به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس  با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح دیروز خانه ملت با وزیر نفت پیرامون قراردادهای نفتی جدید اظهار داشت: نمی دانم هدف از اینکه جلسه علنی با وزیر را به صورت غیرعلنی برگزار کردند چه بود و آیا این افراد به نتیجه دلخواه شان رسیدند یا خیر؟

وی با اشاره به نامه منتقدان قراردادهای نفتی جدید به هیئت رئیسه مجلس، یادآور شد: قرار بود امروز نامه ای را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کنیم که مشغول جلسه غیرعلنی شدیم البته این نامه قابل پیگیری است و آن را پیگیری خواهیم کرد.

خادمی افزود: وزیر توضیحاتی را پیرامون قراردادهای نفتی ارائه کرد. برخی به عنوان مخالف و برخی دیگر به عنوان موافق صحبت هایی در این باره داشتند. گرچه زمانی که برای مخالفان در نظر گرفته شد بسیار کم بود. برای قرارداد به این مهمی چهار دقیقه بیشتر به مخالفان زمان داده نشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: قراردادهای نفتی قرارداد نیست. الگویی است که استراتژی ایران را در توسعه برای 32 سال آینده تغییر می دهد و هیچ دولتی هم حق دخالت در آن را نخواهد داشت.

نماینده مردم ایذه و باغملک با بیان اینکه مشکلات اساسی الگوهای جدید نفتی همچنان پابرجاست، بیان داشت: به نظرم کسی انگیزه ای برای برطرف شدن این مشکلات را ندارد و ظاهرا قرارداد با شرکت توتال برای برخی از میادین را نهایی کردند که متاسفانه این میادین، میادین مورد نظر ما هم نیست.

خادمی تاکید کرد: این الگو جدید است و تا به حال چنین الگویی وجود نداشته است. این الگوها معجونی جدید بوده که می خواهند آینده سی- چهل ساله مملکت را رقم بزنند.

وی افزود: پهلوی اول قرارداد دارسی را پاره کرد و آن را در آتش انداخت. پس از آن زمانی که انگلیسی ها در تلاش برای انعقاد مجدد این قراردادها برآمدند از آنجایی که بعد از مشروطه بود، قراردادها به مجلس آمد و در آنجا به تصویب رسید. پهلوی دوم نیز قرارداد کنسرسیوم نفتی را به مجلس آورد. در حال حاضر نیز اوباما قراردادهایش را به مجلس می برد آن وقت ما حاضر نیستیم قراردادهای به این مهمی را به مجلس بیاوریم و به نحوی می خواهیم از کنارش عبور کنیم.

خادمی با بیان اینکه این قراردادها در صورت اجرایی شدن برای مملکت خسارت به بار خواهد آورد، تصریح کرد: این قراردادها همچون قرارداد کرسنت برای کشور خسارت به همراه خواهد داشت. هدف سرمایه گذاران خارجی از این قراردادها کار انجام دادن نیست بلکه تنها هدف شان بستن این قراردادهاست تا کشورمان را به خودشان متعهد کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند متن این قراردادها در انگلستان تهیه شده خاطرنشان کرد: بله برخی دوستان می گویند این قراردادها توسط بعضی از آقایان و واسطه های آنها در انگلستان تهیه شده است این در حالی است که ابعاد جزئی این قراردادها پنهان است و آن را از دیگران قایم می کنند. هنوز نمی دانیم چیزی که ارائه کردند همین است یا ابعاد پنهان دیگری هم درباره قرادادهای نفتی وجود دارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان