به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز نشستی با موضوع «تروریسم، موشک و فساد مالی؛ مخاطرات تعامل مالی با ایران» برگزار کردند و در آن به مضرات اجرایی شدن تعهدات آمریکا و دیگر کشورهای عضو 1+5 در قالب برجام پرداختند.

«اِد رویس» رئیس این کمیته در ابتدای این جلسه به قول های «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در زمان انعقاد توافق هسته ای پرداخت و گفت که همه قول های اوباما بر باقی ماندن و اجرای تحریم های تروریستی، حقوق بشری و موشکی ایران استوار بود.

رویس بازار آمریکا را بزرگ ترین بازار مالی و تجاری جهان خواند و به حاضران یادآور شد که «جک لو» وزیر خزانه داری این کشور در جلسات استماع قول داده بود که ایران پس از برجام «اجازه نخواهند یافت که با موسسات مالی آمریکا رابطه داشته باشند و با بانک های آمریکایی، قرارداد فاینانس امضاء کنند.»

اد رویس ادامه داد: «اما متأسفانه قول های دولت با اقدامات این روزهایش همخوانی ندارد. دولت به لطف زبان ضعیفی که در نگارش قطعنامه شورای امنیت در خصوص موشک های بالستیک ایران به کار رفت، پاسخ ضعیفی به اقدامات تحریک آمیز ایران داشته و از زمان شروع مذاکرات، فقط یک ایرانی به دلیل زیر پا گذاشتن حقوق بشر، تحریم شده است.»

رویس به مورد جالب احتمال زیر پا گذاشته شدن برجام از سوی آمریکا و دست بالای ایران در صورت چنین رخدادی هم اشاره کرد و گفت: «ماه گذشته یکی از مقامات بلندپایه وزارت خزانه داری اعلام کرد که تحریم های غیرهسته ای می تواند باعث تضعیف توافق (هسته ای با) ایران شود. این بر خلاف چیزهایی است که قبلاً به این کمیته گفته بودند. اگر ایران (به این عمل) اعتراض کند، دولت برای جبران مجبور به عقب نشینی خواهد شد. در این وضعیت، رهبر ایران قدرت وتو کردن اقدامات آتی کنگره را نیز خواهد داشت.»

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به درگیری ها با دولت بر سر ایجاد دسترسی ایران به دلار آمریکا هم پرداخت و گفت که دولت فعلاً زیر فشارهای کنگره از این کار صرف نظر کرده ولی احتمال ایجاد این دسترسی در آینده را رد نکرده است.»

رویس از تلاش های دولت اوباما برای شفاف سازی تحریم های موجود برای موسسات مالی اروپا و بخصوص انگلیس انتقاد کرد و گفت جان کری در حالی می گوید «رشد اقتصادی ایران به نفع آمریکا است» که سپاه پاسداران، قوی ترین بازیگر صحنه اقتصاد ایران است.

اِد رویس گفت دولت اوباما می خواهد شرکت ها را به سرمایه گذاری در کشوری سوق دهد که «فاسد است، بازرگنان بین المللی را گروگان می گیرد و روی موشک هایش می نویسد اسرائیل باید از بین برود.» رویس گفت بهتر است سرمایه ها به سمت کشورهایی بروند که شفافیت دارند، به قراردادهای خود احترام می گذارند و همسایگان خود را تهدید نمی کنند.

رویس در انتهای سخنرانی افتتاحیه این جلسه استماع گفت: «ایران هنوز هم بزرگ ترین حامی تروریسم دولتی است. تا وقتی که حمایت مالی از تروریسم برنامه تسلیحاتی غیرقانونی خود را متوقف نکند، باید مانند یک تهدید جهانی با وی برخورد شود.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان