ترکیه بیشترین نقش را در آموزش، پشتیبانی و ترغیب گروه تروریستی داعش برای اقدام علیه دولت مرکزی عراق و به هم زدن امنیت این کشور ایفا می کند.

به گزارش لنگرنیوز، بررسی دقیق اهداف گروه تکفیری-تروریستی داعش نیازمند شناخت صحیح از این گروه و حامیان آن است. به همین منظور خبرنگار فرهنگ نیوز در گفتگو با دکتر سعدالله زارعی،  کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل به بررسی ارتباط میان داعش و کشورهای منطقه پرداخته است.

فرهنگ نیوز: چه ارتباطی میان کشور ترکیه و گروه داعش در عراق وجود دارد؟

گروهک تروریستی داعش دفتری در آنکارا دارد که هنوز این دفتر دایر است و رفت و آمد زیادی میان سران این گروه و سران حزب گروه توسعه، مخصوصاً شخص آقای "داود احمد اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه" برقرار بوده است. در خصوص اقدامات داعش هم اکثر ناظران با اشاره به شواهد و قراین معتقدند که در بین کشورهای دنیا، ترکیه بیشترین نقش را در آموزش، پشتیبانی و ترغیب گروه تروریستی داعش برای اقدام علیه دولت مرکزی عراق و به هم زدن امنیت این کشور ایفا می کند.

فرهنگ نیوز: ناامنی و بحران در عراق چه مناعی را برای ترکیه به همراه دارد؟

ترکیه به طور اصولی خواهان این است که یک متحد استراتژیک در منطقه داشته باشد و بتواند در اتصال به مرزهای خودش از مزیت های داشتن متحد استراتژیک بهره مند شود. بر همین اساس تلاش کرد تا چنین دولتی در دمشق شکل بگیرد. با شکست سیاست های ترکیه در بحران سوریه، ترک ها این مسئله را در عراق دنبال می کنند و امیدوارند که بتوانند با تغییر در بغداد به دولت متحد استراتژیک دست پیدا کنند. حتی از نظر ترکیه با تجزیه عراق بخشی از این کشور، یعنی منطقه کردنشین عراق می تواند به صورت یک متحد استراتژیک برای آنکارا باشد.

فرهنگ نیوز: عربستان چگونه از گروه داعش حمایت می کند و دلیل این پشتیبانی چیست؟

اساساً تغییر در دولت مرکزی عراق و تغییر نظم کنونی عراق، یک برنامه و هدف مشترکی است که توسط آمریکایی ها، اروپایی ها، ترک ها، سعودی ها و برخی دیگر از کشورها در این منطقه دنبال می شود.

فرهنگ نیوز: آیا بحران در عراق آرامش کشور لبنان را هم تهدید می کند؟

به طور کلی هر بحران منطقه ای امکان تاثیرگذاری بر واحدهای جغرافیایی منطقه دارد و تأثیر عراق بر لبنان هم از این قاعده مستثنی نیست.

فرهنگ نیوز: نقش اردن را در این باره چگونه ارزیابی می کند؟

اردن با توجه به اینکه از یک جمعیت 5.4 میلیون نفری مهاجر برخوردار است، در بحران منطقه ای با توجه به شرایط کشورش، معمولاً سعی بر خویشتنداری دارد و لذا در فاصله سال های 1991 به این طرف اردنی ها کمتر در بحران ها نقش فعالی را برعهده گرفتند.

فرهنگ نیوز: آیا کشورهای دیگری هم هستند که از نظر مالی و تجهیزاتی به این گروهک کمک می کنند؟

به طور مشخص قطری ها در این بحران آفرینی نقش دارد، امارات تا حدی در این مسئله نقش آفرین است، باید بگوییم که به احتمال بسیار زیاد صهیونیست ها در حمایت از گروهک تروریستی داعش نقش دارند. بالاخره هر جریانی که در سطح دنیا نمی خواهد مقاومت وجود داشته باشد، از این جریان به عنوان یک اختلاف برای شکستن اقتدار مقاومت استفاده می کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان