به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، از قدیم گفته اند که «حرف را بینداز زمین، صاحبش برداره»؛ حالا حکایت ماجرای سخنان مهران مدیری در مورد مدیران بی دل و جرات و سازشکار و واکنش سیاسی و تند اصلاح طلبان به این موضوع است. برنامه اخیر دورهمی با سخنانی در مورد مدیرانی که سازشکار هستند و به سبب فسادی که برخی از آنان دارند دل و جرات خود را ازد ست داده اند، همراه بود.

این هنرپیشه و دست اندرکار برنامه های طنز در این زمینه بیان کرد: « جرأت نقطه مقابل سازشکاری است که ما اسمش را می گذاریم عملکرد جنتلمن مآبانه یا پاس دادن به هم برای بقا. اجرای خیلی چیزها نیاز به جرات دارد و کسانی که پرونده پاکی دارند، جرأت عبور از سازشکاری را دارند. یکی تصادف می کند، هیچ کس به او کمک نمی کند، چون می گویند شاید پای ما هم وارد ماجرا شود. بعد تصور کنید چگونه یک عده جرات کردند وارد عملیاتی بشوند که به آنها گفته اند برگشتی در آن نیست. اگر ما بودیم چه کار می کردیم؟ امروز که شرایط کاملا عادی است، جواب آن دل و جرأت خارق العاده را با منفعت طلبی و سازشکاری می دهیم. اگر جرأت انجام بعضی کارها را ندارید، پس چرا پست هایی را می گیرید که انجام وظایفش دل و جرأت می خواهد؟ تو که نمی تونی بتمرگ خانه ات».

درحالی که مجری برنامه دورهمی به نام و فرد خاصی اشاره نکرد اما روزنامه اصلاح طلب شرق آن را حمله غیرمستقیم مدیری به محمد جواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان توصیف کرد[۱]؛ موضوعی که سبب شد تا مهران مدیری بدان واکنش نشان دهد و بیان کند: « در برنامه «دورهمی» راجع به هر موضوعى که صحبت می شود، هیچ شخص خاص یا جناح سیاسى یا جریان مشخصى در نظر نیست. «دورهمی» فقط به نقد نقاط تاریک و روشن خصلت هاى انسانى مى پردازد.»[۲]

همچنین روزنامه آرمان مطرح کرد که «منتقدان می گویند که مدیری با بیان کلمه سازشکار نقدی به سیاست خارجی دولت یازدهم داشته است» و به همین بهانه دیگر سخنان مدیری را به باد انتقاد گرفت و موضوعات دیگر برنامه دورهمی از جمله «زیرآب زنی»، «تزویر و ریا» و … را کنایه های سیاسی مدیری قلمداد کرد . [۳]

روزنامه زنجیره ای ابتکار نیز در مطلبی با عنوان « مخاطب جور، ادبیات ناجور» حتی بیان داشت که کار مدیری استندآپ کمدی نیست و نوشت: « سیاری معتقدند که اگر باید صداوسیما تریبون منتقدان هم باشد، چرا این تربیون در اختیار افراد یا هنرمندان با نگاه های متفاوت قرار نمی گیرد؟ مهران مدیری پیش از این هم به خاطر حرف هایش در برنامه ای که راجع به طلاق بود، اعتراض های بسیاری را برانگیخت. مخالفان اعتقاد داشتند که مدیری با ادبیات نامناسبی به زن ها توهین کرده است. باید استند آپ کمدی را بشناسیم تا بتوانیم به قضاوتی فارغ از هیجان های آنی دست پیدا کنیم. به همین علت مطلب پیش رو راجع به استندآپ کمدی و ویژگیهای آن است.»[۴]

مدیری پیشتر از معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست که در این برنامه دعوت شده بود و عملکرد دولت را مطلوب می خواند، بی تکلف پرسید که «پس چرا اتفاقی نمی افتد؟!»؛ سئوالی که در این شرایط در ذهن بسیاری از مردم ایران وجود دارد و شاید جرقه ای برای روشن شدن افکارعمومی بود. دولت نیز خود از رسانه های حامی اش این انتقاد را دارد که چرا دستاوردهای عملی اش را به مردم به خوبی نشان نداده اند و از این رو به شدت احساس کمبود می کند.

به نظر می رسد با توجه به اینکه مدیری مسائل فرهنگی، اجتماعی و گاهی اقتصادی روز را دستاویز سخنان طنز خود قرار می دهد، از این رو جریان خاصی نسبت به شباهت هایی که افکارعمومی نسبت به این سخنان با عملکرد دولت در ذهن شان تداعی می شود به شدت به هراس افتاده و آن را تبلیغات منفی علیه جریان خود پنداشته و سعی در خنثی سازی آن به این شیوه دارد.

با این حال اصلاح طلبان نشان دادند که تا این حد نیز بر نمی تابند که نسبت به منافع شان خدشه وارد شود و با حمله و راه اندازی پروپاگاندای علیه رسانه ملی سعی در خاموش کردن وجه انتقادی طنز دارند؛ موضوعی که اگر این جریان آن را به نفع خود ببیند قطعا با استقبال فراوان آن را در بوق و کرنا کرده و شیوه انتقادی عکسی را علیه رسانه ملی در پیش می گیرد که چرا جلوی چنین برنامه هایی را می گیرد؛ رویه ای که جریان اصلاحات برخلاف شعار « زنده باد مخالف من» همواره به کار بسته است و منتقد را با پروپاگاندا و هجمه خبری مرعوب و منزوی می کند.

مهران مدیری از مدیران سازشکار و فاسد می گوید اصلاح طلبان دردشان می  گیرد!
مهران مدیری از مدیران سازشکار و فاسد می گوید اصلاح طلبان دردشان می  گیرد!
مهران مدیری از مدیران سازشکار و فاسد می گوید اصلاح طلبان دردشان می  گیرد!
مهران مدیری از مدیران سازشکار و فاسد می گوید اصلاح طلبان دردشان می  گیرد!
مهران مدیری از مدیران سازشکار و فاسد می گوید اصلاح طلبان دردشان می  گیرد!
مهران مدیری از مدیران سازشکار و فاسد می گوید؛ اصلاح طلبان دردشان می  گیرد!+تصاویر

[۱] https://www.sharghdaily.ir/News/110188

[۲] https://www.mashreghnews.ir/fa/news/667294

[۳] https://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/172479

[۴] https://www.ebtekarnews.com/?newsid=63639


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان