کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه اگر بگوییم برخی از کاربران در سلاخی مردم بی دفاع غزه شرکت داشته اند ادعای واهی نبوده است گفت: ابزارهایی مانند واتس آپ، وایبر و فیس بوک ابزارهای صهیونیستی هستند به طوری که سرور اصلی وایبر در خاک رژیم صهیونیستی است.

به گزارش لنگرنیوز، روح الله مومن نسب، با حضور در برنامه «صبح با خبر» شبکه خبر در خصوص ایجاد بستری برای سالم سازی فضای مجازی و اینترنت به ارایه توضیحاتی پرداخت. این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه سلامت فضای مجازی همواره یکی از اولویت های کاربران و خانواده ها در ایران است، معتقد است که خانواده ها در ایران همواره انتظار دارند تا فضای مجازی که حکومت در اختیار آنها قرار می دهد سالم باشد و یا حداقل کمترین میزان آسیب را به آنها وارد کند.

وی راه اندازی یک شبکه سالم بدون حضور شبکه ملی اطلاعات را غیر ممکن دانست از این روی باید تا آن زمان مراقب باشیم تا کمترین آسیب از فضای مجازی به خود و خانواده وارد شود.

مشروح سخنان وی به شرح ذیل است:

اختصای ۱۲ درصد سایت های جهان به سایت های غیر اخلاقی

مومن نسب در این برنامه با ارایه آماری از ناسالم بودن فضای مجازی و اینترنت، اظهار داشت: موسسه بین المللی «خانواده امن» که یک موسسه امریکایی است در جدید ترین آمار خود اعلام کرده است که ۱۲ درصد سایت های جهان مختص به سایت های پورنوگرافی هستند و همان طور که مطلع هستید، پورنو گرافی یعنی بالاترین میزان محتوای غیر اخلاقی که برای همه جوامع محتوای مخرب محسوب می شود.

وی افزود: در هر سال ۴۲۰ میلیون صفحه پورنو گرافی به اینترنت اضافی می شود.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه ۸۹ درصد نرم افزار های چت و چت روم ها به سمت محتوای غیر اخلاقی حرکت می کنند یادآور شد: در واقع ۹۰ درصد محتوای این شبکه ها غیر اخلاقی هستند که با این آمار مشخص می شود که آمار بالایی از محتوای این شبکه ها غیر اخلاقی است.

وی با اشاره به وجود یک سایت آماری که میزان جستجو های و نتایج غیر اخلاقی از ابتدای سال ۲۰۱۴ را به صورت آنلاین و لحظه ای رصد می کند، ادامه داد: در ۷ ماه نخست سال ۲۰۱۴ تعداد یک میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۰۰ جستجوی غیر اخلاقی در فضای اینترنت انجام شده است که این عدد به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

مومن نسب با اشاره به اینکه ۳۴ درصد کاربران به صورت ناخواسته در جستجو های خود به صفحات غیراخلاقی برخورد می کنند، یادآور شد: کمتر از نیمی از کاربران در حالی که به دنبال محتوا های غیر اخلاقی نیستند با صفحاتی از این دست در این فضا برخورد می کنند. ضمن آنکه براساس آمار موسسه خانواده امن کاربران به طور میانگین برای اولین بار در ۱۱ سالگی با محتوا های غیر اخلاقی برخورد می کنند.

این فعال فضای به بیان میزان سنی کاربران فضای مجازی غیر اخلاقی، خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد کودکان ۸ تا ۱۶ سال در نبود والدین خود به دلیل فراهم بودن بستر های غیراخلاقی در اینترنت به سمت فضا های غیر اخلاقی در اینترنت می روند.

لزوم توجه به ۱۲ میلیون کاربر زیر ۱۸ سال در ایران

مومن نسب با بیان اینکه با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات که بیش از ۱۲ میلیون از کاربران اینترنت ایران زیر ۱۸ سال هستند تاکید کرد: با توجه به جوان بودن جامعه ایران لزوم سالم سازی بستر اینترنت برای این قشر از جامعه جدی به نظر می رسد و نیاز به حمایت جدی دارد.

بررسی محتوای اینترنت با استفاده از انسان و نرم افزار

وی با اشاره به اینکه یکی از مسئولین در هفته گذشته اعلام کرده بود که ۱۳ نهاد قرار است تمام محتوا و صفحات اینترنت را مورد بررسی قرار دهند، اضافه کرد: با توجه به رشد روزافزون محتوا در اینترنت این موضوع بیشتر شبیه به یک شوخی به نظر می رسد؛ چرا که اگر تمام ۱۳ نهاد، ادارات مخصوصی نیز در این زمینه ایجاد کنند تنها به بررسی صفحات پورنو نیز نایل نمی شوند و این بررسی باید به صورت ترکیبی از نرم افزار و انسان انجام شود.

تسهیل در انتشار محتوای مفید با شبکه ملی اطلاعات

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به درآمد هنگقت کمپانی ها از محتوا های غیر اخلاقی، خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که کمپانی های تولید کننده محتوای غیر اخلاقی نگاه فرهنگی به این موضوع ندارند که در حقیقت دارند, هر کلیک در اینترنت ارزش افزوده دارد؛ چرا که ورود به هر سایت به دلیل استفاده از پهنای باند برای آن شرکت و شرکت های وابسته درآمدزا خواهد بود.

مومن نسب با اشاره به اینکه تا پیش از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باید تدابیری در خصوص اجرای سبک زندگی ایرانی اسلامی اندیشیده شود، یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات ابتدا باید زیر ساختی برای تسهیل در انتشار محتوای مفید تولید کند چرا که اکنون تولیدکنندگان محتواهای غیر اخلاقی انتشار آسان در این فضا را یه یک فرصت برای خود تبدیل کرده اند و حتی برخی از سایت های خبری برای کسب بازدید بیشتر همسو با استاندارد های غربی از کلمات نامناسب برای خبر استفاده می کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی که تمام زیرساخت ها و پهنای باند و آی پی و دامین به صورت اجاره ای است ما تنها مسافر قطاری هستیم که جهت دهی آن با ما نیست و این سیستم هر کاربری را که همسو با آنها نباشد را حذف می کنند مانند کاری که گوگل و فیس بوک انجام می دهند و دلیل آن این است که این ابزار، ابزار ما نیست.

مومن نسب تاکید کرد: سیستم های امنیتی به دلیل آنکه به سرویس های جاسوسی متصل هستند در صورتی که ببینند کاربر وضعیت تاثیرگذاری در فضای مجازی دارد که به نفع آنان نیست از طریق فیلترینگ حبابی به راحتی او را حذف خواهند کرد و تاثیر شما را کمرنگ خواهند کرد.

توجه مخابرات به موضوع پیام رسان های موبایل

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه دنیای کنونی به سمت استفاده از فناوری های نوین حرکت کرده است، خاطر نشان کرد: دنیا به سمت استفاده از ابزارهایی مانند پیام رسان های موبایل حرکت کرده و تعاملاتی مانند فروش پالس در همه جای دنیا منسوخ شده است در حالی که هنوز در کشور ما فروخته می شود.

وی اضافه کرد: در وضعیت کنونی که با چند کیلوبایت اینترنت می توان مکالمه کرد دیگر کسی به سمت خرید پالس نخواهد رفت و حرکت به سمت ارزش افزوده سیاست دنیای ارتباطی امروز است و مخابرات باید بداند که ابزارهای ارتباطی جدید آینده مخابرات را رقم خواهد زد و در صورتی که به آنها توجه کافی نداشته باشیم کاربران اپراتورهای مخابراتی به شدت به این شبکه ها تمایل پیدا کرده و روز به روز بر تعداد آنها نیز اضافه خواهد شد.

مومن نسب توجه به موضوع تولید محتوا را لازم و ضروری دانست و یادآور شد: ایران باید علاوه بر تولید محتوا برای کاربران خود باید بتواند مخاطب برون مرزی را نیز جذب کند تا هم از لحاظ فرهنگی و هم اقتصادی کسب درآمد کرده و تورم را کاهش دهند چرا که استفاده از نرم افزارهای خارجی باعث خروج ارز از کشور می شود.

واریز ۴ تا ۲۰ سنت به حساب رژیم صهیونیستی توسط هر کاربر وایبر

این کارشناس فضای مجازی در خصوص تفکر استفاده سالم از ابزارهای پیام رسان مانند وایبر را که در یکی از روزنامه ها مطرح شده و استفاده ناصحیح آن را بر گردن مخاطب انداخته بود گفت: درست است که استفاده از هر ابزاری به نوع عملکرد مخاطب آن بستگی دارد اما این ابزارها به دلیل آنکه زیر ساختی در ایران ندارند به سمت مقاصد شیطانی از سوی تولید کنندگان آن میل کرده و اطلاعات کاربران را تهدید می کنند. از سوی دیگر ابزارهایی مانند واتس آپ، وایبر و فیس بوک ابزارهای صهیونیستی هستند به طوری که سرور اصلی وایبر در خاک رژیم صهیونیستی است.

وی اضافه کرد: اگر بگوییم برخی از کاربران در سلاخی مردم بی دفاع غزه شرکت داشته اند ادعای واهی نبوده است؛ چراکه هر «کلیک»، واحد پول اینترنت است و بین ۴ تا ۲۰ سنت ارزش گذاری شده است که در نتیجه  استفاده از محصولات شرکت های صهیونیستی جدا از ارزش بخشی مضاعف، موجب تقویت، کلیک بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد بیشتر آنها شده است.

زیرساخت ناکافی ارتباطی عامل سوق دادن کاربران به سمت ابزارهای خارجی

مومن نسب با اشاره به اینکه کاربر ایرانی کاربر خوب و آگاهی است عنوان کرد: عدم وجود زیرساخت های بومی و عدم تولید محتوا باعث شده است که کاربران باالاجبار به سمت استفاده از نرم افزارهای خارجی سوق داده شوند و کاربران با ورود به محتواهای غیراخلاقی این ابزارها وارد باتلاقی خواهند شد که بیرون آمدن از آن سخت است.

وی عدم استفاده از محتواهای غیر اخلاقی را جزو برنامه های همه کشور ها عنوان کرد و یادآور شد: محدودیت در استفاده از محتواهای غیر اخلاقی تنها مختص ایران نیست و کشوری مانند انگلستان مصوب کرده است که محتواهایی که برای کاربران زیر ۱۸ سال ممنوع باشد در واقع برای همه ممنوع است و مسدود خواهد شد.

کارشناس فضای مجازی به معرفی نرم افزارهای پیام رسان داخلی پرداخت و گفت: نرم افزارهایی مانند انار، قاصدک و دیالوگ نمونه خوبی برای نرم افزارهای حوزه پیام رسان هستند.

مومن نسب فیلترینگ و مسدود کردن صرف را ناکارآمد و راه کار موقت عنوان کرد و گفت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات آن هم به صورت فکر شده، بدون شتابزدگی و با استفاده از ظرفیت نخبگان است به طوری که باعث ایجاد هویت ایرانی اسلامی ما شود و تنها محتواهای زیان بار را مسدود کند.

وی افزود: اجرای شبکه ملی اطلاعات علاوه بر آنکه باعث عدم خروج ازر به دلیل خرید پهنای باند خواهد بود بلکه سودآوری نیز خواهد داشت.

فیلم کامل این گفتگو را می توانید از اینجا دانلود کنید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان