به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه صبح امروز در همایش سراسری دستگاه قضایی کشور که در سالن اجلاس سران آغاز شد با اعلام این مطلب افزود: جایگاه و نقش قوه قضاییه در اصل 156 قانونی اساسی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی تصریح کرد درباره جایگاه و نقش قوه قضاییه می توانیم دو نوع نگاه داشته باشیم اولا در درون دستگاه قضایی و دوما نسبت به کل نظام جمهوری اسلامی. که در نگاه دوم باید نگاه کنیم پس از آن دستگاه قضایی در میان جهان اسلام و منطقه چه نقشی می تواند ایفا کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در نگاه درونی باید فکر دستگاه ها و سازمانهای تابعه باشیم و بگوییم چگونه است و از چه اجزایی تشکیل شده است. البته هر دو نگاه درست است.

آملی لاریجانی گفت: هر کدام از سازمانها جایگاه و نقش مفروض برای خودشان دارند اما نکته اصلی این است که باید شناخت کاملی از جایگاهش در نظام پیدا کنیم و بفهمیم که در میان سایر قوا و به طور کلی در زیر مجموعه ولی امر چه جایگاهی دارد.

وی افزود امروز نظام جمهوری اسلامی یک نظام بالنده و شکوفا است و این چیزی نیست که در داخل کشور مسئولین بگویند بلکه دشمنان ما دارند به این جایگاه رفیع و نقش آفرین اذعان میکنند.

رئیس قوه قضاییه گفت اگر جمهوری اسلامی در منطقه نقشی نداشت هیچ وقت این چنین گرد هم نمی امدند و بر علیه ما قطعنامه صادر نمی کردند.

امروز اگر آمریکا دارد قلدرمعابانه عمل میکند برای آن است که جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی را فهمیده و به آن ایمان پیدا کرده است که حالا در صدد مخالفت با آن برآمده است.

آملی لاریجانی گفت عشق ما به نظام مقدس جمهوری اسلامی از سر ملیت نیست که البته ملیت هم برای ما مهم است اما نکته اصلی بحث دلبستگی ایمانی ما باعث چنین همبستگی شده است و ما در قوه قضاییه باید به این موضوع توجه کنیم که همه اقدامات ما نقش آفرین است در نظام و در منطقه.

وی افزود اگر اینچنین نگاه کردیم قطعا رفتارهای ما متفاوت خواهد شد. و به سمت بهتری حرکت خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع استقلال ددستگاه قضایی کشور اشاره کرد و گفت: این استقلال دستگاه قضا فارغ از آن موضوع استقلال قاضی است که البته این دو به هم دیگر ربط دارند اما یکی نیستند.

وی تصریح کرد: استقلال دستگاه قضایی فقط به کشور ما ختم نمی شود و این موضوع به یک دغدغه میان همه متفکران جهان تبدیل شده است زیرا از کنار آن به موضوعاتی نظیر آزادی بیان می رسند و باید بدانیم که این استقلال را باید ارج بنهیم.

آملی لاریجانی گفت اگر قاضی استقلال نداشته باشد قطعا حکمش با عدالت منافات خواهد داشت و تحت تاثیر فشارهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی حکم خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتقاد از رسانه ها و سخنانی که در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود اشاره کرد و گفت اینکه در رسانه ای به دستگاه قضایی کشور فشار وارد کنند برای حکم در یک سمت خاص این موضوع نارواست.

رئیس قوه قضاییه گفت: یک آقایی بلند می شود در یک نقد غیرمنصفانه میگوید فلان حکم در طول سه هزار سال گذشته بی سابقه بوده است البته که این اظهار نظر درست نیست. ما نمی خواهیم دور دستگاه قضایی کشور دیوار بکشیم و نمی گوییم همه دستگاه قضایی هم بدون اشکال است اما قرار نیست ما قاضی که قرار است فصل الخطاب باشد را زیر سوال ببریم.

وی افزود: ما پاسخگو بودن دستگاه قضایی کشور را با عنوان تبیین موارد قبول داریم و باعث میشود کار دستگاه قضایی برای مردم روشن شود اما گاهی از پاسخگویی موضوع دیگری را دنیال می کنند و میخواهند به مطامع خودشان برسند و این سوال و جواب ها را مطرح میکنند.

آملی لاریجانی گفت: مطلبی که رئیس حمهور گفتند صحیح است ما هم قبول داریم باید آرا منتشر شود و نقادی برایش صورت گیرد اما این موضوع همین امروز هم دارد اتفاق می افتد.

وی گفت: در مجلس محترم فلان نماینده می آید و میگوید چرا قوه قضاییه فلان حکم را صادر کرده است در حالی که این موضوع در حیطه وظایف قوه قضاییه است و نباید یک فرد برای نقد بخواهد چنین حرفهایی بزند.

رئیس قوه قضاییه درباره موضوع نفوذ دشمنان هم گفت: اقتدار نظام جمهوری اسلامی باعث شده تا دشمنان بعد از طی مراحل مختلف کودتا و حمله و تحریم امروز به فکر نفوذ باشند تا در نظام رخته کنند زیرا سایر اقداماتشان شکست خورده است.

آملی لاریجانی گفت: دشمنان نفوذ را از سابق مورد اقدام قرار داشتند که حضرت امام راحل در منشور روحانیت به موضوع نفوذ اشاره کرده بودند که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

وی افزود: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب هم همچنان به موضوع نفوذ اشاره داشته اند.

وی گفت: امروز شناخت دشمن و شناخت نفوذ دشمن برای ما مهم است زیرا مسیر انجام وظایف قوه قضاییه را مشخص تر میکند تا وضعیت نفوذی ها را مشخص کند و با آن در چارچوب قانون برخورد کند و بدانید نفوذ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز دارند با کار فرهنگی نفودی فرهنگ ما را به سمت انحطاط می برند و با شبکه های مجازی قصد تسلط فرهنگی را در سر میپرورانند و می خواهند ما را از فرهنگ اصیل خودمان جدا کنند.

آملی لاریجانی افزود: امروز وزیر خارجه امریکا می آید و حرف از تغییر نظام میزنند و اتفاقا می گوید که چشمش به داخلی هاست برای سرنگونی نظام.

وی ادامه داد: باید همه ما بیدار باشیم و بدانیم که دارند برای تغییر نظام طراحی میکنند و همچنین باید بدانیم این حرفها به صورت مشابه از کدام حلقوم های داخلی شنیده می شود.

وی افزود: این افراد داخلی اگر سلاح داشته باشند که محارب شناخته می شوند و آنهایی هم که صلاح نداشته باشند اما در بهم زدن کلی نظام نقش داشته باشند مفسد فی الارض محسوب می شوند.

آملی لاریجانی گفت: یک دشمن ایستاده روبروی ما و دارد برای تغییر نظام تلاش میکند آنوقت یک سری در داخل کشور دست دراز کرده اند که با اینها دوستی کنند پس ما باید حواسمان جمع شود.

رئیس قوه قضاییه به فتنه سال 88 اشاره کرد و گفت دیدیم که چگونه دشمنان نظام پشت سر فتنه گران ایستادند و داشتند حمایت می کردند از اینها و جالب است که شعارشان هم موضوع حقوق بشر بود که جز مضحکه ای چیز دیگری نبود.

وی افزود: همان زمان خانم کلبنتون امد و گفت ناراحتیم چرا بیشتر از مخالفین حمایت نکردیم تا حکومت ایران سرنگون شود.

وی تصریح کرد ما به عنوان رکن رکین نظام جلوی این هجمه ها ایستاده ایم و سرهم نمیکنیم و دیدید که چکونه در طول همه این سالها بر علیه همه نظام تخریب هایشان را روا داشته اند از رهبری گرفته تا دستگاه قضایی و سپاه قدس.

آملی لاریجانی گفت: اگر امروز دشمن به سپاه هجمه می کند در حالی که سپاه افتخار نظام است ما باید از این نیروی عظیم حمایت کنیم. چقدر وقیح شده اند که می خواهند بخش مهمی از نیروی نظامی را زیر سوال ببرند.

رئیس قوه قضاییه گفت: من از سردار سلیمانی اینجا نام میبرم و میگویم ایشان و سپاه قدس مایه افتخار ما هستند. شما چه کار هستید که میگویید چرا این سردار سپاه ما به فلان کشور سفر کرده است شما چکاره هستید که برای ما خط و نشان میکشید.

وی افزود: همه ما باید حواسمان به حرفهایی که میزنیم باشد و بدانیم چه میگوییم. ما در فتنه 88 ایستادیم و در آینده هم پای نظام هستیم و از کیان نظام دفاع خواهیم کرد.

آملی لاریجانی به موضوع اقتدار برونی نظام و موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت باید به استعدادهای داخلی توجه کنیم چون تنها راه ایستادگی در مقابل دشمن است. این منافاتی با تعاملی با سایر کشورها ندارد.

وی تصریح کرد: این همه جوان دارای فکر و دارای سرمایه در کشور هستند که اگر اطمینان ییدا کنند قطعا راه خود را آغاز خواهند کرد. در این مسیر هم ما تلاش میکنیم تا به اقتصاد مقاومتی کمک کنیم و دستورالعملش هم آماده شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه گفت: ما به دولت تضمین می دهیم که همراه دولت خواهیم بود و کمک به اجرای آن خواهیم کرد و مکررا هم گفته ایم که امنیت اقتصادی باید ایجاد شود که دوبال دارد یکی برخورد با مفاسد و دیگری تضمین امنیت برای سرمایه گذاری است.

وی به موضوع امنیت اقتصادی و برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت اینکه یک فردی با رانت اقتصاد را به سمت دلخواهش بکشاند این قطعا به نفع اقتصاد ما نیست و باید این رانتها و مفاسد برچیده شود تا سرمایه گذاری سالم شکل بگیرد.

آملی لاریجانی گفت: دستگاه قضایی نباید اشکالات بی وجه برای سرمایه گذاران ایجاد کنند و قطعا هم همینجور خواهد بود اما از آن طرف سرمایه گذاران هم باید به حرکت در مسیر درست عادت کنند.

وی به موضوع حقوق بشر اشاره کرد و گفت: امروز هجمه های زیادی به ما می شود و قطعنامه های بیشماری هم علیه ما صادر میکنند و به خصوص علیه دستگاه قضایی کشور.

وی ادامه داد: ما باید نگاه اسلام را ابتدا تبیین کنیم و سخنمان هم با مدعیان حقوق بشر این است که نظام ایران پرچمدار حقوق بشر حقیقی است و ما حرفمان کرامت اسلامی است و اتفاقا در قرآن ما آیاتی در این خصوص آمده است. مشکل ما با شما در تفاوت تعریف کرامت انسانی است.

آملی لاریجانی گفت: مهمترین پرسش فیلسوفان قدیمی موضوع تصویر درست از انسان است البته شما تعریفتان از انسان دارای اشکال است زیرا انسان خلیفه الله است و ما اینگونه فرض میکنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: شنیدم چند روز قبل همجنس بازی در آلمان ازاد شده است این درست است؟ ما در جمهوری اسلامی با این همه کرامت دنبال روی آن انسانی باشیم که شما تصویرش می کنید؟

وی تصریح کرد: آن موقع که در آمریکا دنبال برده داری بودند پیامبر اسلام 14 قرن پیش حرف از آزادی و عدم برده داری می زدند و می گفتند سیاه و سفید با هم فرقی ندارند آنوقت شما برای ما حرف از حقوق بشر می زنید؟

آملی لاریجانی افزود: ما حقوق بشر رادر چارچوب تعالیمی که قبولش داریم همراهی میکنیم نه با آنچه شما تعلیم میکنید زیرا شما پایه های فکری تان دچار مشکل است.

وی گفت: غربی ها به دروغ از حقوق بشر دم میزنند و عملشان خلاف ادعای حقوق بشری شان است. اگر این نبود پس چگونه به ویتنام حمله کردند؟

رئیس قوه قضاییه افزود: در یمن دارد بزرگترین جنایات صورت میگیرد آنوقت آقای ترامپ می آید رقص شمشیر میکند و به یک آدم کش کمک میکند. حقوق بشر از زمان شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ما به جلو بردیم و مردم مظلوم کشورهای مختلف را حمایت کرده و میکنیم و این را برای خودمان افتخار میدانیم که در مقابل تروریست ایستاده ایم.

وی افزود: ما داریم زمزمه هایی از تشکیل یک ستاد حقوق شهروندی و حقوق بشر می شنویم و اعتقادمان هم این است که حقوق شهروندی باید رعایت شود و اینها در ذیل وظایف ستاد حقوق بشر آمده است و اینکه بخواهیم یک ستاد ملی دیگری درست کنیم هم خلاف قانون اساسی و هم خلاف شرع است.

وی گفت: ما همین جا از دولت دعوت می کنیم از دولت و کسانی که در فکر این موضوع هستند، با همفکری اقدامات را به شرط همپوشانی نداشتن با ستاد حقوق بشر پیش ببرند.

رئیس قوه قضاییه گفت: از دولتی ها دعوت میکنیم پیشنهاداتشان را به ما ارائه کنند و ما در ستاد حقوق بشر از آن استفاده میکنیم.

آملی لاریجانی به موضوع رسیدگی به پرونده های قضایی اشاره کرد و گفت امروز بالای 15 میلیون پرونده باز دارد رسیدگی میشود.

وی گفت: این حجم پرونده نشان دهنده اعتماد عمومی مردم به دستگاه قضایی کشور است که این موضوع مهم است و باید تلاش کرد تا با صلح و سازش این میزان پرونده کاهش بیابد.

رئیس قوه قضاییه افزود: حجم بالای پرونده ها کار را برای قضات مهم سخت کرده است البته چالشهایی هست که منشا آن کمبود نیروی انسانی است و باید با کمک مجلس و دولت موضوع جذب قضات سرعت گیرد.

وی ادامه داد: جذب قاضی بسیار سخت است برای مثال از بین 26 هزار نفری که آزمون دادند تنها 500 نفر جذب شدند و این به دلیل سختگیری های ما است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان