بنا به گزارش یک روزنامه دولتی چین شهری در استان مسلمان نشین و ناآرام سن کیانگ، در شمال غرب این کشور، ورود افراد با روسری و ریش را در وسائل نقلیه عمومی ممنوع کرده است.

به گزارش لنگرنیوز ، مقامات در شهر کارامای گفته اند ممنوعیت پوشیدن روسری، روبنده و برقع به خاطر برگزاری مسابقات ورزشی تا ۲۰ اوت در این شهر ادامه خواهد داشت.

استان سن کیانگ که اکثر ساکنان آن اویغور های مسلمان هستند طی ماه های اخیر شاهد افزایش خشونت بوده است.

مقامات چین اویغور های جدایی طلب را مسئول این خشونت ها می دانند.

طبق گزارش روزنامه محلی "کارامای دیلی" مقامات شهر استفاده از وسائل نقلیه عمومی را برای پنج گروه ممنوع کرده اند.

این گروه ها شامل افراد دارای روسری، روبنده (چادر) ، برقع، لباس هایی با نماد هلال ماه و ستاره و "جوانان با ریش بلند" می شود.

بر اساس این گزارش "مسافرانی که این مقررات را رعایت نکنند"، به خصوص افراد این پنج گروه به پلیس معرفی می شوند و همچنین کیف های همه مسافران بازرسی خواهد شد.

در گزارش این روزنامه همچنین آمده است: "این تدابیر امنیتی برای تضمین حفظ نظم عمومی و جان افراد هستند و آنها همچنین از دارائی و سلامت شهروندان از هر گونه نژاد ی حفاظت خواهد کرد."

شهر کارامای در ۴۰۰ کیلومتری شمال ارومچی، پایتخت ایالت سن کیانگ واقع است. ارومچی در ماه های آوریل و مه شاهد انجام حملاتی به ایستگاه قطار و یک بازار بود.

تازه ترین ناآرامی ها در استان سن کیانگ روز ۲۸ ژوئیه در شهر یارکند که به آن شچی هم گفته می شود، اتفاق افتاد.

شین هوا، خبرگزاری دولتی چین گفت که یک گروه مسلح با قمه و تبر به دفتر پلیس و ادارات دولتی در این شهر حمله کردند. این خبرگزاری گفته در این حمله ۳۷ غیرنظامی و ۵۹ مهاجم کشته شدند.

5

برخی از زنان در استان سن کیانگ ترجیح می دهند با پوشش اسلامی در انظار عمومی ظاهر شوند

اما یک گروه حقوق بشری اویغور با رد گزارش دولت می گوید که پلیس به سوی معترضانی که از سختگیری های بیشتر به مسلمانان در ماه رمضان ناراضی بودند، آتش گشوده است.

ماه گذشته گزارش هایی منتشر شد مبنی بر این که ادارات دولتی در سن کیانگ گرفتن روزه برای کارمندان مسلمان خود در ماه رمضان را ممنوع کرده بودند.

چند روز بعد از حوادث یارکند امام بزرگ ترین مسجد چین در شهر کاشغر در شمال ایالت سن کیانگ کشته شد.

گفته می شد که جمعه طاهر، امام این مسجد مورد تنفر ایغور ها بود. آن ها از او به دلیل این که در خطبه های خود در مسجد سیاست های حزب کمونیست چین را ستایش می کرد، بیزار بودند.

کاربران شبکه ویبو، بزرگ ترین شبکه اجتماعی اینترنتی در چین، در مورد مقررات شهر کارامای واکنش های متفاوتی نشان داده اند.

یکی از آن ها می گوید "پس هر کس که ریش یا برقع دارد تروریست است؟ به خدا، این ها فقط رسوم سنتی هستند."

اما بعضی دیگر گفته اند که این یک اقدام ضروری است. یکی از کاربران نوشته: "داشتن ریش البته به این معنی نیست که شما تروریست هستید. اما برای تامین امنیت عمومی ما باید از هر گونه تدبیری که از دستمان بر می آید، استفاده کنیم."

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان