رشت- حوزه هنری با خرید سینما سپیدرود رشت گیلان را به عنوان بیست و سومین استان دارای سینما به لیست خود اضافه کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- سیده سمیه رعد: بناهای فرهنگی و از جمله سینماها یکی از نیازهای اساسی زندگی امروزه است. برای ساختن پایه های فرهنگی و یا انتقال مفاهیم فرهنگی نیاز به ابزارهایی است که سینما یکی از این ابزارها است.

رشد و تقویت سینما، ضرورت توسعه زیرساخت های سینمایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، به گونه ای که کارشناسان و متخصصان، نامناسب بودن فضای فیزیکی سینما یکی ازعلت های مهم رویگردانی مردم از سینما دانسته اند. حوزه هنری نیز به عنوان یکی از نهادهای انقلابی تلاش کرده در سال های اخیر علاوه بر ورود به حوزه فیلمسازی به ویژه میدان دادن به جوانان در زمینه توسعه زیرساخت، ساخت و احیای سالن های سینمایی نقش آفرین باشد.

استان گیلان که همیشه در حوزه هنر به ویژه هنر هفتم حرف های زیادی برای گفتن داشته و برگزاری همزمانی جشنواره فیلم فجر طی چند دوره گذشته نشان داده که مردم هنر دوست بخصوص جوانان آن تشنه اجرای برنامه های هنری در حوزه سینما هستند همیشه ایام از نبود زیرساخت های مناسب سینمایی رنج برده است. پراکندگی سالن های سینمایی حوزه هنری تا پایان سال گذشته شامل ۲۲ استان بود حال با خرید سینما سپیدرود رشت، گیلان نیز به این لیست اضافه شد.

سینما سپیدرود که پیش از این با نام مایاک و بعدها سهیلا در شهر رشت شناخته می شد، دارای دو سالن نمایش فیلم با گنجایش ۸۰۰ صندلی بود که در سال های آغازین دهه هشتاد مورد بازسازی قرار گرفت و پس از بازسازی در سال ۸۳ به دو سالن مجهز با ظرفیت ۳۹۰ صندلی تبدیل و با نمایش فیلم «ماهی ها عاشق می شوند» بار دیگر کار خود را از سر گرفت و در حال حاضر فعال است.

سازمان سینمایی حوزه هنری پس از خریداری این سینما به زودی بار دیگر آن را توسط مؤسسه بهمن سبز مورد بازسازی و مرمت قرار داده و به امکانات روز پخش فیلم مجهز خواهد کرد.

توزیع غیرعادلانه سالن های سینما در استان ها

رئیس حوزه هنری گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طی سال های اخیر توجه ویژه ای به گسترش سالن های سینما داشته ایم، اظهار کرد: یکی از مشکلات سینمای ایران، توزیع نامتوازن، نامتعادل و غیرعادلانه است به طوری که بیش از ۵۰ درصد فروش سینمای کشور در شهر تهران رقم می خورد و با وجود افزوده شدن به تعداد سالن های سینما، این عدم توازن وجود دارد.

سید رسول منفرد با اشاره به اینکه مخاطب شهرستان دسترسی کمتری به سینما دارد و سرانه صندلی سینما در شهرستان ها پایین تر از تهران است، ادامه داد: این عدم دسترسی موجب شده که فیلم هایی با موضوع روستا کمتر ساخته شود چون مخاطب این قشر دسترسی کمتری به سینما دارد و اگر فیلمی هم در این حوزه ساخته شود مخاطب آن امکان دسترسی به فیلم را نخواهد داشت.

فعال کردن سینماهای راکد در اولویت است

وی با بیان اینکه حوزه هنری در تلاش است که امکان ساخت سینما در استان ها را گسترش دهد، بیان کرد: سینماهای غیرفعال و راکد در اولویت حوزه هنری برای در دسترس قرار گرفتن عموم است و سپس احداث سینماهای جدید در دستور کار قرار می گیرد.

منفرد با اشاره به اینکه حوزه هنری گیلان پیش از این سینمای فعال نداشت، افزود: سینمای سیاهکل در برف سال ۸۳ آسیب دیده بود توسط حوزه هنری خریداری شد اما پروژه ای نیمه تمام است و روند تکمیل آن نیز کند است.

رئیس حوزه هنری گیلان ادامه داد: سینما سپیدرود رشت فعال بوده و موقعیت مکانی خوبی نیز دارد که در دوران کرونا تعطیل شده بود و اخیراً توسط حوزه هنری خریداری شده تا فعالیت خود را آغاز کند و در دسترس علاقمندان و مخاطبان قرار گیرد.

اکران فیلم در کنار اجرای برنامه های فرهنگی و هنری

وی تصریح کرد: سینما سپیدرود رشت نیازمند اصلاح و تعمیرات است و باید به روز رسانی شود اما این تعمیرات جزئی بوده و اساسی نیست و تغییرات جدید موجب ایجاد شرایط بهتری در این سینما می شود.

منفرد با بیان اینکه سینما سپیدرود رشت از این پس علاوه بر اکران فیلم به فعالیت های فرهنگی هم می پردازد، تصریح کرد: مردم و مخاطبان می توانند علاوه بر تماشای فیلم از برنامه های فرهنگی و هنری نیز بهره مند شود.

در حال حاضر حوزه هنری به عنوان یکی از متولیان ساخت و ساز سالن های سینمایی از ابتدای تابستان تا پایان فصل همزمان با پایان یافتن فاز دوم طرح توسعه سینماهای کشور ۹۲ سالن به مجموعه سالن های سینمایی کشور اضافه می کند تا در ۲۳ استان بتواند بحث عدالت در توزیع را مدنظر قرار داده و به علاقمندان سینما خدمت رسانی کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان