باید منتظر ماند و دید که با به وقوع پیوستن این فاجعه تاریخی، آیا مسئولین میراث آستین بالا خواهند زد تا یکبار دیگر نماد قدمت و خانه محبوب مردم سیاهکل را به آنها باز گردانند و یا اینکه این خانه نیز مانند سایر آثار تاریخی شهرستان سیاهکل به فراموشی سپرده خواهد شد.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از درسیاهکل، حدود ساعت 19 روز یک شنبه 19 مرداد خانه سرهنگ عضدی دچار حریق شد.

این خانه در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در چند سال قبل نیز یک مرحله سقف آن مرمت شده بود.

در دهم مهرماه سال گذشته تعدادی از مسئولین از خانه عضدی بازدید کردند و به گفته خودشان تصمیماتی نیز در رابطه با حفظ آن اخذ کردند.

مهرداد حسینی پس از اینکه در خردادماه امسال به عنوان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سیاهکل کار خود را آغاز کرد، در اول مردادماه امسال در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل گفته بود: با تاکیدات مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و موافقت کمیته برنامه ریزی شهرستان سیاهکل، مبلغ 500 میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است در نظر گرفته شده که پس از تخصیص آن کار مرمت آن از سوی کارشناسان خبره اداره کل آغاز می شود.

اما متأسفانه این خانه که مردم سیاهکل به آن علاقه زیادی داشتند و در مرکز شهر سیاهکل به نمادی از قدمت این شهر تبدیل شده بود، در غفلت مسئولین میراث فرهنگی در آتش سوخت.

گفتنی است که سیاهکل که دارای آثار تاریخی زیادی و بناهایی همچون تی تی کاروانسرا که به پرورش حیوانات اهلی تبدیل شده، بقعه آقا سید ابراهیم (امامزاده تورار)، قلعۀ گرماور (گرماوری برج) که به فراموشی سپرده شده اند و … می باشد، دارای “نمایندگی“ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که از همین جا مشخص است که مسئولین استانی میراث به چه اندازه آثار کهن شهرستان سیاهکل برایشان اهمیت دارد.

از خانه سرهنگ عضدی در چندین سال قبل به عنوان دفترخانه اسناد رسمی استفاده می شد و پس از تخلیه آن در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت، اما به جز وعده دادن و صحبت از مرمت آن، مردم این شهر چیز دیگری از مسئولین ندیده اند.

حال باید منتظر ماند و دید که با به وقوع پیوستن این فاجعه تاریخی، آیا مسئولین میراث آستین بالا خواهند زد تا یکبار دیگر نماد قدمت و خانه محبوب مردم سیاهکل را به آنها باز گردانند و یا اینکه این خانه نیز مانند سایر آثار تاریخی شهرستان سیاهکل به فراموشی سپرده خواهد شد.

البته امیدواریم تا مسئولین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان گیلان با رسیدگی به آثار ماندگار سیاهکل، افسوس امروز را از دل مردم این شهرستان بیرون بیاورند.

اگر از این ماجرا بگذریم، امکانات ضعیف آتش نشانی سیاهکل، ترکیدگی لوله های آب و کمک شهروندان سیاهکلی برای مهار آتش، حضور مردم و تصویربرداری آنها به وسیله دوربین های گوشی همراه، از حاشیه های این آتش سوزی بود که توجه حاضرین را به خود جلب کرده بود.

همچنین برای بررسی عمق این حادثه، حیدری فرماندار، سرهنگ پورقاسم فرمانده نیروی انتظامی، سروان پاسدار قاسمی جانشین سپاه، حسینی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کاظمی شهردار، آراسته و قربانی عضو شورای اسلامی شهر سیاهکل نیز حضور داشتند.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان