حسین بابازاده مقدم در یاددشتی در روزنامه وطن امروز نوشت :



اخیرا آقای هاشمی رفسنجانی در جمع کسانی که «دانشجو» معرفی شده اند طی سخنانی «منتشر نشده» اظهار داشته است «جدیدالاسلام ها» با «اینترنت و ماهواره» مخالفند و از آن می ترسند.
این سخنان آقای هاشمی درحالی مطرح می شود که جمع کثیری از کارشناسان زبده کشور در حوزه رسانه های مجازی و شبکه های ماهواره ای از مواضع دولت درباره رفع و نقض مقررات ناظر بر پایگاه های اطلاع رسانی و همینطور موضع گیری های انجام شده در مقابل جمع آوری تجهیزات غیرقانونی دریافت شبکه های ماهواره ای، انتقاد کرده اند.
اما انتقاد های کارشناسانی که اینگونه برچسب گذاری شده و مورد توهین علنی و مستقیم قرار گرفته اند، عبارت است از اینکه «دولت طبق قانون اساسی باید پاسدار دین و فرهنگ باشد.» اینها را بهتر است کسانی که به نصب برچسب علیه منتقدان اشتغال دائمی دارند در قانون اساسی جمهوری اسلامی مطالعه و ملاحظه کنند تا بدانند کسانی که وظایف قانونی دولت و قوه مجریه را یادآوری می کنند «تازه مسلمان» نیستند.
تازه مسلمان یا به قول آقای رفسنجانی «جدید الاسلام» عبارتی توهین آمیز و تحقیرکننده به شمار می آید که علیه مخالفان برخی گزاره های تساهل و تسامح دینی از این پیش تر مورد استفاده قرار می گرفته است.
اما سوالی که وجود دارد عبارت است از اینکه آیا هشداردادن درباره مضرات شبکه های ماهواره ای که به بحران های شدید اخلاقی، فرهنگی و خانوادگی در کشور دامن می زند یا اینکه اسباب ناامنی روانی، تشویش و آشفتگی سیاسی را فراهم می آورد، مصداق تندروی است که طرح کنندگانش مورد حمله و تهمت قرار بگیرند؟
بسیاری از صاحبنظران فرهنگی کشور بر این باورند که گسترش بی سامان شبکه های ارتباطی در محیط اینترنت به دلیل عدم فرهنگ سازی، به کار بستن سازوکارهای متناسب با جرائم و مشکلات ناشی از سوءاستفاده ها و تبلیغات مخرب و مباحثی از این دست می تواند ثبات اجتماعی را با بحران روبه رو کند.
شبکه های اینترنتی در فروش کلیه و قاچاق اسلحه و مهمات گرفته تا تبلیغ و ترویج خودکشی، پوچ گرایی و بیش از صد فرقه انحرافی در حوزه عرفان و دین فعالیت دارند و همزمان بسیاری از اطلاعات پایه شهروندان ایرانی را پایش و در اختیار سرویس های جاسوسی بیگانه ـ طی یک پیمان تجاری که از کاربرانشان درباره آن امضا هم می گیرند ـ قرار می دهند. در این شرایط منتقدان «استعمار سایبری» را مورد تهمت قرار دادن، دوای درد نیست.
بر پایه این اظهارنظر بسیاری از برنامه سازان صدا و سیما، رسانه های مکتوب و مجازی کشور که در امر اطلاع رسانی پیرامون مضرات شبکه های اینترنتی و ماهواره ای فعالند و محتوای کارشان را بخشی از نخبگان کشور تامین و تولید می کنند نیز مورد توهین قرار گرفته اند، چرا که این افراد هم طبیعتا در زمره همان کسانی هستند که مردم را از اینترنت و ماهواره می ترسانند.
وقتی گاردین یا نیویورک تایمز با انتشار گزارش هایی علت عمده ای از نابسامانی های اجتماعی در جامعه غرب را شبکه های اجتماعی معرفی می کنند یا اینکه اوباما خودش رسما اظهار می کند به فرزندش اجازه نمی دهد در فیس بوک فعالیت داشته باشد، چگونه می شود نسبت به کسانی که درباره خطرات این پدیده های ارتباطی و اطلاع رسانی هشدار داده و مطالبه اقداماتی را دارند اینگونه با زبان توهین سخن گفت. جدیدالاسلام قلمدادکردن افرادی که دلسوز دیانت و اجتماع هستند لبه دیگری از همان تبلیغ علیه منتقدان است که ناظر بر «نگرانی بیکارها» برای دین مردم پیش از این علامتگذاری شده است. اما اینکه چرا هاشمی و برخی مجموعه های نزدیک به دولت تلاش می کنند نسبت به رفع فیلتر از برخی سایت ها اقدام کرده و دسترسی به شبکه های ماهواره ای را آسان تر کنند، دلایل متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنان اشاره خواهد شد.
1ـ ایجاد یک موازنه قدرت رسانه ای با نیروها و فعالان ارزشی در شبکه های اینترنتی
بر پایه این تحلیل رفع فیلتر از فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی منجر به کاهش بازدید سایت های اطلاع رسانی رسمی و شناسنامه دار خواهد شد.
2ـ موازنه رسانه ای با رسانه ملی
3ـ به چالش کشیدن رسانه های شناسنامه دار
4ـ بهسازی چهره و ماندن در کانون خبر
از دیگر اهداف مانور بر اینچنین مواضعی تغییر حساسیت های افکار عمومی، ارائه چهره جدید و در واقع نمایش چهره ای منفعل و منقلب شده است که این سال ها یک تیم رسانه ای برای هاشمی آنرا تعقیب و طراحی کرده و توسعه داده اند. بسیاری از نزدیکان هاشمی دوست دارند او نقش یک «انقلابی پشیمان» را ایفا کند. در پایان نباید فراموش کرد روزگار رسانه ای در دوره هاشمی رفسنجانی و برخوردها با اصحاب قلم و رسانه چندان طلایی و امیدبخش نبود که بشود به این سادگی ها باور کرد آقای هاشمی واقعا هوادار آزادی بیان و تبادل آزاد افکار و اطلاعات و اخبار است و سوق دادن جریان رسانه ای از رسانه های دارای هویت و شناسنامه به منابع خبرپراکنی بی شناسنامه و هرز خود گویاست که پشت این توصیه ها، دلسوزی برای اطلاع رسانی حقیقی است یا خیر.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان