اصفهان-مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: معادن تراورتن جوشقان استرک با استخراج بدنه اصلی آبخوان کارستی این منطقه، سرشاخه های تغذیه منابع آب کاشان راازبین برده است.

مسعود سیدی پور در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنابر سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست و سخنان اخیر رئیس دستگاه قضا درخصوص تخریب کنندگان محیط زیست و نیز اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی می داند و بر ممنوعیت آن دسته از فعالیت های اقتصادی و … که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن همراه باشد، تاکید دارد، شرکت آب منطقه ای اصفهان در خصوص فعالیت مخرب معادن جوشقان- استرک موظف به اجرای قانون است.

وی با بیان اینکه تخریب محیط زیست با فعالیت معادن تراورتن جوشقان-استرک به عینه اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: این هشت معدن حدود ۱۵ سال است که بدون اخذ هیچ مجوزی از شرکت آب منطقه ای فعال بوده اند و طی دو سال اخیر که با انجام مطالعاتی متوجه وجود منابع کارستی در منطقه و تأثیر مخرب فعالیت این معادن بر منابع آب کاشان شده ایم و بارها طی مکاتباتی به ارگان های مختلف هشدار دادیم، متأسفانه برداشت معادن با شدت بیشتری در حال انجام است.

معادن بدنه اصلی آبخوان را برداشت می کنند

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به مطالعاتش بر بزرگترین تاقدیس های کارستی و منابع آب کشور طی دو دهه گذشته، افزود: آبخوان جوشقان استرک محدوده کوچکی بود که با مطالعاتی که انجام دادیم متوجه وجود یک نوار باریک کارستی در این منطقه شدیم؛ وجود این منبع لطف خدا بوده زیرا باید پارامترهای مختلفی وجود داشته باشد که یک چشمه یا آبخوان کارستی آنهم در دل کویر ایران شکل بگیرد اما شوربختانه با دست خودمان در حال نابود کردن آن هستیم.

سیدی پور ادامه داد: طی هفت ماه گذشته با مطالعات دفتری، پایش های میدانی، تجهیز به شبکه پیزومتری و نمونه برداری شیمیایی آب در منطقه به این نتیجه رسیدیم که بلوک های تراورتنی که این هشت معدن استخراج می کنند از بدنه اصلی و اپی کارست آبخوان است؛ به بیان ساده تر دارند آبخوان را می کَنند و می بَرند و این روند عملاً در مدت زمان کوتاهی باعث می شود که چشمه ها نابود شود هرچند هم اینک این اتفاق به نحوی افتاده اما ادامه آن، شرایط منطقه را حادتر و وخیم تر خواهد کرد.

تشدید نشست زمین در کاشان و بارگذاری جدید بر زاینده رود با نابودی آبخوان

وی با اشاره به تأثیر برداشت و تخریب بدنه آبخوان کارستی این منطقه توسط معادن، تصریح کرد: سرشاخه های تغذیه کننده آبخوان آبرفتی کاشان در حال از بین رفتن است که تشدید فرونشست را در منطقه به دنبال دارد و همین امر سبب شده که فرونشست زمین در شمال شهرستان کاشان بیشتر اتفاق افتد؛ از سوی دیگر قنوات خشک شده و پیشروی آب شور دریاچه نمک به سمت کاشان را شاهد هستیم.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: با از بین رفتن این منبع کارستی آب چاه ها کاهش یافته و کاشان درمورد چاه های آب شرب با مشکل روبه رو خواهد شد که این امر بارگذاری بیشتر بر زاینده رود را به دنبال خواهد داشت زیرا عملاً یکی از سرشاخه ها و آب های زیر زمینی منطقه را می خشکانیم و شرب مردم را کاهش می دهیم که برای تأمین آن باید انتقال آب انجام شود.

سیدی پور ابراز داشت: آبخوان کارستی جوشقان استرک را که بیش از نیمی از بارش های جوی را ذخیره و به چشمه ها منتقل می کند عملاً دارند از بین می برند و در واقع محل تغذیه آبخوان را استخراج می کنند. این فاجعه است. نباید این اتفاق افتد اگرهم تا امروز انجام شده، خسارتی که وارد کرده جبران ناپذیر است.

این فاجعه زیست محیطی را هشدار دادیم اما به نفع معدن داران پیش می رود

وی با بیان اینکه خروجی آبخوان های کارستی یا به صورت چشمه و یا تغذیه منابع زیر سطحی است، اظهار داشت: اکنون ممکن است این چشمه ها و منابع زیر سطحی در پی فعالیت ها حذف شده باشند و چه بسا پایین دست دره ای که به کاشان و نائین منتهی می شود، خشک شده و هیچ خروجی به آبخوان کاشان ندارد و این یعنی نابودی منطقه.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای گفت: این فاجعه زیست محیطی را به تمامی ارگان های ذی ربط استان اصفهان و کاشان اعلام کردیم اما متأسفانه این قضیه دارد به نفع معدن داران پیش می رود.

سیدی پور با اشاره به اینکه چهار معدن از هشت معدن تراورتن در جوشقان- استرک سال های قبل متروکه شدند، اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای معادن استان در تیرماه امسال در پی اعلام گزارش و مخالفت آب منطقه ای، ادارات کل محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان زمین شناسی نیز مخالفت کردند که در نتیجه قرار بر بررسی بیشتر مسئله با اعمال نظر شرکت آب منطقه ای شد اما متأسفانه اکنون اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان پیش دستی کرده و با اعمال نظرات خود مصوبه ای را در خصوص فعالیت این معادن ابلاغ کرده است.

حتی استخراج یک بلوک تراورتن خیانت است

وی افزود: طی این مصوبه سازمان صمت استان قرار است هشت معدن تراورتن همچنان ادامه فعالیت دهند و سالانه ۲۵ درصد از استخراج خود بکاهند در حالی که با توجه به شرایط وخیم آبخوان منطقه، ما اعلام کردیم حتی استخراج یک بلوک از این منطقه خیانت به آب و آبخوان است زیرا این آبخوان خیلی محدود و کوچک است و هرکدام از این بلوک های تراورتن که خارج شود معادل اضافه کردن یک چاه غیر مجاز در آبخوان کاشان است و در شرایطی که وزارت نیرو در تلاش برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و بستن چاه های غیر مجاز است، فعالیت مخرب این معادن خود آبخوان را نابود می کند.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه فعالیت این معادن باید متوقف شود، تصریح کرد: منطقه و آبخوان کاشان برای منافع شخصی عده ای در حال تخریب و نابودی است و شوربختانه از زمانیکه ما مخالفت خود را اعلام کردیم برداشت و تخریب معادن جوشقان استرک زیادتر شده است.

سیدی پور با اشاره به اینکه تاکنون نظارتی بر وضعیت برداشت این معادن وجود نداشته، تصریح کرد: محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان زمین شناسی همه مخالف ادامه فعالیت مخرب این معادن اند و از مسئولان می خواهیم این ها تعطیل شوند زیرا ادامه این روند سبب پیش روی آب شور در کاشان، نابودی سرشاخه های تغذیه منابع آب زیرزمینی و تشدید فرونشست منطقه و بارگذاری بیشتر بر حوضه زاینده رود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هشت معدن تراورتن در اطراف روستاهای جوشقان و استرک از دهه ۸۰ تاکنون فعالیت می کنند. این معادن به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است.

روستای جوشقان به فاصله ۲۴ کیلومتری از مرکز شهر کاشان و در مسیر کاشان به مشهد اردهال قرار گرفته. این روستا با حدود دو هزار جمعیت، دارای آب و هوایی گرم و خشک و درجه حرارت آن در تابستان بین ۲۰ تا ۳۰ و در زمستان از منفی ۵ تا ۱۸ درجه بالای صفر متغیر است. چشمه های ثلاثه و بارینجه از جمله چشمه های معروف روستای جوشقان- استرک به شمار می روند.

ادامه دارد…

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان