کتاب «راز قطعنامه» به چرایی و چگونگی پایان جنگ تحمیلی پرداخته است و جریاناتی که منجر به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام خمینی (ره) و «سر کشیدن جام زهر» از سوی ایشان شد، را معرفی و بررسی کرده است. به گزارش لنگرنیوز ، 27 تیر، مصادف است با سالروز پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل از سوی جمهوری اسلامی در سال 1367، که حضرت امام خمینی (ره) از آن با عنوان «سر کشیدن جام زهر» یاد نموده است. امام خمینی (ره) در پیامی که خطاب به حجاج بیت الله الحرام صادر کردند، عباراتی به کار می برد که حاکی از این است که ایشان علی رغم میل باطنی و تصمیم شخصی مجبور به پذیرش قطعنامه شده اند. ایشان می فرمایند: «خوشا به حال جانبازان، اسرا، مفقودین و خانواده های معظم شهدا؛ و بدا به حال من که هنوز زنده مانده ام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر کشیده ام و در برابر عظمت و فداکاری این ملت بزرگ احساس شرمساری می کنم ... قبول این مسئله برای من از زهر کشنده تر است؛ ولی راضی به رضای خدایم و برای رضایت او، این جرعه را نوشیدم... شما می دانید که من با شما پیمان بسته بودم که تا آخرین قطره خون و آخرین نفس بجنگم؛ اما تصمیم امروز، فقط برای تشخیص مصلحت بود و تنها به امید رحمت و رضای او از هر آنچه گفتم گذشته و اگر آبرویی داشتم، با خدا معامله کرده ام... من باز می گویم که قبول این مسئله برای من از زهر کشنده تر است؛ ولی راضی به رضای خدایم و برای رضایت او این جرعه را نوشیدم...»

به همین مناسبت گروه کتاب و ادبیات ، در راستای بازخوانی این واقعه مهم تاریخی و همچنین ترویج کتاب و ایجاد جریان مطالعه اقدام به معرفی کتاب «راز قطعنامه» به قلم کامران غضنفری نموده است.

این کتاب را انتشارات کیهان که از پرفروش ترین کتاب های این ناشر در سال گذشته بوده است منتشر نموده است. این کتاب از مجموعه کتاب های نیمه پنهان کیهان است که بخش عمده آن تحقیق پیرامون مطالب محتوای آن از سال 1388 شروع شده بود، ابتدا در هفته دفاع مقدس در سال 1391 به صورت پاورقی در روزنامه کیهان انتشار یافته بود و پس از آن نیز با اضافه شدن مطالب تکمیلی، در قالب این کتاب تدوین شده است.

«راز قطعنامه» کتابی است که در آن به علل و عوامل پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام خمینی (ره) پرداخته و جریاناتی که موجب شدند تا امام به پذیرش این قطعنامه تن دهد و از آن به سر کشیدن جام زهر یاد کرده است. مطالب این کتاب با استفاده از مصاحبه ها و خاطرات افراد گوناگون و تاثیرگذار و تصمیم ساز در درون نظام گردآوری و تدوین شده است.

در این کتاب تلاش افراد نزدیک امام به پایان دادن جنگ به خوبی تصویر شده و مخاطب را با این موضوع آشنا می سازد. افرادی که خود را یار امام می دانند در دوران جنگ از هیچ اقدامی برای مقابله با نظر امام مبنی بر «جنگ جنگ تا پیروزی» دریغ نکردند و حتی گاهی این مخالفت را در حضور امام نیز ابراز داشته اند و شعار «جنگ جنگ تا یک پیروزی» را مطرح کردند و استراتژی کشور را بر پایه «جنگ بر پایه تحمیل صلح» قرار دادند. این افراد تا اندازه ای بدون مشورت امام عمل می کردند که مذاکرات صلح و آتش بس را آعاز کرده بودند و این عملکرد مخفیانه نبوده زیرا از سوی نشریات و رسانه های گروهی کشورهای غربی، در همان دوران مورد اشاره قرار گرفته است.

در این کتاب خواننده با یک سیر منظم از اطلاعات و حوادث روبرو است که وی را در رسیدن به پذیرش قطعنامه از سوی امام روح الله (ره) همراهی می کند. نقل قول های استفاده شده در این کتاب تماما مستند بوده و نحوه تحمیل و ایجاد یک جریان روانی در قبال امام برای پذیرش قطعنامه را افشا کرده است. در این روند برخی جریانات و افراد حتی از دروغ پرداختن و ارائه اطلاعات نادرست برای هدف نامشخص پایان جنگ آن هم در شرایطی که کشور به بسیج عمومی میان مسئولان و مردم نیاز داشت، دریغ نداشتند و این عمل را در برابر امام نیز اعمال می کردند.

«راز قطعنامه» توانسته تصویری از مسئولان کشور در دوران جنگ و عدم وجود اتحاد در میان ایشان را در ذهن مخاطب ایجاد کند. بهانه هایی که در جریان جنگ و در شرایطی که رزمندگان در خطوط مقدم زیر آتش بوده اند گرفته می شده است نشان از عدم وجود یم نگاه واحد به مقوله ای مهمی چون جنگ تحمیلی دارد. آن هم در شرایطی که امام خمینی (ره) بارها و در مقاطع گوناگون به اهمیت جنگ و دفاع مقدس اشاره کرده و جنگ را در راس امور قرار داده است.

در کتاب «راز قطعنامه» خواننده می تواند به فراز و فرودهای یکی از مهم ترین اتفاقات سیاسی که مسیر جریانات سیاسی کشور را دستخوش تغییر کرده و نقاب از چهره برخی از همین جریانات برداشته، آشنا شود.

این کتاب که در فاصله فروردین 1392 تاکنون چهارده مرتبه تجدید چاپ شده که در هر مرتبه 3300 نسخه و با قیمت 12500 منتشر شده است. علاقمندان به تهیه «راز قطعنامه» می توانند به فروشگاه های موسسه کیهان واقع در خیابان حضرت ولی عصر (عج)، ابتدای خیابان شهید مطهری، جنب بانک سپه، فروشگاه کیهان و همچنین خیابان انقلاب اسلامی، روبروی درب اصلی دانشگاه تهران، بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، جنب بانک ملت مراجعه کرده و یا با شماره 33110201-021 مرکز پخش انتشارات کیهان تماس برقرار نمایند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان