به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس، ضمن ارزیابی خود از برنامه هفتم توسعه و برخی اختلافات دولت و مجلس به خبرنگار سیاسی منیبان گفت: در قانون برنامه همیشه اختلاف نظر وجود دارد. در برنامه ششم هم دولت اعتقاد داشت که قانون برنامه را دولت نباید به مجلس بدهد و نهاد دولت باید بنویسد و اجرا کند. نهایتا منجر به استعلامی از رهبری شد که تصمیم گرفتند قانون برنامه ششم در مجلس به تصویب برسد. اگر دولت واقعا در لوایحی که می‌خواهد تقدیم مجلس کند، از مجلس انتظار داشته باشد تغییراتی ایجاد نشود بنابراین این توقع بر اساس قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس توقع قابل قبولی نیست. نمایندگان مردم به نمایندگی از جامعه حق اظهارنظر دارند. نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که در همه قوانین، میزان تغییرات باید در حدی باشد که قابل قبول باشد. نباید اصل لایحه را از اهداف اصلی خارج کرد. دولت وقتی لایحه‌ای را به مجلس می‌دهد، مجلس حق دارد در آن تغییر ایجاد کند. اگر توقع داشته باشیم که مجلس بی‌عمل باشد توقع قابل قبولی نیست.

او در ادامه افزود: در قانون برنامه ۱۲۰ الحاق توسط کمیسیون تلفیق ارائه شده و دولت نیز بحث‌هایی داشته است. مجددا در کمیسیون تلفیق در حال بازنگری است تا در صحن علنی بررسی شود. آنچه الان در صحن علنی بررسی می‌شود، مفاد لایحه دولت و تغییرات جدید آن است. اینکه چه نتیجه‌ای کسب می‌شود باید به مرور زمان مشخص شود.

لاهوتی درباره‌عدم تحقق برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: ما ۳ سند داریم؛ سند بودجه، سند برنامه و سند بالادستی بیست ساله. اگر قرار باشد این سه سند هر کدام مسیر خود را برود فایده ندارد. منابع بودجه هر سال باید در جهت تحقق دیگر برنامه‌ها باشد. متاسفانه قانون برنامه ما هم در مسیر اسناد بالادستی نیست. اگر قرار باشد هر سند مسیر خود را برود، طبیعتا به نتیجه نمی‌رسیم. البته برخی معتقدند اسناد درست تهیه نشده است و ما نیز تلاشی برای تحقق نکردیم. طبق تجربه این ۳ سند هر کدام مسیر خود را می‌روند. قانون بودجه نباید خلاف قانون برنامه باشد. اما من معتقدم که قانون بودجه نه تنها نباید بر خلاف برنامه توسعه باشد بلکه باید در مسیر آن باشد. مثلا در قانون برنامه ششم مصوب کردیم سالیانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شود و در پایان برنامه باید ۲۵ هزار مگاوات اضافه می‌کردیم آیا منابع را به سمت تولید سالانه ۵ هزار مگاوات حرکت دادیم؟ خیر! طبیعی است که سند بودجه ما در راستای برنامه حرکت نکرده و به اهداف آن نرسیدیم. بنابراین این سندها نه تنها نباید خلاف قانون برنامه باشند بلکه باید در راستای آن حرکت کنند.

لاهوتی گفت: من اعتقاد دارم آرمانی فکر کردن خوب است اما اگر قرار باشد آرمانی فکر کنیم و به هدف نرسیم بهتر است که کار را شروع نکنیم هرچند در ابلاغ سیاست‌ها رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد پیش بینی شده است. رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد، ۵.۲ درصد از طریق سرمایه‌گذاری و ۲.۸ درصد از طریق بهره وری است آیا رسیدن به این رشد ۸ درصد با اقتصاد دولتی امکان‌پذیر است؟ ما در همه برنامه‌های توسعه رشد ۸ درصد را لحاظ کردیم و در هیچکدام از برنامه‌ها به آن نرسیدیم. ۸۱ درصد اقتصاد ایران دست دولت است و هرگز با این وضعیت به رشد ۸ درصد نمی‌رسیم. برای رسیدن به رشد اقتصادی باید ابزار آن را فراهم می‌کردیم. در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کرده‌اند که سالانه باید ۱۰ میلیارد یورو سرمایه جذب کنیم این میزان امکان‌پذیر است؟


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان