به گزارش لنگرخبر، علیرغم آنکه طبق دستور ماه دسامبر سال گذشته میلادی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، صدها نظامی آمریکایی در حال خروج از سوریه هستند، مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که پنتاگون در نظر دارد ۱۰۰۰ نیروی نظامی خود را در شمال شرقی سوریه حفظ کند.

ترامپ روز ۲۸ آذرماه با اعلام اینکه مأموریت ادعایی نظامیان آمریکایی در شکست داعش به پایان رسیده از قصد خود برای خارج کردن آنها از خاک سوریه خبر داد. بعد از اعلام این خبر، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و «برت مک گورک»، نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به ضدداعش، از سمت خود استعفا کرده اند.

با اینحال روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز شنبه گزارش داد، یعنی حدود ۱۰۰۰ نفر کاهش داده و سپس فرآیند خروج از سوریه را متوقف کند.

طبق گفته مقامات آمریکایی، ارتش آمریکا سپس در صدد است، اوضاع میدانی را مورد ارزیابی قرار داده و هر ۶ ماه یا بیشتر، تعداد نظامیان را بر اساس شرایط کاهش دهد تا تعداد نظامیان آمریکایی در سوریه نهایتا به ۴۰۰ نفر که ترامپ در ماه فوریه آن را تأیید کرده بود، برساند.

بر اساس این گزارش، طرح نهایی پنتاگون، شامل استقرار ۲۰۰ نظامی در شمال شرقی و ۲۰۰ نظامی در جنوب شرقی سوریه خواهد بود.

به نوشته نیویورک تایمز تعلل در خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در واقع یک تغییر مهم در دستور اولیه ترامپ برای خروج فوری تمامی دو هزار نظامی آمریکایی در سوریه محسوب می شود.

برخی مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، درباره راهبرد جدید کاهش نیروی نظامی در سوریه گفتند که  فرماندهان و مقامات پنتاگون در فوریه اعلام کردند که احتمالاً مجبور می شوند تا اواخر آوریل یا اوایل می، تعداد نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در سوریه را کاهش دهند اما طبق جدیدترین برنامه ریزی های صورت گرفته وزارت دفاع آمریکا، احتمالاً پنتاگون دیگر مجبور نیست تا پاییز ۲۰۲۰، تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه را به پایین ترین حدی که ترامپ در نظر گرفته است، کاهش دهند.

نیویورک تایمز با اشاره به جدول زمانی خروج نظامیان آمریکا از سوریه گزارش کرد که طولانی تر شدن زمان خروج نظامیان آمریکایی به دولت ترامپ زمان بیشتری برای مذاکره با همپیمانان اروپایی اش می دهد، زیرا پیشتر کشورهای اروپایی تأکید کرده بودند که اگر آمریکا تمامی نیروهای خود را از سوریه خارج کند، آن ها نیز نیروهایشان را از این کشور خارج می کنند.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا در ماه ژانویه سال جاری میلادی، خروج تجهیزات خود از سوریه را درست چند هفته بعد از دستور ترامپ برای کاهش عملیات ها، آغاز کرد اما تعداد نظامیان آمریکایی در ماه فوریه به بهانه کمک به محافظت از فرایند نهایی خروج از سوریه، به ۳ هزار تن افزایش یافت.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ترامپ جمهوری

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان