به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی و معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین» با اشاره به دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا در خصوص ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا گفت: برجام متعهد به تسهیل مبادلات تجاری کشورها با ایران است. حداقل در مورد دستور اخیر ترامپ در خصوص ممنوعیت ورود ایرانی ها به آمریکا و همچنین در مورد آن بخشهایی که آمریکا وعده داده بود که ایرانی ها بتوانند به بازار آنها دسترسی پیدا کند مانند فرش و پسته که در برجام آمده و هیچ اتفاقی هم رخ نداده تا الان، باید بگویم که این اقدام آقای ترامپ ناقض برجام و محدود کننده همه تعهدات آمریکا و برجام است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفتگوی خود با اشاره به تاثیرات بالای این دستور اجرایی ترامپ آن را بر خلاف تعهدات قبلی ایالات متحده دانست و حتی تاثیر آن را بسیار بیشتر از طرح محدودیت روادید دولت اوباما در رابطه با محدودیت ایران و اتباع ایرانی ارزیابی کرد.

این استاد دانشگاه همچنین در خصوص چرایی صدور این دستور از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا متذکر شد که باید ریشه های این اقدام را علاوه بر دشمنی دیرینه آمریکایی ها نسبت به ایران، در رفتار برخی جریانات سیاسی و فکری درون کشور نیز جستجو کرد.

سید یاسر جبرائیلی گفت: زمانی که ما در داخل ایران با لیبرالهایی مواجه هستیم که مکررا برخلاف مصالح و حتی امنیت ملی حرکت می کنند و برای مثال می پذیرند که حقوق بشر در ایران رعایت نمی شود و مداوم ایران را ناقض حقوق بشر و حامی تروریسم جلوه می دهد  نباید انتظاری جز این اتفاق هم داشته باشیم.

وی در توضیح این اشاره خود گفت: جریان فتنه 88 و جریان لیبرال ایرانی مدام چنین وجهه ای از ایران به دنیا ارائه کرده اند. بنده اخیرا هم در مطلبی این موضوع را بیان کردم و در مورد خانم علیدوستی هم گفتم که آن تصویری که شما در فیلم هایتان از ایران به جهان ارائه کرده اید شایسته چنین اقدامی است.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس افزود: بنده گمان می کنم که آمریکایی ها به خاطر دشمنی با جمهوری اسلامی این اقدامات را انجام می دهد و جریان لیبرال ایرانی به خاطر عنادی که با جمهوری و انقلاب اسلامی دارد و تلاش می کند این انقلاب در نظم مورد پسند آمریکا ادغام شود زمینه ساز و بسترساز طرح های ضد ایرانی آمریکا است؛ شواهد این امر هم بسیار فراوان است، اینهایی که در روزنامه هایشان مدام می گویند که قصاص غیر انسانی است و یا در مورد بحران سوریه می گویند که بشار اسد در حال جنایت علیه مردمش در سوریه است، اینها زمینه ساز تصویب و اجرای چنین طرح هایی هستند و به عبارتی اینها مقصران واقعی این پدیده هستند.

سید یاسر جبرائیلی در بخش پایانی سخنان خود این طیف لیبرال و همچنین برخی دست اندرکاران برجام در دولت یازهم را مورد خطاب قرار داد و گفت: بنده از این افراد که همراه با دموکراتهای آمریکایی شمع اندوه برای حضور ترامپ در کاخ سفید روشن کرده اند، می خواهم در مورد این مساله دقایقی تفکر کنند. من می گویم که مگر شما نبودید که می گفتید رئیس جمهور آینده آمریکا نمی تواند برجام و تعهدات آمریکا در آن را لغو کند و یا زیر پا بگذارد چون اختیارات اصلی در یَد کنگره است و رئیس جمهور کاره ای نیست؟ و مگر پندار شما این نیست که ترامپ "نه یک فرد داخل سیستم آمریکا" بلکه یک فرد منحصر به فردی است که علیه نظام سیاسی آمریکا شورش کرده است؟ خب پس چرا کنگره آمریکا  که صاحب اصلی قدرت و قانون گذاری در آمریکا است با تصویب قوانینی بر این آقای افسار گسیخته لگام بزند و او را کنترل کند.

معاون خبرگزاری فارس همچنین با رد این نظرِ جریان لیبرال داخلی گفت: بنده تصورم بر این نیست و اسناد زیادی هم وجود دارد که سخنی متفاوت از این نظر آقایان را بیان می کند و بر همین اساس باید گفت که آنچه که ترامپ امروز انجام می دهد بخشی از استراتژی امنیتی ملی آمریکا در قرن 21 است، چنانکه کتابی با همین عنوان هم در سال 2001 منتشر شده و این گونه اقدامات ترامپ را تئوریزه کرده است و از وقایع دیگری هم مانند خروج از WTO نام برده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان