آقا محمد یک جوان کارآفرین گیلانی است که پیشنهاد دو کشور پاکستان و آذربایجان را برای صادرات محصولاتش رد کرد اما آنقدر برای تولید کالای ایرانی دغدغه دارد که برای سال جدید به دنبال احداث کارخانه برای تأمین ...

خبرگزاری فارس - فاطمه احمدی؛ شنیده بودم یک تولیدکننده موفق است و الحمدالله وضع مالی خوبی دارد. فروشگاهی بزرگ در ورودی شهر هم دارد که به مزیت های لاکچری بودنش می افزود، به همین دلیل بود که فکر می کردم ممکن است به سادگی مصاحبه نکند. تماس گرفتم و بالاخره جوابم را داد.

همان اول بسم الله اسمش را اشتباه گفتم! لبخندی زد و اصلاحش کرد و با استقبالی که فکرش را نمی کردم قرار مصاحبه را گذاشت. از پشت تلفن که صدایش را شنیدم حدس زدم که باید یک مرد میانسال و کارکشته باشد که توانسته در این سال ها به چنین موفقیتی دست پیدا کند اما در واقعیت یک جوان دهه شصتی بود!

آقای محمد پوربهلول یک جوان متولد سال ۶۱ در شهرستان خمام استان گیلان است که در عرصه تولید پوشاک ورزشی فعالیت می کند. خودش می گوید از حوالی سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کرده، آن روزها دهه ۳۰ زندگی اش را پشت سر می گذاشت و شاید به امروز و اینجا فکر نمی کرد اما اُمیدوار بود و دغدغه مند. اوایل یک فروشگاه کوچک داشت که در آن لوازم ورزشی می فروخت اما رفته رفته ایده هایی به ذهنش رسید تا کارش را توسعه دهد. دوست داشت از خودش چیزی باقی بگذارد. دوست داشت تولید کند نه اینکه فقط خدمات ارائه دهد.

پنج سال صبر

از قدیم گفته اند کار جوهره مرد است. هر وقت هم می خواستند بگویند فلانی چقدر آدم خوب و درست حسابی است، می گفتند: «فلانی خیلی کاری است» جوان قصه ما هم خیلی آدم حسابی بود، به قول قدیمی ها: «کاری بود» و برای این کار پشتوانه ای به نام صبر داشت. چراکه از سال ۱۳۹۲ که جرأت تولید را در خودش دید تا سال ۹۵ همچنان داشت مراحل اداری و دریافت مجوزهای تولید را پشت سر می گذاشت.

دغدغه نشانِ ایرانی

بالأخره روز موعود رسید. شاید بهتر باشد بگویم سال موعود! آقا محمد بالأخره بعد از پنج سال توانست یک خط تولید برای پوشاک ورزشی راه اندازی کند. این تولیدکننده جوان دوست دارد برای کشورش کار کند و پرچم پرافتخار کشورش را پرافتخارتر کند. بنابراین در حوزه تولید پوشاکی با نشان ایرانی از همه توانش بهره بُرده است. خودش می گوید: « لطف خدا و تلاش هایمان منجر شد در این نقطه بایستیم اما هنوز راهِ درازی در پیش داریم و هدف و رسالت اصلی ما تولید پوشاک خوب، با کیفیت و با نشان ایرانی است. با اینکه مقاومت هایی از سمت بازار دیدیم ولی اصرار ما بر ایرانی بودن کار است.»

سیاه نمایی و بهانه جویی

شاید امسال اتفاقات عجیبی را شاهد بودیم و بسیاری سعی در کمرنگ نشان دادن شوق و اشتیاق مردم برای رشد نقدینگی و یا استقبال از برندهای ایرانی داشتند اما آقای پوربُهلول که خود در این زمینه فعالیت مستقیم دارد، می گوید: «امسال سال پُر اُفت و خیزی برای همه تولیدی ها بود اما بازار همچنان نشاط خود را دارد. با وجود تمام  نوسانات و اتفاقات، بازار همچنان شادابی و نشاط خود را دارد که این اصلی ترین فاکتور برای هر تولیدکننده است تا انگیزه تولید داشته باشد.»

پول شاسی بلند کارمان را راه انداخت

بالأخره هرکس برای شروع کارش سرمایه ای دارد، گاهی اندک گاهی زیاد. گاهی فرد پس اندازش را می گذارد برای تولید و یا گاهی یکی از سرمایه هایش را می فروشد و کاری را آغاز می کند. آقا محمد هم می گوید وقتی که کار تولید را آغاز کرد به اندازه پول یک شاسی بلند چینی که در آن زمان ۹۰ میلیون تومان بوده سرمایه داشت و از هیچ فرد و نهادی هم کمکی دریافت نکرد.

دستِ خدا را دیدم

او حالا چند روزی است چهلمین سال زندگی اش را به پایان رسانده و به تجارب ارزشمندی دست یافته است. سال ۹۷ که خط تولید پوشاک ورزشی اش را افتتاح کرد فکرش را نمی کرد که برنامه اش زود عملی شود. محمد آقا می گوید: «حدوداََ پنج سالی از آغاز کار تولیدی پوشاک ما می گذرد و بر اساس برنامه بلند مدتی که در نظر داشتیم امیدوار بودم طی ۱۰ سال به فرایندی برسم که در آن ۴۰ درصد از محصولات فروشگاه را خودمان تولید کنیم اما این ایده طی دو سال عملی شد و در حال حاضر ۱۰۰ درصد تولید پوشاک ورزشی مجموعه فروش را خودمان تولید می کنیم. من بدون هیچ اغراقی می گویم که اراده الهی و دست خدا را در این کار دیدم.»

این فروشنده و تولیدکننده جوان گیلانی تنها در استان خودش یک فرد موفق نیست بلکه توانسته به اکثر استان های کشور عزیزمان نیز محصولاتش را عرضه کند و مشهد و مازندران و بسیاری از استان های دیگر مشتاق خریداری محصولات تولیدی او هستند. 

اگر شرایط بازار در ایران بد بود هیچگاه چنین اتفاقی برای این تولیدکننده جوان گیلانی نمی افتاد. اتفاقی به قول آقا محمد عجیب و غیرمنتظره!

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان