مسئله پیری جمعیت یکی از معضلاتی است که همواره هر حکومتی می کوشد تا به دلیل مشکلات و معضلاتی که درسایه آن به وجود می آید، با آن مقابله کند.

دانا : مسئله پیری جمعیت یکی از معضلاتی است که همواره هر حکومتی می کوشد تا به دلیل مشکلات و معضلاتی که درسایه آن به وجود می آید، با آن مقابله کند.

افزایش سن افراد و کمی جمعیت جوان هم بر نیروی بازدارندگی یک کشور تاثیر مستقیم دارد و هم بر تولید و فعالیت های داخلی در راستای ارتقای جایگاه آن کشور در جامعه جهانی.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز بارها در خصوص پیری جمعیت کشور در سال های نه چندان دور تذکر داده اند و از طرفی از دولت و مسئولان خواستند تا با بسترسازی مناسب در جهت جوان شدن سن جوانان و افزایش جمعیت در کشور اقدامات لازم را انجام دهند.

در همین رابطه طرحی در دستور کار مجلس قرار دارد که قرار است قوانینی در خصوص جلوگیری از سقط جنین و همچنین تشویق افراد برای فرزند آوری وضع شود. البته ممکن است این طرح مشکلاتی را در کم و کیف داشته باشد ولی اینکه عده ای آن را دخالت در امور داخلی بدانند و یا به انحا مختلف سعی در تشویش اذهان عمومی دارند باید متوجه باشند که این یک امر سیاسی و پیش پا افتاده نیست بلکه به طور مستقیم درآینده کشور در تمامی مسائل و جهات تاثیر گذار خواهد بود.

در این که مسئله مالی خانواده ها در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، شکی نیست ولی باید توجه داشت که جمعیت کم در خانواده ها و در سطح بزرگ تر یعنی کشور هم معضلات روحی برای خانواده ها و گرایش به مسائل پوچ را در پی خواهد داشت و در عین حال برای کشور نیز مشکلاتی را فراهم خواهد کرد.

یکی از نکات قابل توجه اینست که دولت در این زمینه مسئولیت دارد و باید در زمینه ایجاد زیرساخت های لازم در این باره کار جدی انجام دهد. تامین معیشت مردم و فراهم نمودن شرایط و بسترهای لازم برای تحقق این قانون از وظایف اصلی دولت است.

دولت باید با حمایت از اقشار کم درآمد، فرهنگ سازی مناسب و تامین مالی و کنترل اقتصاد کشور باید این اشتیاق به فرزند آوری را در بین مردم زنده و پویا کند. دولت باید سیاستی را در پیش گیرد تا در آن از خانواده های کم درآمد حمایت لازم صورت بگیرد و برنامه هایی به منظور تشویق برای فرزندآوری و تربیت آن فرزندان تا سن بزرگسالی وجود داشته باشد.

نکته دیگر اینست که در این طرح تسهیلات بسیار مهمی برای زنان در نظر خواهد گرفت و اتفاقا تصویب این طرح کمک به زنانی خواهد بود که اکنون برای اشتغال مشکل جدی دارند. بدون شک وقتی مادری تشویق به فرزندآوری می شود باید حمایت های مختلف هم به لحاظ مالی و هم به جهات فرهنگی و معنوی از وی صورت بگیرد. دولت و مجلس هردو باید در این زمینه تلاش لازم را داشته باشند و طبق آخرین اطلاعات در این طرح تدابیری برای سلامت فرزند و مادر و همچنین دیگر امتیازات اجتماعی اندیشیده شده است.

نکته دیگر در برخی کارکنی ها در این طرح مسئله جریان ضد انقلاب است. معاندان با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که از هر فرصتی برای دست یابی به اهداف خودشان و ضربه زدن به نظام استفاده می کنند این بار هم با برخی تحریفات و به صورت کاملا از پیش تعیین شده در صدد مخالفت با این طرح برآمده و آن را دخالت در امور شخصی می دانند.

متاسفانه برخی از افراد نیز در داخل با طرح برخی موضوعات علیه این طرح مقاومت هایی می کننند و در همین راستا به جای کمک به تصحیح ایرادات این طرح سعی بر حذف کلی این طرح که به نفع نظام و خانواده ها است، دارند.

ضد انقلاب تا کنون هیچ جواب علمی به استدلال های آماری در این باره ندارد که اگر اکنون فرزندآوری بیشتر نشود، در مدت زمان کوتاهی در آینده ایران دچار یک افت جمعیت غیر قابل جبران می شود و این تبعات اقتصادی ویرانگر خواهد داشت.

نکته دیگر برخی قوانین سلبی در این باره مانند مجازات حبس برای سقط جنین و ... است که باتوجه به حرمت شرعی این کار و تاثیرات مخربش به نطر می رسد اصل این کار منعی نداشته باشد ولی باید توجه داشت اینکه عده ای به کلی منکر این طرح و مجازات برای افراد خاطی شوند امری غییر منطقی و افراطی است.

لذا با توجه به موارد اشاره شده به این نتیجه می رسیم که منافع و حسنات این طرح نسبت به معایبش بیشتر است و به طور کلی در آن سعی شده تا با حفظ کرامت خانواده و زنان ، افزایش جمعیت با بسترسازی های لازم دنبال شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان