نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه فرجی دانا «خانه احزاب» در دانشگاه ها درست کرده و امروز می خواهد با چوب بورسیه های غیرقانونی اقداماتش را توجیه کند، گفت: بسیاری از آقایانی که هم اکنون معاون یا وزیر هستند حتی در کنکور هم شرکت نکردند ولی بورسیه و به خارج اعزام شدند.

به گزارش لنگرنیوز، مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای وزیر علوم مبنی بر افشای لیست بورسیه های غیرقانونی در دولت قبل، اظهار داشت: فرض کنیم اصلاً یک تعداد بورسیه در دولت قبل مشکل داشتند، این موضوع چه ربطی به طرح استیضاح وزیر علوم دارد؟!

وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات به ادعای فرجی دانا رسیدگی و اعلام کرده که این ادعا بی جاست، طبق گزارش این کمیسیون، افرادی که از آنان نام برده شده، یکی از آنان سابقه جهبه طولانی به مدت 80 ماه داشته که به خاطر داشتن این سابقه بورسیه شده است، فردی دیگری نیز فرزند شهید بوده و بورسیه شده است و اینگونه موارد جزء قوانین بورسیه است، ولی در عین حال اصلاً فرض کنیم یک تعدادی از بورسیه شدگان در دولت قبل به صورت غیرقانونی بورسیه شدند، این موضوع چه ربطی به طرح استیضاح فرجی دانا دارد؟ استیضاح وزیر علوم به دلیل سوءمدیریت وی در یکسال گذشته بوده است، طی این مدت شاهد کاهش رشد علمی در کشور بودیم، چون افرادی که عاشق علم بودند، کنار گذاشته شده و حذف شدند.

میرکاظمی با بیان اینکه فرجی دانا یک خانه احزاب در دانشگاه ها درست کرده است، تصریح کرد: وزیر علوم به افرادی در این وزارتخانه مسئولیت داده که از باند و گروه هستند نه بر اساس شاخص ها و صلاحیت ها، حتی بدعت گذاری هایی نیز شده است، انتخابات انجام داده اند، ولی کسانی که بالاترین رأی را آوردند، انتخاب نکردند اما کسی که پایین ترین رأی را آورده انتخاب کردند، این موارد گزارشاتی است که به مجلس ارائه شده است.

وی تأکید کرد: در مورد استعلام ها باید پرسید چند نفر از مسئولان وزارت علوم را وزارت اطلاعات تایید کرده است؟ در مورد سرپرستان دانشگاه ها چرا به خواسته های مجلس و دغدغه های نمایندگان توجه نشد، چرا در مورد دانشجویان ستاره دار به مطالب مطرح شده از سوی وکلای دولت اهمیتی داده نشد؟ مجلس روی این موضوعات حساس است چون مجلس یک ارگان رسمی کشور و جزء ارکان نظام است، مگر یک وزیر می تواند نسبت به سیاست های مجلس بی تفاوت باشد، به رغم آنکه بارها به او تذکر داده شده است؟!

میرکاظمی که از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر علوم است، همچنین خاطرنشان کرد: حذف نیروهای دلسوز و متعهد، عدم توجه به صلاحیت ها و توانمندی های علمی افراد در انتصابشان، از جمله ایراداتی است که ما به وزیر علوم داریم؛ گزارش دادند یک فردی را به عنوان رئیس دانشگاه منصوب کردند ولی یک گروهی او را مدیریت می کنند و این موضوع در بسیاری از دانشگاه های کشور تکرار شده است، یعنی دانشگاه ها به صورت گروهی و حزبی اداره می شوند.

وی اضافه کرد: به افراد افراطی به نام اعتدال مسئولیت دادند و افراطی ترین افراد را در رأس دانشگاه ها منصوب کردند این موارد مشکلاتی را ایجاد کرده است، بکارگیری برخی افراد که مجلس آنها را رد کرده است مانند توفیقی و میلی منفرد در مسئولیت های مختلف وزارت علوم، نوعی دهن کجی به مجلس است، قبلاً می گفتند مجلس باید ریل گذاری کند و دولت روی این ریل حرکت کند، ولی امروز دولت می گوید اصلاً نه اطراف من بیایید و نه ریل بگذارید، فقط هر کاری که من انجام دادم شما آن را تأیید کنید.

میرکاظمی یادآور شد: این گونه انتظارات خلاف قانون اساسی است، یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی نظارت بر حُسن اجرای قوانین در دستگاه ها و نظارت بر عملکرد دولت است، مجلس نهم یک مجلس اصولگراست و آنان باید روی این موضوعات توجه داشته باشند، نمی شود ما شاهد باشیم افراد در دانشگاه کنار گذاشته می شوند، رشد علمی متوقف می شود و سپس توقع داشته باشند مردم برای آنان سوت و هورا بکشند، این امکان ندارد، اگر آقای وزیر به جای موضوع بورسیه ها، یکصد موضوع دیگر را نیز مطرح کند، باید بداند قرار است آقای فرجی دانا توسط مجلس استیضاح شود نه اینکه او مجلس را استیضاح کند.

وی تصریح کرد: اتفاقاً مجلس بسیار حساس است و آقای وزیر اگر مطلبی دارد، می تواند آن را منتشر کند، اگر در جایی بورسیه ای خلاف قانون انجام شده، مجلس به آن رسیدگی می کند اما باید پرسید چطور آقای وزیر طی یکسال گذشته این موارد را به مجلس گزارش نکرده تا قوه مقننه با افراد خاطی برخورد کند و امروز که طرح استیضاحش در مجلس اعلام وصول شده، موضوع بورسیه های غیرقانونی در دولت قبل را مطرح کرده است؟ هر چند اگر فرجی دانا امروز هم این لیست را ارائه دهد، تفاوتی نمی کند، چون مجلس به آن رسیدگی خواهد کرد، اما وزیر علوم باید بداند که مطرح کردن چنین موضوعاتی هیچ ربطی به استیضاحش ندارد، حتی اگر یکی از نمایندگان مجلس تخلفی مرتکب شده باشد، به آن هم رسیدگی می شود.

میرکاظمی با بیان اینکه وزیر علوم باید توجه کند که با طرح استیضاحش برخورد بچه گانه نداشته باشد، تصریح کرد: در طرح استیضاح وزیر علوم ده ها سؤال اساسی مطرح شده است، اینکه آقای فرجی دانا بخواهد با موضوع استیضاحش یک بازی بچه گانه به نام بورسیه های غیرقانونی را آغاز کند، درست نیست و البته ربطی هم به موضوع استیضاح وی ندارد.

وی ادامه داد: هر چند مجلس نسبت به این موضوعات بسیار حساس است و قطعاً با متخلفین برخورد می کند، اما اگر قرار شد به موضوع بورسیه های غیرقانونی رسیدگی شود حتماً در مجلس اصرار می کنیم کمیته ای تشکیل شود و موضوع بورسیه ها از دولت های قبل تاکنون را مورد رسیدگی قرار دهد تا مشخص شود وضعیت بورسیه ها چگونه بوده است. اما اینکه آقای وزیر علوم بخواهد از این موضوع به عنوان یک عامل بازدارنده برای طرح استیضاحش استفاده کند در حالی که ده ها سؤال اساسی در این طرح وجود دارد، کار درستی نیست و فرجی دانا نمی تواند چنین موضوعی را تبدیل به دفاع شخصی کند.

وی گفت: بسیاری از آقایانی که هم اکنون معاون یا وزیر هستند حتی در کنکور هم شرکت نکردند ولی بورسیه و به خارج اعزام شدند، اینگونه موارد در جایی که وزیر اختیار دارد و می تواند یک کاری در چارچوب قانون انجام دهد، مشکلی ندارد ولی بحث بنده این است که مخلوط کردن موضوع استیضاح وزیر علوم که ده ها سؤال اساسی در آن مطرح است با چوب بورسیه های غیرقانونی، امکان پذیر نیست و نمی تواند اقداماتش را توجیه کند، تداخل این 2 موضوع موجب عوض شدن جای استیضاح کننده و استیضاح شونده می شود که به نظر می رسد به ضرر دولت است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه افراد فتنه گر در وزارت علوم در پست های مختلف منصوب شدند، تأکید کرد: فضای دانشگاه ها یک فضای علمی است و باید از توانمندی اساتید دانشگاه ها که سرمایه اصلی دانشگاه ها هستند، استفاده شود، نمی شود اینگونه سرمایه ها با غربال های حزبی، حذف شود، ولی متأسفانه در این مقطع چنین اقداماتی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از علل کاهش سرعت رشد علمی کشور کنار زدن افراد صاحب دانش، ارزشی و اصولگراست که موجب می شود تأثیر جدی در رشد دانش کشور داشته باشد و تاکنون نیز اثر خودش را گذاشته است.

میرکاظمی در پایان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که وقتی به جای صلاحیت ها و شایستگی ها، حزب و گروه افراد در نظر گرفته می شود و با یک دید خاص به افراد نگاه می شود و بعضی اشخاص به بازی گرفته می شوند و برخی افراد هر چند صلاحیت علمی دارند، ولی چون در باند و حزب نیستند، حذف می شوند، این امر موجب می شود هم افزایی علمی در دانشگاه ها اتفاق نیفتد و به کشور ضربه وارد شود، آنچه امروز در دانشگاه ها در حال رخ دادن است، حذف بخشی از توانمندی دانشگاه ها به عنوان اصولگرا و صرفاً بکارگیری افرادی که همراه فتنه بودند یا در حزب فتنه گران حضور داشتند یا در آن گروه شرکت می کردند، نشان می دهد که بخش عظیمی از توانمندی های دانشگاه ها را که اعضای هیئت علمی و بزرگترین سرمایه کشور هستند، به این ترتیب حذف کردند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان