به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، در حالی که بیش از یک سال از زمان انعقاد برجام و 7ماه از اجرای آن می گذرد، توافق هسته ای ایران و 1+5 که مقامات دولت یازدهم امیدوار بودند حلال مشکلات اقتصادی، سیاسی و بین المللی آنان باشد اکنون خود تبدیل به معضلی فراگیر برای دولت بویژه در ایام نزدیک به انتخابات شده است.

روحانی که پیش از توافق هسته ای حتی حل مشکل آب کشور را نیز منوط به انعقاد برجام کرده بود اکنون با مطالبه جدی افکار عمومی در خصوص نتایج این توافق روبرو است.

روحانی اواسط خرداد 94 گفته بود: "ما وقتی می گوییم باید تحریم های ظالمانه رفع شود بعضی ها چشمان شان زیاد نچرخد. تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده اند ظلم بزرگی مرتکب شده اند اما عده ای در داخل هم نمی دانستند تحریم چیست."

رئیس جمهور که در وعده های انتخاباتی خود قول داده بود که در دوران ریاست جمهوری اش "هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم"، طی سه سال گذشته کشور را وارد رکود بی سابقه ای کرده است که به اذعان کارشناسان موافق و مخالف دولت، خروج از آن خیلی هم آسان و یا حتی شدنی نخواهد بود. (اینجا را بخوانید) همه آمارها می گوید که طی سه سال گذشته نقدینگی در جامعه مرز "هزار هزار میلیارد تومان" را درنوردیده است (اینجا را بخوانید)، 60 درصد از بنگاه های تولیدی کوچک و بزرگ کشور نیمه تعطیل و یا تعطیل کامل شده اند (اینجا را بخوانید) و شرایط آنقدر درهم شده است که در سال گذشته دولت به دلیل شرایط بد اقتصادی مجوز اعلام میزان رشد اقتصادی را به بانک مرکزی نداد.

البته همه اینها در حالی اتفاق افتاده است که حسن روحانی و کابینه اش به سفرهای متعدد و مکرر خارجی ها به تهران در دوران پسابرجام می بالند، سفرهایی که تبلیغات فراوانی در خصوص سرمایه گذاری های خارجی در صنایع کشور را به دنبال داشته اما نتایج آن حاکی از عدم امضاء قراردادهای مهم برای سرمایه گذاری در کشور است و طبق آمار رسمی دولت میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور نیز افت محسوسی را تجربه نموده است.

ناظران سیاسی این روزها می گویند حسن روحانی اکنون خود را در برابر سوالات مردم در خصوص هزینه و فایده برجام، بی پاسخ می بیند و در شرایطی که براساس نظرسنجی ها امید مردم به وعده "رفع مشکلات اقتصادی" در دوران بعد از توافق هسته ای به کمترین میزان خود رسیده است، رئیس جمهور و همراهان او مدتی است که در پی راهی برای کاهش انتظارات مردم آن هم در ایام پیش رو یعنی زمان انتخابات ریاست جمهوری هستند.

برخی خبرها در فضای مجازی حاکی از این است که در یکی از جلسات اتاق فکر مشترک بین نزدیکان دولت و برخی اصلاح طلبان، با بحث بر سر همین موضوع، تصمیم بر این شده است که تلاش شود هدف اصلی برجام در افکار عمومی رفع سایه جنگ از سر مردم و کشور معرفی گردد تا عدم توفیق در حل مشکلات اقتصادی که از روز اول دولت به عنوان هدف اصلی برجام به مردم معرفی شده بود، از اذهان دور شود.

رئیس جمهور برای این منظور، ابتدا در سفر استانی به سمنان (اینجا را بخوانید) و سپس در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) در حرم مطهر  (اینجا را بخوانید) و نهایتاً در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود با مردم (اینجا را بخوانید)؛ تاکید سخنان خود را بر "رفع سایه جنگ" از بالای سر کشور گذاشت و آن را مهمترین نتیجه برجام در جامعه معرفی کرد.

او در این سخنرانی های خود مکرراً از تهدیدات جنگ در سالهای گذشته گفت و تاکید کرد: دشمنان پرونده ما را به شورای امنیت و در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد  برده بودند و شش الی هفت قطعنامه و تحریم های سخت و شدید علیه کشورمان تصویب کرده بودند و هر زمانی ممکن بود کشورمان با آتش و جنگ ناخواسته مواجه شود، امروز این تهدید رفع شده است.

علاوه بر روحانی رسانه های نزدیک به دولت نیز این مصوبه جلسه یاد شده را در دستور کار خود قرار دادند. آنها این روزها هم راستا با رئیس جمهور نجات کشور از سایه شوم جنگ به وسیله برجام را "تیتر یک" می کنند و تلاش پیوسته دارند در گفتگو با مقامات و کارشناسان نزدیک به خود بر این نکته تاکید کنند که اگر توافق هسته ای ایران و 1+5 شکل نمی گرفت قطعا کشور به سراشیبی جنگ می لغزید.

از جمله افرادی که اخیرا برجام را نجات دهند کشور توصیف کرده محمدرضا خباز استاندار اصلاح طلب سمنان و معاون سابق معاونت پارلمانی رئیس جمهور است که اظهار داشته: دولت تدبیر و امید در دیپلماسی خارجی با استدلال لازم کشور را از جنگ حتمی نجات داد، چرا که جنگ استعدادهای کشور را از بین می برد.(اینجا را بخوانید)

علاوه بر خباز، صادق ملکی کارشناس مسائل بین الملل در سایت اصلاح طلب دیپلماسی ایرانی هم که متعلق به صادق خرازی است در همین خصوص عنوان می کند: ما امروز در جایی ایستاده ایم که خطر جنگ از ایران دور شده و اگر ترامپ های داخلی بگذارند و مخالفان صادق برجام اندکی صبر نمایند، خواهند دید که کشور با برجام نه تنها از خطر رهایی یافته بلکه در سایه تعامل با منطقه و جهان، بسترهای رشد و شکوفایی ایران به شکل فزاینده ای نیز فراهم خواهد شد. (اینجا را بخوانید)

همچنین سیدمحمد صدر معاون عربی و آفریقای وزرات امورخارجه دولت اصلاحات هم در جایی دیگر ابراز عقیده می کند و می گوید: امروز به اعتقاد من مهم ترین وظیفه دولت، هر دولتی که روی کار باشد، این است که سعی کند جنگ دیگری به ایران تحمیل نشود و به نظر من این دولت، یعنی دولت آقای روحانی، به واسطه برجام چنین کاری را انجام داد. (اینجا را بخوانید)

از دیگر موارد این ماجرا می توان از یادداشت بهروز بنیادی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در روزنامه اعتماد هم نام برد، جایی که او می گوید: ملت ما با رای خود در خرداد ۹۲ به دنبال رفع تحریم ها و از بین بردن خطر حمله نظامی به کشور بود امری که با حمایت های رهبری معظم و پیگیری مسوولان اجرایی به ثمر نشست. (اینجا را بخوانید)

ابراهیم اصغرزاده اما دیگر فردی است که این موضع دولت را تقویت می کند. این فعال اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه اعتماد تاکید می کند که "اصلا نفس برجام، برداشتن سایه تهدید جنگ علیه ایران بود که این هدف محقق شد." (اینجا را بخوانید)

اما همه این اظهارات در حالی انجام می شود که بسیار از صاحب نظران سیاسی کشور هم جهت با مقامات امنیتی بارها تاکید کرده اند که نه تنها خطر جنگ پیش از برجام بر روی سر کشور وجود نداشته بلکه آنچه که کشور را امن نگه داشته نه توافق با قدرت های خارجی بلکه قدرت نظامی کشور برای پاسخ پشیمان کننده بر هم نوع تعدی خارجی است، آنچنان که از سال 2000 در مرزهای شرقی ایران یعنی در افغانستان، از سال 2003 در مرزهای غربی یعنی عراق و از قریب به 5 سال پیش در سوریه جنگ بزرگی واقع شده است، اما ایران همچنان جزیره ثبات و امنیت باقی مانده است و این مورد اذعان کارشناسان مختلف با دیدگاه های متفاوت نسبت به ایران است، کارشناسانی که ایمان و مجاهدت های جوانان و فرماندهان نظامی کشور از جمله سرلشگر قاسم سلیمانی را مهمترین مولفه در تامین امنیت کشور می دانند.

حال باید دید دولتی که مدتهاست امیدوار است بتواند با توافق هسته ای کارآمدی خود را نشان دهد این بار می تواند با شیفت توقعات مردم از رفع مشکلات اقتصادی در برجام به هراس از جنگ فضایی و تخیلی غربی ها، با مسئولیت آنچه به مردم وعده داده و اکنون محقق نشده است را از دوش خود بردارد؟

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان