عاشورایی شدن سال جدید آغاز عرصه خبر را با تمام حزن همراهش به فال نیک می گیریم تا با یگانه طلایه دار عرصه تبیین حضرت زینب (س)، بیعتی عالمانه و نشأت گرفته از شناخت زمانه داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ابراهیم افشاری، رئیس خانه مطبوعات گیلان در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار نوشت: همان طور که شانس را نام مستعار خدا می دانم، بهانه را میدانی برای ابراز می پندارم.

هفدهم مرداد ماه بهانه ای برای ابراز پاسداشت و تبریک به جامعه ای است که در عصر حاضر در مؤثرترین دوران عمر خود برای تغییر تقادیر زمینی به سر می برند. این بهانه بُعد دیگری نیز دارد حداقل برای اصحاب رسانه باید به مثابه آغاز سال نوی حرفه ای باشد آن هم در ایامی که دستور فوری و قطعی رهبر انقلاب تبدیل به گفتمانی همه گیر شده، روایتگران عرصه قلم نگاهشان، قلمشان و تبیینشان می بایست به موازات شأنیت الهی ماهیتشان باشد.

امروز در وضعیتی در جامعه به سر می بریم که  باید به واسطه قرارگیری در عصر حکمرانی رسانه، مسؤولان باید قواعد رفتار مدیریتی درخور عصر را، خبرنگارانش سبک روایتگری و کُنشگرانش سواد مطالبه را خوب و به کفایت بدانند تا اضلاع ضروری جهاد تبیین به گفتمانی اثربخش تبدیل شود.

به شخصه معتقدم خبرنگار، بهتر بگویم مجاهد تبیین باید در هر سه حوزه مطالبه گری، عملیات روانی و سواد خبری ناظر به قوانین عصر شناخت، خود را غنی کند تا تفاوتش با سایر صاحبان منابر متفاوت باشد کمااینگه خبرنگاران محکوم اند زبان تبیینشان به زبان اقناع نزدیک تر باشد تا بتوانند روایت غالب را برای پذیرش جامعه مخاطب ارائه دهند.

در حوزه مطالبه گری باید مسئله محوری با تکیه بر اصول راهبردی پنج گانه (دیدن مسئله مردم، علت یابی، ارائه راه حل، مطالبه جبهه ای و گزارش اقدام به مردم) برای حل مشکلات اولویت دار آن ها با رویکردی امیدافزا در حوزه های مختلف را در نظر داشت و درعین حال در سواد خبری با سبک های نوین خبرنویسی و روایتگری خود را به روز کرده و تولید محتوا کنیم.

در حوزه عملیات روانی باید تکنیک های جنگ شناختی را بیشتر از قبل بشناسیم تا به نوعی در جنگ اراده ها، اذهانمان را میدان دشمن نکرده و قافله را نبازیم تا قدرت تحلیلمان از مسائل، سطحی نباشد و حتی در مقابل، خود روشنگر بوده و آرایشی آفندی بگیریم که این سبک از جهاد یکی از اصلی ترین تمایزات جهاد تبیین با سایر حوزه های جهادی است.

البته نخ تسبیح همه الزامات بالا اخلاق مداری (اخلاق رسانه ای) است که اتفاقاً این نخ یکی از کمیاب ترین عناصر تشکیل دهنده جامعه رسانه ای در کشور است که نمود الهی بودن جهاد تبیین را به رُخ می کشد.

عاشورایی شدن سال جدید آغاز عرصه خبر را با تمام حُزن همراهش به فال نیک می گیریم تا با یگانه طلایه دار عرصه تبیین حضرت زینب (س) که با پیام «و ما رأیت الا جمیلایش»، آن قدر بدی های بِلاد بَلا را خوب دید و روایت کرد که امروز به عنوان ماناترین درس انسان ساز از آن یاد می شود بیعت می کنیم و آرزو می کنم که قلممان ما را به خدایمان برساند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان