به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، یکی از ابزارهای موجود در فضای حاضر رسانه های مکتوب و مجازی است که پلی مابین مردم و مسئولین است و از طرفی مشکلات مردم را انعکاس و از طرف دیگر خدمات و کارهای انجام شده در راستای خدمت دولت ها به مردم را می تواند انعکاس دهد.

 

اهمیت روابط عمومی از یک زندگی شخصی تا کار در مسئولیت مشخص در سازمان های خصوصی و یا دولتی کاملاً مشهود است، هر فردی در مواجهه با افراد دیگر خواه ناخواه مجموعه ای از  آداب معاشرت، تعاملات و مناسبات را برمی گزیند که می تواند به انزوا رفتن و یا ارتقاء سطح روابط بین فردی منجر شود  .

 

 

در ادارات و سازمان ها این مهم بسیار خطیرتر است چراکه علاوه بر این که موفقیت یا عدم موفقیت فرد مطرح است، سرنوشت کل مجموعه نیز تحت تأثیر روش های به کار گرفته قرار می گیرد و ممکن است به برقراری یک روابط مطلوب و کارآمد و یا  یک رابطه لجام گسیخته و نامطلوب منتهی گردد.

 

 

از طرف دیگر روابط عمومی با ارائه اطلاعات و مستندات به هنگام به جامعه و مخاطبان می تواند در شکل گیری و جهت دهی به افکار عمومی تأثیرگذار باشد. بنابراین نقش روابط عمومی در این زمینه ایجاد تعامل مطلوب و کارآمد با افکار عمومی است.

 

 

روابط عمومی نقشی بسیار مؤثر در بهبود وضعیت سازمان و ایجاد تعامل بین مجموع های درون و برون سازمانی دارد. مدیر روابط عمومی در هر سازمان بایستی واجد یک سری خصوصیات و روش های کارآمد در اداره امور و انجام وظایف شغلی باشد تا بتواند موجب پیشرفت کاری در ادارات و سازمان ها گردد .

 

 

یکی از مواردی که مدیر روابط عمومی می تواند موجب رشد سازمان و حتی موجب پویایی خود شود ارتباط گیری با رسانه ها جهت انعکاس مطالب سازمانی و ارتباط با مردم است.

 

 

متأسفانه این امر مهم در شهرستان لنگرود و بسیاری دیگر از شهرستان ها به دلایلی غیرمنطقی انجام نمی شود، این در حالی است که یکی از وظایف روابط عمومی تعامل با رسانه ها است و با توجه به فضای موجود کسی نمی تواند از رسانه ها نیز چشم پوشی کند.

 

 

درواقع می توان گفت ادارات شهرستان تمایلی به انعکاس خدمات دولت برای مردم از طریق رسانه ها را ندارند، بدیهی است خود مدیران روابط عمومی نیز نمی توانند کار رسانه ها را نیز انجام دهند.

 

 

البته دلیل وجود ضعف در روابط عمومی ها به چند عامل مربوط می شود که یکی از آن ها گماردن شخصی بدون در نظر گرفتن تخصص وی درزمینهٔ روابط عمومی است بعضاً مشاهده شده کسی که به عنوان مسئول روابط عمومی ادارات انتخاب می شود ابتدایی ترین کار روابط عمومی که ارتباط با رئیس مربوطه است را نیز نمی داند و نمی تواند انجام دهد.

 

برخی از مشکلات نیز به خود مدیران اصلی ادارات و نهادها برمی گردد که آن ها نیز به اهمیت و جایگاه مهم روابط عمومی و نقش آن اطلاعی ندارند و زحمت تحقیق درباره آن را نیز به خود نمی دهند، هرچند که مدیر روابط عمومی دارای تخصص موردنیاز باشد ولی گارد منفی مدیر نسبت به روابط عمومی کارایی آن را نیز می گیرد.

 

 

تبعید کارمندان به بخش روابط عمومی یکی دیگر از مشکلات این بخش مهم است که ضعیف ترین فرد را برای این کار انتخاب می کنند که حتی سواد لازم برای این کار را ندارد و مدیران مجموعه، روابط عمومی را به عنوان تبعیدگاه انتخاب می کنند.

 

 

البته موارد دیگری ازجمله تنگ نظری مدیر سازمان یا روابط عمومی، نگاه های سیاسی و .... نیز از مواردی است که علاوه بر اینکه نمی توانند کارهای سازمانی خود را به مدیر بالادستی خود ارسال کنند از ارتباط گیری با مردم و رسانه ها نیز عاجز هستند.

 

 

عدم وجود برنامه ریزی توسط مسئولان روابط عمومی نیز از دیگر مشکلات این بخش در اطلاع رسانی ها است، به عنوان مثال چند ساعت قبل از شروع مراسم، همایش، افتتاحیه و ... اقدام به دعوت تعدادی از رسانه ها می کنند که طبیعی است اکثر این موارد نیز بدون حضور رسانه به پایان می رسد.

 

 

یکی از نکات قابل توجه برخی مدیران ادارات و سازمان ها این است که خبرنگار صداوسیما استان و شهر را با دیگر اصحاب رسانه های مکتوب و مجازی جدا می کنند و بعضاً امکانات ایاب و ذهاب را نیز برای حضور آن همکار محترم فراهم می کنند که این نوع دیگری از تنگ نظری مدیران مربوطه است.

 

 

یکی از دلایل این امر دل خوش بودن به نمایش و رژه در قاب چندثانیه ای تلویزیون است که اکثراً حق آن خبر نیز ادا نمی شود و نگاه و توجه آنان نمایش مسئولین در قاب تلویزیون است.

 

بااین حال در پایان فقط در خصوص دو مورد می توان نتیجه گیری کرد : 

 

1 - یا مدیران سازمان ها و ادارات و مسئولان روابط عمومی ها تمایلی به انعکاس خدمات دولت به ملت و شنیدن صدای مردم ندارند.

 

2 - یا اینکه مدیران سازمان ها و ادارات و مسئولان روابط عمومی ها سواد کافی برای ارتباط گیری با اصحاب رسانه را نمی دانند که لازم است سال های سال تحت آموزش قرار گیرند.

 

حسن غلام پور - سردبیر پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان