به گزارش لنگرخبر، روز دوشنبه، 5 نوامبر (14 آبان ماه) بسته دوم تحریم های یک جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته خواهد شد که قصد دارد طبق ادعای کاخ سفید ضربه جدی به اقتصاد جمهوری اسلامی وارد سازد. دولت دونالد ترامپ 700 شرکت ایرانی را به فهرست سیاه تحریم های خود اضافه کرده و همچنین تحریم واردات نفتی ایران را نیز به اجرا می گذارد. نخستین بسته تحریم های آمریکا در ماه آگوست اجرا شده بود.

این اقدامات محدودکننده جنبه غیرمتعارف داشته و همه کشورها را در بر می گیرد. در این راستا تنها هشت کشور از میان شرکای آمریکا به طور موقت از این تحریم ها مستثنی شده اند. در آینده حتی ممکن است سیستم ارتباط بین بانکی سوئیفت و همچنین شرکت های اروپایی که همچنان سعی دارند در بازار ایران فعالیت کنند، نیز  هدف این تحریم ها قرار بگیرند.

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: اقدامات محدودکننده واشنگتن علیه تهران که قرار است از روز دوشنبه اجرا شوند، روز جمعه از سوی "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا اعلام شد. اصلی ترین هدف مقامات واشنگتن به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است. البته این آرزو به این زودی ها تحقق نخواهد یافت. وزیر خارجه این کشور یادآور شده که برای هشت کشور به طور موقت در این باره استثناء به وجود آمده. فهرست این کشورها نیز روز دوشنبه منتشر می شود، ولی برخی رسانه ها هند، ژاپن، کره جنوبی، چین و ترکیه را از جمله این کشورها نامیده اند.

اتحادیه اروپا اقدام مشخصی برای حمایت از ادامه همکاری با ایران انجام نداده است

مقامات تهران اعتراض خود نسبت به این اقدام غیرقانونی آمریکا را اعلام کرده و یادآور شده اند که این تصمیم دولت ترامپ بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. بیشترین امید ایران به شرکای خود بسته شده که با سیاست های آمریکا در قبال این کشور موافق نیستند. در ماه سپتامبر در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در توافق هسته ای (بدون حضور آمریکا) اعلام شد که کشورهای اتحادیه اروپا مکانیزم مالی جدیدی برای انجام مبادلات بازرگانی با ایران به وجود خواهند آورد. این مکانیسم تنها برای کشورهای اروپایی نبوده و سایر کشورها نیز می توانند از آن استفاده کنند.

"حمیدرضا عزیزی" استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران و عضو باشگاه مباحثاتی «والدای» مسکو، در گفت وگو با روزنامه کامرسانت یادآور شد: «جمهوری اسلامی تاکنون هیچ اقدام واقعی از سوی اتحادیه اروپا برای ایجاد کانال های مستقل مالی در مبادلات بازرگانی با ایران ندیده است و حمایت ها فعلاً تنها در سطح سیاسی بوده است».

"ولادیمیر ساژین" کارشناس ارشد مؤسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز به این روزنامه گفت: «آمریکایی ها جهان را در مقابل چنین انتخابی قرار داده اند: "شما یا تنها با ایران کار می کنید یا با آمریکا همکاری خواهید داشت."، انتخاب کاملا روشن است. البته ایرانی ها اکنون روی شرکت های کوچک و متوسط اروپایی که بسیاری از آنها حاضر به همکاری با این کشور هستند حساب باز کرده اند. دولت آمریکا نمی تواند ضرر زیادی به این شرکت ها وارد کند برای اینکه آنها تبادلات بازرگانی خود را نه به دلار، بلکه به"یورو" انجام می دهند. چنین مکانیسمی از دهه90 برای حفظ منافع کشورهای اروپایی در کوبا که در معرض تحریم های آمریکا قرار داشت، اجرا شده است».

 به نوشته این روزنامه، بسیاری از مسائل به شدت اعمال فشار واشنگتن بر کشورهای اروپایی بستگی خواهد داشت.  حمیدرضا عزیزی در این باره گفت: «عواقب تحریم های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی آن قدر جدی نیست که اقدامات محدودکننده نه تنها آمریکا، بلکه شورای امنیت سازمان ملل قبل از توافق هسته ای، برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده بود».

به گفته وی، اقدامات اخیر واشنگتن تا حد زیادی به این مربوط می شود که آمریکا در حال حاضر از روش جنگهای ترکیبی استفاده می کند یعنی نه تنها تحریم ها را اعمال کرده، بلکه فشارهای سیاسی و رسانه ای خود را نیز افزایش می دهد و این مسئله می تواند نگرانی های مشخصی در جامعه به وجود آورد.

ولادیمیر ساژین هم معتقد است که ایران ماه های سختی را در پیش خواهد داشت، ضمن اینکه مقامات ایرانی و اروپایی باید در انتظار انتخابات ریاست جمهوری سال 2020آمریکا باشند تا مشخص شود آیا ترامپ بار دیگر به سمت ریاست جمهوری آمریکا انتخاب خواهد شد، چرا که در صورت شکست وی، بسیاری از مسائل ممکن است تغییر کند.

تحریم های آمریکا علیه ایران تأثیر زیادی بر بازار جهانی نفت نخواهد گذاشت

روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نیز در این رابطه نوشته است: تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و شرکای تجاری کشور ایجاد محدودیت های جدی برای خرید نفت ایران و مشارکت شرکت های خارجی در بازار ایران را در نظر گرفته که می تواند ضررهای جدی به روابط تجاری ایران با شرکای خارجی خود وارد کند.

روسیه نیز در معرض این خطر قرار دارد. در شرایط تحریم های جدید این احتمال وجود دارد که توافقات دوجانبه روسیه و ایران درباره «مبادله نفت به ازای کالا» که در سال 2014 منعقد شده، نیز شکل تازه ای به خود بگیرد.

"الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه شب گذشته در مصاحبه ای با یادآوری اینکه در حال حاضر بین روسیه و ایران مکانیزم «نفت در برابر کالا» در حال اجرا است، اعلام کرد که مسکو به دنبال مکانیسم جدیدی است که اجازه دهد همکاری های روسیه و ایران به روند توسعه خود ادامه دهد. این مکانیزم منابع تضمین شده ای برای پرداخت های مالی ایران خواهد بود و اجازه می دهد تا حجم مبادلات بازرگانی دو کشور افزایش پیدا کند.

به نوشته این روزنامه، این در حالی است که ماهها قبل تصمیم آمریکا برای بازگشت به رژیم تحریم ها علیه ایران و تحریم خرید نفت از ایران، منجر به رشد قیمت نفت در بازار جهانی از 70 دلار به ازای هر بشکه نفت برنت در اوایل ماه می، تقریباً به 86 دلار در اوایل ماه اکتبر انجامید.

البته تحلیلگران روسی بعید دانسته اند که قیمت نفت در بازار جهانی در اواخر سال 2018هم از حدود 73 دلار برای هر بشکه تغییر زیادی یابد. به گفته آنها، اگر پیش از این شنیده می شد که آمریکا قصد دارد صادرات نفتی ایران را به صفر برساند، ولی اکنون شاهد هستیم که استثنائاتی در این رابطه در نظر گرفته شده. این مسئله به تدریج ترس ها برای ادامه همکاری با ایران را کاهش می دهد. این به منزله آن است که سناریوی درنظر گرفته شده از سوی واشنگتن آن طور که ابتدا به نظر می رسید چندان هم سخت نخواهد بود. اکنون مسئله تنها این است که کاهش درآمد نفتی ایران به چه حدی خواهد رسید که این مسئله هنوز مشخص نیست.

به عقیده برخی کارشناسان، بیشترین تأثیرات بر قیمت نفت در بازار جهانی نیز به نتیجه نشست کشورهای عضو اوپک که قرار است تا پایان سال جاری برگزار شود، بستگی خواهد داشت.

اعمال فشارهای آمریکا تا چه اندازه بر شرکای ایران مؤثر خواهد بود؟

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نیز در تحلیلی بررسی کرده که اعمال فشارهای واشنگتن بر ایران و شرکای اقتصادی آن تا چه اندازه می تواند مؤثر بوده و مانع از صادرات طلای سیاه از ایران باشد.

در اواسط تابستان امسال در نتیجه تلاش های دیپلماتیک آمریکا در جهت منزوی ساختن ایران، بیش از 50 شرکت خارجی فعالیت خود در جمهوری اسلامی را کاهش دادند. شرکت «توتال» فرانسه اصلی ترین قربانی این سیاست بود که مجبور شد از قرارداد توسعه طرح گاز "پارس جنوبی" که 30 درصد آن به فرانسه تعلق داشت، صرف نظر کند.

البته کشورهای اروپایی به تلاش خود برای خارج شدن از این وضعیت دشوار ادامه می دهند. به گفته منابع خبری این روزنامه در محافل دیپلماتیک اروپایی، اعمال فشار آمریکا بر پایتخت های اروپایی بسیار زیاد است. مسئله این است که ارتباط ساختارهای مالی و شرکت های اروپایی با آمریکا بیش از اندازه نزدیک است و کشورهای اتحادیه اروپا چاره ای ندارند جز اینکه در برابر فشارهای واشنگتن، همکاری های خود با تهران را کاهش دهند.

به نوشته این روزنامه، در حال حاضر چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است که بخش اعظم آن را از روسیه و ایران تأمین می کند، این در حالیست که پکن در شرایط جنگ تجاری خود با واشنگتن، قصد دارند به خرید نفت خود از ایران ادامه دهد. هند نیز از جمله مشتریان اصلی نفت ایران است. ترکیه که همسایه نزدیک ایران است نیز حجم زیادی نفت و گاز از ایران وارد می کند. اکنون مشخص شده که این کشورها، به علاوه ژاپن و کره جنوبی، به طور موقت از تحریم های آمریکا علیه ایران کنار گذاشته شده اند.

به عقیده "ایگور یوشکوف" تحلیلگر بنیاد امنیت ملی انرژی روسیه، این استثناء برای آن است تا آمریکا به احتمال زیاد این کشورها را به گفت وگو و یافتن راه حل مشترکی در این باره دعوت کند. به خلاف چین و ترکیه، سایر کشورها از جمله متحدین قابل اعتماد آمریکا هستند.

ایران خود استخراج و صادرات نفت این کشور را کاهش داده است

مقامات جمهوری اسلامی اطمینان دارند که جایگزینی برای نفت جمهوری اسلامی پیدا نخواهد شد و این به منزله شکست نقشه آمریکا در این رابطه است. البته دیدگاه ها در این باره متفاوت است. برخی کارشناسان معتقدند که نفت ایران ممکن است بیش از 50 درصد کاهش یابد، برخی دیگر بر این عقیده هستند که اقتصاد جهانی مانند گذشته به نفت ایران نیاز ندارد و روسیه و کشورهای عربی می توانند جایگزین نفت ایران شوند.

البته ایران اخیراً خود استخراج نفت و همچنین صادرات نفت خود را کاهش داده است. بر اساس اطلاعات شرکت های تحلیلگر نفتی، صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر تنها 1.7 میلیون بشکه در روز بود. طی ماه های گذشته ایران روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت صادر کرده است. در آینده نزدیک و در نتیجه اعمال فشارهای آمریکا ممکن است صادرات نفت ایران باز هم کاهش یابد، ولی بعید است به صفر برسد. روند توسعه اوضاع در آینده به اجرای طرح مکانیزم جدید اتحادیه اروپا برای ادامه مبادلات مالی با جمهوری اسلامی نیز بستگی خواهد داشت.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان