای این کشور متهم می کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعاها را رد کرده است.

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان