یک فرمانده عراقی به آسوشیتدپرس گفت اگر مشورت های نظامی ایران و سرلشکر سلیمانی نبود ما سامرا را در مقابل تروریست های داعش از دست می دادیم.

فرماندهان شبه نظامی و مسئولان دولتی عراق می گویند یک فرمانده مقتدر ایرانی به عنوان تاکتیسین اصلی همراه با مشاوران خود، نبرد علیه تروریست ها را هدایت می کند. حضور سرلشکر سلیمانی حیرت آور است.

استراتژی مشاوران سلیمانی این است که شبه نظامیان و نیروهای ارتش عراق، حاشیه وسیع تری از سامرا را در اختیار درآورند تا خمپاره ها به حرم نرسد. یک فرمانده عراقی می گوید ما بدون آنها (ایرانیان) و شبه نظامیان (نیروهای مردمی) سامرا را از دست داده بودیم.

چند مشاور متعلق به حزب الله لبنان نیز شبه نظامیان عراقی را در جبهه شمال بغداد هدایت می کنند. وهاب الطایی، فرمانده ارشد عسیب اهل الحق، که یکی از چندین گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران در عراق است، می گوید: «ما به این مشاوران نیاز مبرم داریم. آنها در جنگ های چریکی شهری مهارت زیادی دارند در حالی که ما هیچ تجربه ای در آن نداریم.»

آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: آمریکا گروهی مرکب از 210 سرباز به عراق فرستاده است؛ مأموریت اصلی آنان ارزیابی آمادگی نظامیان عراقی در جنگ با شورشیان داعش است. پنتاگون این هفته تأیید کرد که گزارش ارزیابی این تیم را دریافت کرده، اما برای بررسی آن و جمع بندی توصیه ها در مورد چگونگی کمک آمریکا به عراق، نیاز به زمان دارد. درخواست های عراق از نیروی هوایی آمریکا برای کوبیدن مواضع داعش تاکنون بی پاسخ مانده است.

یک مقام ارشد نظامی عراقی با تأکید بر آن که تیم آمریکایی ها حتی زحمت حضور در میدان جنگ را هم به خود نداده، گفت: «ما تا به حال هیچ گونه کمک واقعی از آنها ندیده ایم.» با این وجود شبه نظامیان شیعه که توسط ایران سازمان دهی می شوند، توانسته اند از پیشروی داعشی ها جلوگیری کنند.

نیروی قدس به فرماندهی سلیمانی، که بازوی عملیاتی سپاه پاسداران در خارج از کشور است، سال هاست که به آموزش شبه نظامیان شیعه در عراق مشغول است. این نیرو همچنین مدت هاست که با حزب الله لبنان همکاری می کند و نیز به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در برابر شورشیان کمک کرده است.

یک مقام دولت عراق درباره نقش ایران گفت: «سلیمانی می خواهد همان طور که دمشق را برای اسد نگاه داشت، بغداد و سامرا را هم حفظ کند. او مدام بین ایران و عراق در رفت و آمد است و وقتی اینجاست به همه جاسر می زند.»

علاوه بر تیم مشاوران، پهپادهای ایرانی نیز تقریباً هر روز پرواز های اکتشافی انجام می دهند. ایران همچنین به خلبانان عراقی اجازه داده است که پنج فروند هواپیمای جنگنده سوخو-25 بازمانده از دوران شوروی را، که پیش از اشغال کویت در 1991 به دستور صدام حسین برای احتراز از نابودی به ایران اعزام شده بود، به عراق بازگردانند. این هواپیماها به ناوگان حدود شش فروند سوخوی 25 روسی پیوست که المالکی به صورت دست دوم از روسیه خریده تا نیروی هوایی ناتوان عراق را که از دوسسنا با موشک های آمریکایی هلفایر تشکیل شده، تقویت کند.

فرماندهان شیعی شبه نظامی گفته اند سلیمانی علاوه بر این ها، شبه نظامیان، داوطلبان، و نیروهای دولتی را در خطوط مقدم جبهه نیز هدایت می کند. تمایل او و مشاورانش به حضور در صحنه نبرد به نوعی کیش شخصیت او در میان برخی از شبه نظامیان انجامیده است. یکی از فرماندهان شبه نظامیان مستقر در سامرا گفت: «آنها از فرماندهان نظامی عراقی به مراتب شجاع ترند. سلیمانی بهترین فرمانده نظامی در جهان است.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان