بررسی ها نشان می دهد علیرغم اینکه استان گیلان در تأمین و توزیع گندم و آرد وضعیت مطلوب تری در کشور دارد و سازمان جهاد کشاورزی برای کاهش التهابات آرد و نان طی چهارماهه منتهی به تیرماه ماهانه 20 هزار کیسه ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده - در پی جنگ روسیه و اوکراین و تقارن این بحران جهانی با اصلاح باز توزیع یارانه ها در کشور، التهاباتی در حوزه آرد و نان و تأمین این نیاز ضروری مردم ایجاد شد.

یکی از موضوعاتی که در التهابات تأمین و توزیع آرد و نان اخیر بسیار حائز اهمیت است، نحوه تأمین، ذخیره آرد و توزیع آن در سطح مناطق مختلف استان است که فرایند آن مستلزم بررسی است.

طبق سیاست گذاری دولت، کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان یکی از کارگروه های مهم ملی و استانی است که وظیفه ی تأمین و توزیع آن بر عهده قرارگاه امنیت غذایی جهاد کشاورزی است.

آن طور که سازمان جهاد کشاورزی گیلان گزارش کرده تاکنون بیش از ۵۶ قرارگاه امنیت غذایی، ۳۶ کارگروه فرعی تنظیم بازار محصولات کشاورزی و ۱۰ کارگروه فرعی آرد و نان در جهاد کشاورزی استان تشکیل داده است.

ذخیره سازی ۹۸ هزار تن گندم در گیلان

بررسی میزان ذخیره گندم در استان گیلان نیز حاکی از وضعیت مطلوب آن دارد؛ صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگو با خبرنگار فارس گفته است: حدود 98 هزار تن گندم حداقل برای سه ماه آینده در سیلوی سراوان و کارخانجات آرد استان ذخیره سازی شده است.

آرد سه ماه آینده گیلان تأمین است

به گفته وی، با توجه به ذخیره گندم، تولید آرد موردنیاز استان نیز برای سه ماه آینده ماهانه حدود 25 هزار تن تضمین و قابل تهیه خواهد بود.

بر اساس پایش های صورت گرفته، روزانه حدود یک هزار تن گندم یا ۷۰۰ تن آرد موردنیاز استان گیلان است و مقدار سهمیه آرد یارانه ای A نوع یک استان در ماه حدود ۱۵ هزار تن بوده که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۳ توسط شرکت حمل ونقل آبادان با مباشرت اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان های تابعه صورت می پذیرد.

همچنین مقدار سهمیه آرد یارانه ای Aنوع ۲ استان در ماه حدود ۹ هزار تن است که حمل آن به صورت خود حمل توسط نانوایان با استفاده از ظرفیت عاملین فروش بخش خصوصی در حال انجام است.

 

توزیع ۲۰ هزار کیسه آرد مازاد طی چهارماهه منتهی به تیرماه در گیلان

به گفته صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، این استان برای چهارماهه اول سال یعنی تا پایان تیرماه سال جاری هرماهه به طور میانگین 20 هزار کیسه آرد مازاد بر سهمیه به صورت آرد فوق العاده در سطح نانوایان شهرستان های تابعه استان که دچار کمبود آرد بوده اند، توزیع و تحویل شده است.

همچنین وی اعلام کرده که فقط در تیرماه سال جاری حدود ۳۰ هزار کیسه آرد به منظور جلوگیری از صف طولانی در واحدهای نانوایی ها تخصیص داده شده است.

توزیع آرد در گیلان بیشتر از متوسط آن در کشور است

طبق محاسبات صورت گرفته، سرانه ماهانه مصرف آرد کشوری برای هر نفر ۵/۷ کیلوگرم و در استان گیلان ۹/۸ کیلوگرم است و این نشان می دهد گیلان با توجه به گردشگر پذیر بودن و شرایط خاص حاکم در آن از سهمیه آرد بیشتری استفاده کرده است.

اکنون آنچه بیش ازپیش نیاز ضروری و مبرم در راستای ساماندهی بازار آرد و نان گیلان هست، بازرسی و سرکشی از واحدها و پیشگیری از توزیع خارج از شبکه آرد و تخصیص آرد به میزان نیاز واحدها است.

یک سوم بازرسی های جهاد کشاورزی گیلان از واحدهای نانوایی بوده است

رئیس جهاد کشاورزی گیلان می گوید: از ابتدای دی ماه سال گذشته تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ فقره بازرسی در کل استان انجام شده که ۶ هزار و ۱۰۰ فقره صرفاً از نانوایی ها بوده است. محمدی اذعان کرده که از این تعداد بازرسی ها، یک هزار و ۲۵۰ فقره از نانوایی ها به تعزیرات معرفی شدند.

به گفته وی، تاکنون ۶۹۰ نانوایی بافرم کاربرگی به غله معرفی شدند که طبق گزارش غله استان، ۴۱۰ فقره تعهد محضری داده و بقیه دچار کسر سهمیه ۳۰ درصدی شدند که از این محل دو هزار و ۱۷۰ کیسه به نانوایی هم جوار یا فوق العاده تخصیص داده شد است.

با عنایت به وضعیت موجود و اختلاف بسیار زیاد قیمت آرد یارانه ای نوع یک هر کیسه ۴۰ کیلوگرم ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان و آرد آزاد یا تمام شده هر کیسه ۶۲۸ هزار تومان در الگو ۶ نیاز است نظارت در نانوایی ها زیادتر از قبل انجام شود.

البته که نانوایی ها با هزینه های مضاعفی ازجمله افزایش حقوق و دستمزد کارگری ۵۷ درصدی و قانون کار در روزهای تعطیل، حقوق دو برابر بیشتر از روزهای عادی و تعطیلی جمعه ها و ... نیز روبرو هستند.

هوشمند سازی بالغ بر سه هزار نانوایی در گیلان

علی ای حال سازمان جهاد کشاورزی گیلان اقدامات مهمی را در دست اجرا دارد که نمونه آن طرح نانینو است. محمدی می گوید: «از حدود چهار هزار و ۹۵ نانوایی در کل استان در راستای طرح هوشمند سازی نانوایی ها «نانینو» تاکنون سه هزار و ۲۳۰ دستگاه تخصیص پیداکرده که سه هزار و ۹ فقره آن نصب شده، ۲۲۱ مورد در انتظار نصب، حدود ۱۸۶ مورد آن خطای شاپرک دارند و ۱۳۸ مورد با ابطال پروانه نانوایی روبرو هستند.»

در قالب وظایف کارگروه اقدام مشترک استانی و شهرستانی، تمامی ادارات این وظیفه را با دبیری جهاد کشاورزی بر عهده دارند و به گفته محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این طرح که جهاد کشاورزی طراحی کرده است، نظارت در چهار مرحله در کارخانه آرد با حضور بازرسین، از کارخانه تا نانوایی با نظارت و ردیابی آرد، در نانوایی با طراحی و نظارت های مختلف ازجمله تابلوی صنفی و... و همچنین مرحله چهارم نظارت بر توزیع آرد خانه پزان از مواردی هست که کاملاً در شیوه نامه طراحی و دیده است و هم اکنون در تمامی مراحل، فرایند اجرایی آن شروع شده است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان