حجت الاسلام عالی با تاکید بر اینکه باید اولویت فرهنگی زمانمان را بشناسیم و بدانیم که چه کار باید کنیم، گفت: بفهمیم به عنوان شیعه کجای کارمان اشکال دارد، علمای بزرگوار و خواص فرهنگی ما باید متوجه باشند از چه جاهایی رخنه در دین ایجاد می شود.

به گزارش لنگرنیوز، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی  در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد شهادت امام محمد باقر(ع ) که در مصلی رشت برگزار شد تصریح کرد: یکی ازمهم ترین اولویت های فرهنگی زمان ما مسئله خانواده است.

 این خطیب توانمند کشورمان با اشاره به سالگرد شهادت امام محمد باقر(ع) بیان نمود: بعد از حادثه عاشورا دوره کار فرهنگی با امامت حضرت سجاد(ع) شروع  شد و با سر کار آمدن عمربن عبدالعزیز در دوره امامت حضرت باقر(ع) که باعث برداشتن ممنوعیت نقل حدیث وهمچنین برداشتن دشنام برامیرالمومنین برمنابر شد، فرصت مناسبی  را برای بازسازی فرهنگی جامعه پس رفته دینی آن زمان فراهم آورد.

 

وی با بیان اینکه دراین دوره امام با برگزاری مناظره ها وتربیت شاگردانی همچون جابر جوفی که از اصحاب ” سرّ ” بود که توانسته بود هفتاد هزار حدیث از امام حفظ  کند، افزود: نقل میکنند پیکی نامه ای از امام باقر(ع) به دست جابررساند، راوی میگوید جابرنامه را بوسید وروی چشمش گذاشت، ودر حال خواندن نامه، چهره ا ش درهم رفت ولی هیچ چیزنگفت، راوی میگوید فردای ان روز من دیدم جابر جوفی ،چوبی بین دوتا پاهایش گذاشته به عنوان اسبش ومثل بچه ها در کوچه می دود.پشت پرده قضیه این بود که نامه ای از طرف خلیفه به دست حاکم کوفه رسیده بود ودرآن خلیفه دستور داده بود که جابر جوفی را به سمت قاضی دربارمنصوب کن واگر قبول نکرد سرش را بزن حاکم کوفه  بعد از تحقیق درباره جابر جوفی نامه به شام نوشت که سر خلیفه به سلامت باشه این کسی که دشمن شما بوده و می خواستید بگیریدش خدا شما رو از شر او راحت کرد ه و دیوانه شده است.

 

بعدها جابر گفته بود که آن پیامی که  در راه به من رسیده بود از امام باقر(ع) همین بود که به مجردی که رسیدی به کوفه خودت رو به دیوانگی بزن و با بچه ها بازی کن و من نفهمیدم که چرا باید این کار رو بکنم و اندوهگین شدم که من با این وضعم با این قیافم با این ریش سفیدم با این احترامی که دارم بیایم با بچه ها بازی کنم ولی خوب امر امام واجب اطاعته است و بعد معلوم شد که امام برای حفظ جان او این کار رو کرده بود.

 

حجت الاسلام عالی با تاکید بر این باید اولویت فرهنگی زمانمان را بشناسیم و بدانیم که چه کار باید کنیم، اظهار نمود: آنقدر بصیرت داشته باشیم که بفهمیم به عنوان شیعه کجای کارمان اشکال دارد، به خصوص علمای بزرگوار ما، خواص فرهنگی ما ، باید متوجه باشند از چه جاهایی رخنه در دین ایجاد می شود و شیطان از همان جا وارد می شود و ما باید همان جا را بپوشانیم.

 

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین اولویت های فرهنگی در زمان ما مسئله خانواده ها می باشد، افزود: اگر به خانواده ضربه ای زده شود و از هم پاشیده گردد دیگر تربیت سربازان امام زمان (ع)صورت نخواهد گرفت.

 

وی  با بیان این که ما داریم از رابطه زن وشوهر وهمچنین رابطه والدین با بچه ها ضربه میخوریم  تصریح کرد: همان بلایی که سر غرب آمد و خانوادها  تبدیل به خوابگاه شد، آن بلا میخواهد سر کشورهای اسلامی بیاید به خصوص ایران که مرکزیت دارد.

 

حجت الاسلام عالی با اشاره به روایتی از پیامبراکرم، که فرمودند وای به حال بچه های آخر زمان از پدر ومادرشان، اصحاب گفتند از والدین مشرکشان؟، فرمودند نه، از پدر مادرمسلمانشان، بیان کرد: پدر مادری که به فکر کیف وکفش، کلاس کامپیوتر، دکتر بردن بچه ش هست ولی به فکر دین بچه ش نیست

 

این خطیب توانای کشور با تأکید بر اینکه بچه ها تا وقتی در خانه هستند باید تربیت شوند، افزود: نقل است وقتی آیه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا» (مواظب خودتان واهل خود باشید تا به جهنم نروید) نازل شد، جابرعبدالله انصاری پیش پیامبر(ص) رفت وگفت اینکه خدا میفرماید مواظب خودتان باشید را میفهمم اما مواظب خانواده خود باشید چطوراست و باید چه کار کنیم؟ پیامبرفرمودند که چهار عمل را باید انجام بدهید تا خانوادهایتان را حفظ کنید اول اینکه خودتون اهل خیر باشید.

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی در توضیح این روایت اذعان داشت: اگر میخواهید فرزندانتان آنطوری که شما تمایل دارید باشند، باید خودتان نیز آن عمل را انجام دهید نه این که آنچه را که خودت نشدی بخواهی بچه هایت بشوند.

 

وی در ادامه بیان نمود: علامه مجلسی هرهفته خانواده اش را جمع می کرد و بیست دقیقه صحبت می نمود، ولی یک هفته با رفتارش، با پاکیش ومهربانیش عمل می کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین اظهار کرد: دومین چیزی که پیامبر فرمود این است که “بچه ها را متذکر بار بیاوریم” یعنی فضای خانه، فضای یاد خدا باشد و اگر در این خانه یک مراسم عقد، عروسی و یا جشنی برگزار شد، کسی جرات نداشته باشد به فکر اختلاط زن ومرد وموسیقی حرام واسراف باشد.

 

وی ادامه داد: آیا درخانه ای که شبکه ماهواره باز است میتوان فضای ذکر ایجاد کرد؟

 

حجت الاسلام عالی با اشاره به دو توصیه دیگر پیامبر(ص) به صحابه خود که ” امر به معروف” و “نهی از منکر” است گفت: این فریضه می تواند باعث تربیت صحیح فرزندان شود.

 

وی در پایان با اشاره به این نکته که کلید تربیت یک کلمه است آن هم رفاقت می باشد، افزود: باید امر به معروف ونهی از منکر هم رفاقتی باشد./8دی نیوز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان