هزینه های سنگین آزمایشگاهی دوران بارداری که از طرف پزشکان متخصص تجویز می شود یکی از مشکلات بی رغبتی و عامل بازدارنده بارداری در گیلان است.

به گزارش لنگرنیوز ، چند سالی می شود که بحث کاهش جمعیت و زنگ خطر نسبت به پیری جمعیت به موضوع مهمی در جامعه تبدیل شده است تا جایی که اخیراً رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های جمعیتی را به روسای سه قوه ابلاغ  فرمودند.

در برخی از بندهای این ابلاغیه به ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی و برطرف شدن موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آن ها در تامین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد اشاره شده است.

از طرف کارشناسان رواج فردگرایی، افزایش سطح تحصیلات، اشتغال زنان، افزایش شهرنشینی و رواج فرزندسالاری از جمله عوامل کاهش جمعیت در ایران عنوان شده که بر عوامل و بروز مشکلات اقتصادی و فرهنگی نوظهور در این راستا افزوده است.

باید این واقعیت را پذیرفت که ازدواج و تشکیل یک زندگی مشترک و پس از آن اقدام به فرزندآوری و رشد تعداد فرزندان نیاز به امنیت خاطر برای زوج ها دارد و تا زمانی که امکانات لازم برای چنین امر پسندیده ای فراهم نشود تلاش ها برای افزایش جمعیت، کاری سخت و تاحدودی غیرممکن است.

امروزه بسیاری از جوانان مشکلات اقتصادی را عامل مهمی در ازدواج نکردن خود عنوان می کنند و بر این باور هستند که با هزینه های گزاف قادر به تامین هزینه زندگی مشترک نیستند و اگر هم تن به ازدواج دهند ممکن است زندگی آن ها در نیمه راه با شکست مواجه شود.

بسیاری از خانواده ها نیز تمایل زیادی به تک فرزندی دارند و معتقد هستند مشکلات اقتصادی مانع از تعدد فرزندان در خانواده است اما علاوه بر آنچه گفته شد و با توجه به اجرای طرح تحول سلامت در جامعه خانواده هایی که تصمیم به فرزندآوری دارند نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند که آن ها را در اجرای تصمیم خود مردد می کند.

کاهش سطح باروری در ایران به ویژه گیلان که در این زمینه پیرترین استان کشور شناخته شده است، طبقات و گروه های اجتماعی را در برگرفته و این کاهش از سطح شهرها فراتر رفته و به روستاها نیز سرایت کرده است.

در این گزارش برخی از زوایای مغفول مانده در زمینه کاهش فرزندآوری را مورد بررسی قرار داده ایم.

هزینه سنگین آزمایشگاه های دوران بارداری

زنی که برای مشاوره به یکی از مراکز درمانی در رشت مراجعه کرده بود در گفت وگو با خبرنگار فارس دلیل مراجعه خود را تولد فرزند دوم عنوان کرد و گفت: قصد دارم فرزند دوم خود را به دنیا بیاورم اما بسیاری از هزینه ها با وجود اجرای طرح تحول سلامت افزایش یافته و مراکز خدمات درمانی تمام امکانات را برای مادران در اختیار ندارند.

مریم ـ ب با بیان اینکه هر چند زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان شده و دولت در پرداخت هزینه ها به بیماران کمک می کند اما تمام مادران مشمول زایمان طبیعی نیستند و در این راستا باید چاره ای اندیشیده شود.

وی افزود: رایگان شدن خدمات زایمان طبیعی بسیار مفید برای تشویق زوج های جوان در فرزندآوری است اما مادرانی که در زایمان نخست خود از روش سزارین استفاده کرده اند ناگزیر هستند در بارداری دوم نیز از این روش استفاده کنند که گویا در این راستا دولت فکری نکرده است.

این شهروند گیلانی با اشاره به تجویز تست های آزمایشگاهی دوران بارداری اظهار کرد: این تست ها معمولاً اطلاعات مفیدی را درباره بارداری از اوایل وقوع حاملگی تا نخستین روزهای زندگی نوزاد به دست می دهد.

وی ادامه داد: هرچند که انجام این آزمایش ها بسیار ضروری و مفید است اما به دلیل هزینه های بالا و سنگین هر خانواده ای قادر به پرداخت هزینه های آن نیست.

این مادر، انجام آزمایش های ژنتیک برای سلامت جنین و … را برای تولد یک فرزند سالم مهم دانست و گفت: هزینه انجام این آزمایش ها با بیمه نیز بسیار گران است و تفاوت زیادی با قیمت آزاد آن ندارند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

آزمایشگاه های دولتی قادر به انجام تست های دوران بارداری نیستند

وی به محدود بودن برخی از امکانات پزشکی و آزمایشگاهی در مراکز خدمات درمانی و دولتی اشاره کرد و تصریح کرد: در اغلب آزمایشگاه های بیمارستان های دولتی بسیاری از آزمایش ها انجام نمی شود و باید به آزمایشگاه های خصوصی مراجعه کرد.

این شهروند گیلانی ادامه داد: معمولاً در مراکز دولتی به طور مثال یک دستگاه سونوگرافی وجود دارد که مادران باید برای انجام یک سونوگرافی ساده مدت طولانی حتی گاهی تا سه ماه باید در نوبت باشند که در صورت بروز مشکل برای جنین در آن صورت انجام سونوگرافی دیگر فایده ای ندارد.

وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به تجهیز مراکز خدمات درمانی در سطح شهرها شد و گفت: تنها نمی توان بدون ایجاد امکانات شعار فرزندآوری را تبلیغ کرد.

این مادر وجود فرزند در خانواده و افزایش فرزندآوری در دنیای امروز را موجب تقویت عاطفه در خانواده ها خواند و ادامه داد: این روزها زوج ها به دلایل بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی مورد تبلیغ ماهواره ها قرار گرفته و دچار فاصله از یکدیگر شده اند.

وی یادآور شد: افزایش مرخصی برای زایمان زنان شاغل و در نظر گرفتن امکاناتی در محل کار آن ها برای اینکه کودکان در اثر نبود حضور مادران دچار مشکلات نشوند یکی از راه های تشویق مردم به فرزندآوری است.

ضرورت مراقبت های روحی و جسمی قبل از بارداری

یک پزشک متخصص زنان نیز به خبرنگار فارس گفت: نداشتن آگاهی های لازم در زوجین به ویژه اوایل ازدواج بارداری را با مشکلات و موانعی همراه می کند.

وی با اشاره به اهمیت ضرورت مراقبت های روحی و جسمی قبل از بارداری، داشتن وضعیت اقتصادی مناسب یکی از زمینه های آمادگی زوجین برای باردار شدن دانست.

این پزشک متخصص تصریح کرد: ارتقای سطح آگاهی زوجین برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته بسیار مهم است.

وی رسیدگی به وضعیت زنان باردار در مراکز دولتی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: گاهی کمبود امکانات این فرصت را از پزشک می گیرد که مراقبت های لازم از مادران باردار داشته باشد که توجه به این امر ضروری است.

افزایش انجام آزمایش های بارداری ضرورت دارد

مسئول یکی از آزمایشگاه های تشخیص طبی بیمارستان های رشت در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: انجام آزمایش های بارداری جزو ضروریات است.

وی با بیان اینکه زنان برای تست های بارداری به آزمایشگاه های دولتی مراجعه می کنند، خاطرنشان کرد: گاهی آزمایش هایی که پزشک معالج زنان باردار نسخه می دهند انجام آن ها در آزمایشگاه های دولتی امکان پذیر نیست چراکه امکانات کافی برای این امر وجود ندارد و بیمار باید به آزمایشگاه های خصوصی مراجعه و هزینه زیادی پرداخت کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان