به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در مراسم افتتاحیه مسابقات المپیک به برزیل رفته، در خصوص امنیت این مسابقات و مسائل حواشی انتقال 400 میلیون دلار پول به ایران با خبرنگار ان بی سی نیوز مصاحبه کرده است.

مسئله امنیت مسابقات در شهر جرم خیز ریودوژانیرو، پس از حمله مسلحانه چهارشنبه شب به اتوبوس خبرنگاران چینی و کشته شدن 6 نفر از مردم محلی، به کانون توجهات بدل شد؛ ارتش پس از این واقعه در پایتخت برزیل مستقر شد و خیابان ها رنگ و بوی میدان جنگ به خود گرفتند.

جان کری در پاسخ به سوالی مبنی بر ایمن بودن یا نبودن اقامت در ریودوژانیرو برای ورزشکاران آمریکایی، از غیرقابل پیش بینی بودن آینده سخن گفت و در ادامه با پرده برداشتن از واقعیتی جالب گفت: «تاکنون چنین امنیت و تلاش هماهنگی ندیده بودم؛ ما با آنها همکاری می کنیم. مأموران امنیتی ما با دقت با آنها (مأموران امنیتی برزیل) هماهنگ شده اند.»

دولت آمریکا و برزیل تاکنون از حضور مأموران امنیتی آمریکایی در پایتخت این روزهای المپیک خبر نداده بودند.

در ادامه خبرنگار سوالی در خصوص دادن «باج» به ایرانیان برای آزادی 4 زندانی پرسید و گفت چرا نظر بیشتر مردم آمریکا با نظر دولت این کشور در این ماجرا فرق می کند؟

جان کری با تکرار چند باره پاسخ مقامات آمریکایی گفت که این موضوع توسط تیمی مجزا از تیم مذاکره کننده هسته ای پیگیری شده و پرس و جوی شخصی کری از آنها ثابت کرده که آزادی 4 تبعه آمریکایی، ارتباطی با دادن 400 میلیون دلار به ایرانیان نداشته است.

خبرنگار از وزیر پرسید که چرا پول را به صورت نقد به ایران فرستادید که این همه جنجال به پا شود؟

جان کری پاسخ داد: «چون نمی توانیم برای آنها چک بنویسیم. به خاطر تحریم ها، هیچ رابطه بانکی با ایرانیان نداریم. در حقیقت همان اقداماتی که کنگره به کار بست تا مذاکرات سر بگیرد، شرایطی ایجاد کرد که مجبور شویم پول را به صورت نقد به ایران بفرستیم.»

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان