رئیس قوه قضاییه با انتقاد از اینکه درباره مفاسد با انگیزه های سیاسی اظهار نظر می شود گفت: گاهی به نظر می رسد به جای آنکه مبارزه ریشه ای با مفاسد از جمله مفاسد اقتصادی مطالبه شود، بحث ها در این باره جنبه سیاه نمایی پیدا می کند و برای تأمین اغراض سیاسی به نحوی تعبیر می شود که گویا همه جای کشور را فساد گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی با یادآوری « کارنامه روشن » دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد از جمله مفاسد اقتصادی تاکید کرد: ما ابایی نداریم که اگر مسئولی مرتکب تخلف شد با فسادش برخورد و به جرایم وی رسیدگی کنیم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه ترویج فساد همه گیر نوعی «سیاه نمایی» و استفاده سیاسی از آن «غلط است» افزود: این نوع سیاه نمایی به نفع هیچ کس نیست؛ بهره برداری های سیاسی تا این اندازه ارزش ندارد که زحمات کارکنان شریف نظام را زیر سوال ببریم و حتی کارهای درست دیگران را تخریب کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی به همه مسئولانی که می خواهند با مفاسد مبارزه کنند توصیه کرد که این مبارزه را از دستگاه زیرمجموعه خودشان آغاز کنند.

به گفته رئیس دستگاه قضا مسئولان و مدیران قوه مجریه باید پیش از آنکه دستگاه های نظارتی بخواهند وارد عمل شوند، از طریق بازرسی ها و نظارت های اداری بسترهای ارتکاب جرم را شناسایی و جلوی شکل گیری مفاسد اقتصادی را بگیرند؛ هر چند که در صورت بروز مفاسد، دستگاه های نظارتی و قوه قضاییه به وظایف خود عمل خواهند کرد. همین مسئله به شکل دیگر در مورد قوه قضاییه هم صادق است. همه مدیران و مسئولان قضایی باید با رصد کامل زیرمجموعه خود قبل از ورود نهادهای نظارتی، با مفاسد به شکل ریشه ای برخورد کنند.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین از رسانه ها خواست که در انعکاس اخبار و اظهارنظرهای مرتبط با مفاسد « مصالح ملی را فدای بهره برداری های کوتاه مدت سیاسی» نکنند.

رئیس قوه قضاییه اقدامات کسانی را که می خواهند قوای سه گانه را «به جان یکدیگر بیاندازند» ، از دیگر مصادیق «حرکت بر خلاف مصالح ملی» برشمرد و تصریح کرد: مسئولان باید به دنبال بهبود وضع زندگی مردم و رفع مشکلات اقتصادی جامعه باشند، بنابراین نباید آرامش کشور را بر هم زد و این البته منافاتی با انجام وظایف ذاتی قوا و دستگاه ها ندارد. واضح است که هر قوه ای وظایفی ذاتی دارد که بدان می پردازد واز جمله قوه قضاییه که طبعاً با جرایم و دعاوی سر و کار دارد و در حیطه اختیارات و وظایف بدانها رسیدگی می کند.

آیت الله آملی لاریجانی به مسئولان بلندپایه سه قوه توصیه کرد که « با ملاحظه مصالح کشور » سخن بگویند و در این باره افزود: مسئولان کشور نباید در اظهارنظرهای خود افراطی سخن بگویند و الفاظ و عباراتی را به کار بگیرند که موجب اختلاف قوای سه گانه شود؛ زیرا قوای مجریه، مقننه و قضاییه نباید از مسیر خدمت رسانی به مردم خارج شوند.

رئیس دستگاه قضا برگزاری جلسات سران قوا را برای «رفع برخی سوء تفاهم ها و جلب برخی همکاری ها و تسهیل امور» مفید ارزیابی کرد و افزود: برگزاری جلسات سران قوا گذشته از هماهنگی هایی که در آن برای پیشبرد امور صورت می گیرد، به دلیل اینکه نمادی از وحدت در نظام به شمار می رود حائز اهمیت است زیرا دست هایی در تلاش است که میان قوا اختلاف انگیزی کنند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش تحولات منطقه را مورد توجه قرار داد و درباره رویدادهای سیاسی اخیر عراق گفت: بحمدا... این روزها شاهد پیشرفت هایی در صحنه سیاسی عراق هستیم که امید می رود خلا های سیاسی در این کشور را پر کند. همچنین افزایش توان ارتش عراق در جبهه نظامی داخلی علیه داعش و در نتیجه کاهش طمع ورزی کشورهای بیگانه موجب امیدواری است.

رئیس قوه قضاییه از بین رفتن خلا سیاسی در عراق را نیز منشأ «قطع طمع بیگانگان» دانست و تاکید کرد: سیاستمداران و دولتمردان عراق با هدایت مرجعیت و کمک مردم نباید بگذارند که خلا های سیاسی در این کشور طولانی شود و باقی بماند.

آیت الله آملی لاریجانی گروهک تروریستی داعش را « مخلوق کشورهای سلطه» دانست و بر این اساس حملات هوایی اخیر آمریکا به این گروهک را «شک برانگیز» خواند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه چند پرسش را درباره اهداف منحصر شدن مقابله با داعش در منطقه کردستان عراق مطرح و اظهار کرد:چه طور می شود باور کرد آمریکا مخالف «گروهک تکفیری داعش» باشد؟ اگر واقعاً آمریکایی ها با داعش مشکل دارند چرا از ابتدای ظهور این گروه وارد عمل نشدند؟ چرا در تمام منطقه و به ویژه در سوریه به داعش حمله نکردند؟

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه تأمل در نقشه ژئوپلیتیک منطقه جبهه مقابل در عراق و سوریه را آشکار می کند افزود: نظام سلطه و کشورهای مرتجع حامی داعش بدانند که این تروریست ها چند صباح دیگر حتماً به سراغ آنها خواهند رفت و از سوی دیگر مطمئنیم بساط آنها با ایجاد طمأنینه سیاسی در عراق از این کشور برچیده خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه آتش بس های کوتاه مدت برقرار شده در غزه را «شکننده» توصیف کرد و گفت: واقعاً جهان اسلام نگران مردم مسلمان غزه است و این نگرانی به حق است. جنایاتی که رژیم صهیونیستی در این جنگ چند ده روزه در سرزمین های اشغالی مرتکب شدند واقعاً جنایات فوق تصور بود. کشتن کودکان و مرد و زن بی گناه در خواب، ریختن ساختمان ها بر سر مردم غیرنظامی از جمله جنایاتی است که این رژیم سفاک در طول این چند روز مرتکب شد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: هر انسانی که دارای وجدان بشری است از این جنایات به شدت آزرده و نگران است. رژیم صهیونیستی با گردن کلفتی می گوید تعمداً بیمارستان ها و مدارس را بمباران می کند تا تلفات، حداکثری باشد. این در حالی است که برای منطق بشری قابل فهم نیست که یک دولتی صراحتاً اعلام کند که ما می خواهیم تلفات انسانی را به میزان حداکثری برسانیم .

رئیس دستگاه قضا مشکلات اصلی را حمایت کشورهای غربی دانست و یادآور شد: اوباما در کمال بی شرمی ادعا می کند که این نحوه کار رژیم صهیونیستی دفاع از خود است که توجیهی بی معناست زیرا هیچ وضع برابری میان یک رژیم تا بن دندان مسلح و مردم غیرنظامی ساکن غزه وجود ندارد. ادعای دفاع از خود رژیم صهیونیستی، ادعایی نیست که وجدان های آگاه دنیا بپذیرند و من مطمئنم که آقای اوباما هم در وجدان خودش این ادعا را باور ندارد که این رژیم در دفاع از خود مرتکب چنین جنایاتی می شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: متاسفیم که وضع رسانه ای دنیا به گونه ای است که این سخنان غیرقابل قبول امکان طرح شدن دارد و اگر نبود حمایت های بی دریغ دولت های غربی، هیچ وقت اسرائیل جرأت نمی کرد که به این شکل مردم یک سرزمین را به خاک و خون بکشد. امیدواریم مجامع بین المللی و نیز حقوقدانان مسئله جنایت جنگی رژیم غاصب صهیونیستی را بررسی و مجرم را به مجازات برسانند.

در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی، آیین نامه تعیین گروه های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقا گروه و تغییر مقام قضات و نحوه احتساب سنوات آن مورد بحث و بررسی نهایی قرار گرفت.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان