عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه افزایش مالیات رونق تولید در کشور را مختل می کند گفت: متاسفانه مالیات در استانها از 50 تا 90 درصد افزایش پیدا کرده است که قطعا این موضوع به مردم فشار وارد می کند.

 

به گزارش لنگرنیوز ، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در صحن علنی مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 93، گفت: من به نکاتی در این زمینه اشاره می کنم که قابل توجه است.


وی افزود: بودجه سال 1392، 210 هزار میلیارد تومان بوده و عملکرد ما 110 هزار میلیارد تومان بوده است. امسال بودجه ای که دولت پیشنهاد کرده 195 هزار میلیارد تومان یعنی چیزی حدود 85 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.


سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: چه اتفاقی قرار است بیفتد که ما سال گذشته 110 هزار میلیارد تومان و امسال 195 هزار میلیارد تومان داریم و 85 درصد افزایش قرار است از کجا تامین شود؟


لاهوتی ادامه داد: در سالی که ما قرار است رونق تولید داشته باشیم، افزایش مالیات تولید را مختل می کند و در اقتصادی که تورم همراه رکود است، افزایش مالیات آسیب بسیار شدیدی به تولید وارد می کند.


وی با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: بودجه درآمد مصوب مالیاتی سال 92 در قانون 56 هزار میلیارد تومان بوده و آن چیزی که مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرده که از آن تامین شده است و در خوشبینانه ترین حالت 49 هزار میلیارد تومان است.


نماینده مردم لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: امسال این رقم 66 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و پیش بینی کرده ایم که رقم حصولی داشته باشیم که به این معنی است که 17.9 درصد به نسبت بودجه سال گذشته و 34.4 درصد به نسبت عملکرد داشته باشیم و جای سوال است که آیا امکان تحقق این در بودجه وجود دارد یا نه؟


لاهوتی به بودجه دولت اشاره کرد و گفت: در بودجه در نظر گرفته شده مالیات استان ها افزایش یافته، به طوری که برخی از استان ها 50 درصد، برخی 60 درصد و حتی برخی از آنها نزدیک به 90 درصد افزایش مالیات دارند و متوسط چیزی حدود 30 درصد افزایش مالیات برای استان ها در نظر گرفته شده است، در حالی که بودجه عمرانی آنها 40 درصد کاسته شده است.


وی خاطرنشان کرد: در بحث نفت نیز مصوب ما در سال 1392، 61 هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی مرکز پژوهش ها برای امسال 47 هزار میلیارد تومان است اما این مسئله در بودجه 93، 75 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، هر چند دولت به دو نکته در این زمینه اشاره کرده که یکی 1 میلیون بشکه نفتی است که ما در سال گذشته صادرات داشته ایم و رعایت شده است، یعنی متوسط فروش نفت در بودجه سال گذشته 104 دلار بوده که امسال در بودجه به درستی 100 دلار پیش بینی شده، اما 75 هزار میلیارد تومان و 47 هزار میلیارد تومان جای دقت دارد.


نماینده لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: در بودجه به بحث قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز توجه شده و در بودجه سال گذشته رقم در نظر گرفته شده برای درآمد دولت از هدفمند کردن یارانه ها 39 هزار میلیارد تومان بوده و امسال عملا در شکل ظاهر 51 هزار میلیارد تومان است، یعنی حدود 10 هزار میلیارد تومان افزایش داشته ایم که خیلی عدد بالایی شاید نباشد، اما باید به این نکته توجه کنیم که وقتی در سال گذشته وصولی دولت از این مسئله 26 تا 27 میلیارد تومان بوده، دولت باید آن را دو برابر کند و این در حالی است که دولت، دولت قانونمندی است و مثل دولت گذشته از بانک مرکزی استقراض نمی کند تا کسری را تامین کند، بنابراین برای تامین کسری این مبلغ باید از مردم وصول شود.


لاهوتی گفت: این مجوز به دولت دهم به این معنی است که قیمت حامل های انرژی باید صد در صد افزایش یابد که باید سوال کرد که آیا در این شرایط امکان این مسئله وجود دارد یا نه؟


وی ادامه داد: اعتبارات عمرانی در سال 1393 به میزان 33 درصد کاهش یافته و دولت رقم توجه به اعتبارات عمرانی را 56 هزار میلیارد تومان که دولت قبل 56 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته بود که سال گذشته حداکثر 15 هزار میلیارد تومان آن محقق شد و دولت امسال 37 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته است که این نسبت به عملکرد 3.5 برابر است.


این نماینده مجلس تصریح کرد: بنده آقای نوبخت را به عنوان استاد، سرور و نخبه ای در کشور می دانم و با تمام وجودم به این مسئله اذعان می کنم، اما ما از سال 1381 تا 91 فقط 26 درصد پروژه های عمرانی مان خاتمه یافته است، یعنی 74 درصد از پروژه های عمرانی ما خاتمه نیافته اند، یعنی در سال از 485 طرح که باید تمام می شد تنها 127 پروژه خاتمه یافته و ما حدود 63 هزار میلیارد تومان از سال 1381 تا 1391 خسارت پروژه های عمرانی را پرداخت می کنیم و سالیانه 40 درصد صرف این مسئله می شود.


لاهوتی اظهار داشت: 14 هزار میلیارد تومان از 37 هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی به دستگاه های متفرقه اختصاص یافته که یا عناوینی برای آن ذکر نشده و یا دستگاه آن مشخص نیست.


وی در پایان گفت: متوسط بیکاری جامعه ما 13 درصد است و این در حالی است که نرخ بیکاری جوانان ما 26 درصد است و دستگاه ها مکلف شده اند برای جوانان اعتباراتی لحاظ کنند، اما فقط 4 دستگاه بند الف ماده 41 را پیش بینی کرده اند و برای جوانان اعتباراتی در نظر گرفته اند که باید در خلال بررسی بودجه به آن توجه کرد./خانه ملت

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان