آیت الله مکارم شیرازی گفت: بخشنامه ای گران کردن منابع انرژی صحیح نیست، باید با شیب ملایم و اطلاع رسانی صورت گیرد تا طبقات ضعیف زیر بار گران شدن آب و برق و گاز نرود.

به گزارش لنگرنیوز ،  آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر نیرو بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب، برق و گاز تاکید و اظهار کرد: مردم به این منابع انرژی نیازمند هستند و اگر دقایقی از آنها در شبانه روز قطع شود با مشکل روبرو می شوند.

وی وظیفه وزارتخانه نیرو را بسیار حساس عنوان کردند و گفت: باید با تدابیری که می اندیشید مشکلات مردم را کاهش دهید.

این مرجع تقلید بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح، دقیق و قوی به جامعه تاکید کرد و افزود: امروز حرف اول را رسانه می زند و باید در زمینه کمبود آب و مشکلات منابع انرژی از این ظرفیت عظیم استفاده کنید.

مکارم شیرازی با ابراز تاسف شدید از کاهش ذخایر آب کشور گفت: باید صرفه جویی در مصرف آب و اطلاع رسانی برای کاهش استفاده از این منبع الهی مورد اهتمام وزارتخانه نیرو قرار گیرد.

وی با بیان این که مردم می توانند با مصرف کمتر نیز زندگی بهتری داشته باشند تاکید کرد: در منابع اسلامی بر ضرورت عدم اسراف گرایی تأکیدات بسیاری شده است و اسراف کنندگان در قرآن برادران شیطان نامیده شدنده اند.

این مرجع تقلید در ادامه با انتقاد شدید از افرادی که مصرف بالایی در زمینه آب و برق دارند تصریح کرد: برای مثال وضو را با آب کم نیز می توان انجام داد؛ اما برخی افراد که دچار وسواس هستند بیش از حد در زمینه وضو، طهارت و غسل آب مصرف می کنند، در حالی که ما به آنان می گوییم از حد، تجاوز نکنید و حمل بر صحت بگذارید و نمازهایتان صحیح است و اگر مشکل داشت ما گردن می گیریم.

وی با تاکید بر استفاده از زمینه های مختلف هنری و تبلیغی برای کاهش مصرف آب در کشور افزود: اسراف در آب و برق و گاز حرام است؛ چرا که باعث اتلاف سرمایه های عظیم کشور و حقوق دیگران می شود و اسراف کنندگان باید در روز قیامت پاسخگوی این عمل ناپسند خود باشند.

مکارم شیرازی با بیان این که رشد جمعیت و مصارف جدید موجب شده است تا با افزایش خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه شویم، تصریح کردند: خشکسالی دامن همه مردم را خواهد گرفت و باید در این زمینه اطلاع رسانی صورت گیرد تا با صرفه جویی مشکلات کمتری داشته باشیم.

وی با انتقاد از افزایش بی سر و صدای هزینه های آب و برق وگاز در کشور گفت: اگر قرار است افزایشی در این زمینه صورت گیرد باید با شیب ملایم باشد تا قشر ضعیف جامعه دچار مشکل نشود.

مکارم شیرازی با تاکید بر این که قم را نباید با شهرهای دیگر مقایسه کرد تصریح کرد: قم سالانه میزبان 20 میلیون جمعیت است و نیازمند آب بیشتری نسبت به مناطق دیگر است.

وی بر ضرورت حل مشکلات منابع آبی قم تاکید کردند و افزود: قم شهر مهم و از موقعیتی قوی در جهان اسلام برخوردار است و باید در این شهر به طور شایسته خدمات رسانی صورت گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان از زحمات مجموعه وزارت نیرو برای عدم قطع آب و برق در استان قدردانی کردند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان