به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر به نقل از رویترز، منابع صنعتی گفتند، شرکت نفتی سی ان پی سی چین در حال بررسی به عهده گرفتن سهم توتال در پروژه گازی ایران در صورت ترک ایران از سوی این شرکت فرانسوی است.

توتال یک قرارداد یک میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ماه جولای با ایران امضا کرد. به گفته منابع آگاه از جریان مذاکرات، این قرارداد این امکان را به سی ان پی سی داده است، در صورتی که توتال از قرارداد خارج شد، این شرکت چینی سهم توتال را بر عهده بگیرد.

این قرارداد، نخستین سرمایه گذاری غربی در ایران پس از لغو تحریم ها بود، اما با عدم تایید پای بندی ایران به توافق هسته ای از سوی <spanترامپ در ماه اکتبر، کنگره باید در مورد اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران رای گیری کند.</span

یک منبع چینی آگاه در مورد این قرارداد گفت: براساس قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، سی ان پی سی می تواند سهم 50.1 درصدی توتال را برعهده بگیرد و درصورتی که توتال از قرارداد خارج شود، اپراتور پروژه شود.

سی ان پی سی، سهم 30 درصدی و شرکت پتروپارس، شعبه ای از شرکت ملی نفت ایران سهم 19.9 درصدی در این قرارداد دارند.

به گفته 3 منبع آگاه، مقامات سی ان پی سی در هفته های اخیر مذاکرات داخلی برگزار کردند، تا در این مورد بحث و مذاکره کنند.

سخنگوی سی ان پی سی، توتال و ایران از اظهارنظر در این رابطه خودداری کردند.

یک مقام ارشد توتال گفت: این شرکت «سازوکارهایی دارد که به ما اجازه می دهد، در صورتی به وسیله تحریم های بین المللی مجبور شویم، به راحتی از قرارداد خارج شویم.»

به گفته این منابع، هرگونه تغییری احتمالا در زمان بندی پروژه تاخیر ایجاد خواهد کرد، از این رو توتال هم اکنون در حال مذاکره با شرکت های خدماتی است و انتظار می رود که اوایل سال آینده قرارداد را منعقد کند.

تغییر در مالکیت سهام، هزینه 80 درصد پروژه را به عهده سی ان پی سی می گذارد که 2 میلیارد دلار برای مرحله اول برآورد می شود. از این رو همچنین شرایط فنی جدید برای مدیریت و فعالیت این پروژه فرا ساحلی باید ایجاد شود که می تواند به معنای ورود شرکت CNOOC، بزرگ ترین شرکت اپراتور فراساحلی چین باشد.

یک مقام صنعتی چین گفت: «در این مورد، خروج توتال، احتمالا نیازمند ورود CNOOCاست، زیرا سی ان پی سی تجربه کمی در پروژه های فراساحلی دارد.»

پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال در ماه اکتبر گفته بود، توتال هنوز احتمال دارد که بتواند در ایران فعالیت کند و این بستگی که تحریم های آمریکا چگونه چیده شود، زیرا انتظار می رود اتحادیه اروپا، چین، روسیه به توافق پای بند بمانند.

وی همچنین احتمال دریافت معافیت نیز مطرح کرده بود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان