بر اساس درصد طلاق به جمعیت بیشترین نرخ طلاق ها در خراسان رضوی، گیلان و کردستان با 2.6 در هزار نفر جمعیت رخ داده است و سیستان وبلوچستان با 0.6 در هزار نفر جمعیت، ایلام و یزد با 1.1 در هزار جمعیت دارای کمترین واقعه طلاق بوده اند.

به گزارش لنگرنیوز، میزان آمار طلاق و جدایی در سال های اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده است به گونه ای که به نظر می رسد این موضوع در بین زوج های ایرانی عادی شده و با کوچکترین مشکلی جدایی را به عنوان تنها و بهترین راهکار برمی گزینند.

برای درک عمق این فاجعه، کافی است گذری به دادگاه های خانواده بزنیم تا در آنجا با زوج های جوان بسیاری که برای گرفتن حکم طلاق پشت در شعبات در انتظار نشسته اند، مواجه شویم.
کارشناسان امر، رسم و عنعنات حاکم بر جامعه، فقراقتصادی، روابط نامشروع پیش ار ازداوج و تداوم این روابط، اعتیاد به مواد مخدر، بلند رفتن آگاهی زنان از حقوق شان، افزایش آمار خشونت علیه زنان و همچنان فعالیت نهادهای مدافع حقوق زنان را  بیشترین عامل افزایش آمار طلاق در کشور می دانند.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در سال 1392 از هر 100 ازدواج، 20.1 طلاق وجود دارد.
همچنین بر اساس این گزارش، 155 هزار و 369 واقعه طلاق سال گذشته در کشور رخ داده که از این تعداد 144 هزار و 83 مورد در شهرها و 11 هزار و 286 مورد در روستاها انجام شده است. این آمار خبر از افزایش3.4 درصدی آمار طلاق در سال گذشته می دهد. با بررسی بیشتر می توان گفت در همه 5 سال اخیر تعداد طلاق های ثبت شده هر سال افزایش یافته که این افزایش در سال 88 معادل 17 درصد، سال 89 بیش از 10 درصد و در سال 90 بیش از 7 درصد بوده است.
در سال گذشته در هر ساعت بطور متوسط 18 طلاق به ثبت رسیده، در حالیکه در سال 91 این رقم 16 واقعه طلاق در هر ساعت بود. بیان اینکه 49.3 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ داده، 14.2 درصد از مواد طلاق نیز مربوط به 10 سال اول زندگی مشترک می باشد.
در سال نه ماهه سال 1392 بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 25 تا 29 سال با رقم 28 هزار و 813 واقعه بوده است.
از نظر تعداد بیشترین نرخ طلاق ها پس از تهران در خراسان رضوی، فارس و خوزستان رخ داده است و ایلام، خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب کمترین تعداد طلاق را به ثبت رسانده اند.
107785_784
همچنین بر اساس درصد طلاق به جمعیت بیشترین نرخ طلاق ها در خراسان رضوی، گیلان و کردستان با 2.6 در هزار نفر جمعیت رخ داده است و سیستان وبلوچستان با 0.6 در هزار نفر جمعیت، ایلام و یزد با 1.1 در هزار جمعیت دارای کمترین واقعه طلاق بوده اند.
اما نکته حائز اهمیت تغییر دلایل طلاق در کشور است. با نگاهی گذرا به پرونده های موجود در دادگاه خانواده و صحبت با وکلای دادگستری می توان به این حقیقت تلخ رسید که با گسترش زندگی مدرنیته در کشور شاهد افزایش جدایی به دلیل خیانت های بعد از ازدواج هستیم.
آرزو پژمان، وکیل دادگستری می گوید: در سال های گذشته اعتیاد همسر که معمولا مرد بود از علل طلاق زن از همسرش بود، اما اکنون شاهد هستیم علاوه بر این مورد خیانت زن به مرد یا مرد به زن در رابطه زناشویی یکی از علل طلاق شده است.
مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارشی تکان دهنده اعلام کرد: بر اساس اظهارات کارشناسان در سال 1388 در دهه 1960 و 1970 میلادی سن روسپیگری بالای 30 سال بود، اما اکنون سن روسپگیری به 15 سال به بالا رسیده است. تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی نشان داده است که آمار روسپیگری بین زنان متاهل بیشتر از مجردهاست و 11 درصد روسپیان شهر تهران با اطلاع همسرانشان دست به روسپیگری می زنند.
بر اساس این تحقیق، ۸۰ درصد دختران مورد پرسش در چند دبیرستان دخترانه تهران گفته اند که رابطه با جنس مخالف را تجربه کرده اند.
طبیعتا افزایش روابط نامشروع پیش از ازدواج به خصوص در سنین جوانی و نوجوانی و تغییر رویه بعد از ازدواج در پاره ای موارد غیرممکن بوده و در نتیجه پس از مدت ها تاثیرات منفی خود را با طلاق و جدایی نشان می دهد. مشکلی که در این سال ها روندی افزایشی به خود دیده است و هر ساله نیز به آمار طلاق های ناشی از خیانت افزوده می شود.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان