به گزارش لنگرخبر، وقوع سیل و بارندگی های شدید ناشی از پدیده تغییر اقلیم طی هفته های اخیر در ۱۹ استان کشور خسارت قابل توجهی به مناطق مسکونی، بخش کشاورزی، زیر بخش ها و تاسیسات آب و خاک، امور زیر بنایی، شبکه آبیاری زهکشی، دام و طیور، جاده و راه های مواصلاتی و غیره وارد کرده است. اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باروند که از یک دوره خشکسالی شدید دچار ترسالی شدیم، اما از دستگاه ها و وزارتخانه های مربوطه همچون جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و هواشناسی انتظار می رفت که با ایجاد آمادگی کامل خسارت مالی و جانی در استان های سیل خیز را به حداقل برسانند. با وجود آنکه وزیر نیرو نسبت به اعلام دیرهنگام یا اظهارنظر بارش های نرمال از سوی سازمان هواشناسی در زمان وقوع سیل انتقاداتی دارند، اما مسئولان سازمان هواشناسی معتقدند که هشدار های لازم نسبت به وقوع سیل در استان های سیل خیز از بهمن ماه گذشته داده شده بود. براساس اظهارنظر مقامات مسئول ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آبی، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت جاده ای و ریلی و ۲ هزار میلیارد تومان بخش کشاورزی وارد شده است و در مقابل طی این مدت ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شده و ۱۰۰ سد کشور هم از نظر آبی تأمین شده است. با توجه به آنکه هر یک از کارشناسان اظهارنظر مختلفی مبنی بر کوتاهی دستگاه های مسئول در سیل اخیر دارند، از این  رو مستندات سازمان هواشناسی در حال بررسی است که ظرف چند روز آینده گزارش نهایی حاصل از بررسی ها اعلام خواهد شد. براین اساس مسئولان و وزرای دستگاه های مختلف روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر شدند و موضوع سیل و سیلاب های اخیر به بحث و بررسی گذاشته شد.

بارش های اخیر ناشی از تغییر اقلیم است/ صدور ۱۵۰ اطلاعیه از سوی سازمان هواشناسی

در این میان سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کل کشور با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین فعالیت ۳ سامانه جوی منجر به سیلاب و رانش زمین شد، اظهار کرد: سامانه اول در روز های ۲۶ تا ۲۹ فروردین خسارات بسیاری را در گلستان ایجاد کرد. وی با اشاره به اینکه بارش ها ناشی از تغییر اقلیم جهانی است، افزود: بر اساس اطلاعات آماری، بارش کشور تا پایان فروردین قابل ملاحظه خواهد بود. تابخش ادامه داد: اطلاعیه و اخطار های سازمان هواشناسی روز هایی که شرایط جوی کمی نامساعد است، ۷۲ ساعت قبل صادر و ۴۸ ساعت قبل از اخطار صادر می شود. این مقام مسئول گفت: سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاه های اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است. سیلاب اخیر ۷۲ ساعت قبل پیش بینی های لازم انجام شده بود.

درسه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت بارش ها نرمال پیش بینی شده بود

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه طی سه هفته گذشته شدت بارش، طول بارش و وسعت بارندگی از علل اصلی طولانی ترین و پهناورترین وقوع سیل در کشور به شمار می رود، اظهار کرد: میزان بارندگی در ۲ هفته اول فروردین امسال ۵۷ میلی متر شد و این یعنی ۱۹ برابر سال گذشته بارندگی در کشور داشتیم. وی از رفع مشکل ریزگرد ها که کانون آن در داخل کشور بود، خبر داد و گفت: اگرچه موضوع تولید برق هم به موجب این بارش حل شده است، اما باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنیم تا پیش بینی ها دقیق تر شود به طوریکه با تجهیز سازمان هواشناسی میان پیش بینی و هشدار تفکیکی ایجاد کنیم. وزیر نیرو با بیان اینکه پیش بینی ها توسط سازمان هواشناسی هر سه ماه انجام می شود، گفت: بر اساس آخرین پیش بینی که در روز ۲۹ بهمن ماه سال ۹۷ انجام و در شورای عالی آب مطرح شد در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شرایط از لحاظ بارشی نرمال بوده و حتی تنها در زمان هشدار احتمال وقوع سیل مطرح می شود که ما در ۲ روز مدت زمان میان فرصت هشدار تا وقوع سیل اقدامات سریع را انجام دادیم. حال به سراغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی می رویم تا از صحت و سقم صدور اطلاعیه های سازمان هواشناسی به دستگاه ها و وزارتخانه های ذی ربط با خبر شویم:

مستندات سازمان هواشناسی در حال بررسی است/کم کاری وزارت جهاد کشاورزی در حادثه سیل اخیر

محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هواشناسی پیش از وقوع سیل پیش بینی لازم را داشته است، اظهار کرد: با وجود برگزاری جلسات متعدد در کمیته آب و فاضلاب، روز گذشته جلسه ای در کمیسیون عمران برگزار شد تا اظهارنظر وزارت نیرو و هواشناسی بررسی شود. وی افزود: سازمان هواشناسی مستنداتی ارائه داده است که هشدار های لازم در استان های دارای بارش بیش از نرمال به موقع اعلام شده است که هم اکنون این مستندات در حال بررسی است و ظرف چند روز آینده کمیته آب و فاضلاب نظر نهایی خود را به کمیته عمران اعلام می کند. به گفته دامادی، با توجه به آنکه سازمان هواشناسی مستندات و دلایلی را در برابر اظهارات وزارت نیرو ارائه کرده است، از این رو تا بررسی نهایی نمی توان گفت که مقصر اصلی سیل اخیر سازمان هواشناسی بوده است. عضو کمیسیون عمران ادامه داد: با توجه به آنکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه ها در مدیریت سیل تأثیر گذار است، از این رو کم کاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در حادثه سیل اخیر بی تأثیر نبوده است. وی در پایان با اشاره به اینکه وقوع سیل در تمامی کشور ها اتفاق می افتد، تصریح کرد: با توجه به اقدامات سایر کشور ها در برابر مدیریت وقوع سیل باید بپذیریم که دستگاه های ذی ربط در این زمینه طی سال های اخیر که با خشکسالی روبه رو بودیم، تعلل کردند.

ضعف در هماهنگی سازمان هواشناسی با وزارت نیرو/ سهل انگاری وزارت جهاد کشاورزی در حریم بستر رودخانه ها

عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در جریان بررسی موضوع سیل های اخیر اظهار کرد: در پیش بینی هواشناسی تا اعلام هشدار هواشناسی، تعیین وضعیت سد و هخوانی و هماهنگی با پیش بینی هواشناسی باید تصمیم گیری به هم پیوسته ای میان وزارت نیرو با سازمان هواشناسی صورت گیرد، چرا که هماهنگی و اتخاذ تصمیم دو دستگاه با یکدیگر بهترین اقدام برای مدیریت سیلاب به شمار می رود. وی افزود: طی سال های اخیر هماهنگی لازم میان وزارت نیرو با سازمان هواشناسی به درستی انجام نشده است که در نهایت همین موضوع آسیب جدی را به همراه داشته است. پاپی زاده ادامه داد: هم اکنون تحقیق و تفحص نسبت به اظهارات وزیر نیرو و سازمان هواشناسی در حال انجام است تا مقصر اصلی و دستگاه های کم کار در حادثه سیل اخیر شناسایی شود. این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حادثه سیل اخیر مقصر بوده است، بیان کرد: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی به صورت مشخص حریم بستر رودخانه ها را مشخص نکرده است، از این رو در سیل اخیر خسارت قابل توجهی از این ناحیه به کشور وارد شد. وی بخشی از خسارت سیل اخیر را ناشی از سهل انگاری و بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی به تجاوز در مورد حریم و بستر رودخانه ها دانست و گفت: در یک اقدام به هم پیوسته امیدواریم که وزارت جهاد کشاورزی طبق موازینی که وزارت نیرو اعلام می کند حریم بستر رودخانه ها را رعایت کند، ضمن آنکه سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در خصوص تصمیم گیری و نحوه مدیریت سد ها باید مورد رصد و پایش قرار گیرند. به گفته پاپی زاده، با توجه به آنکه بخشی از خسارت سیل اخیر ناشی از تجاوز به حریم رودخانه ها بوده است، از این رو وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و شهرداری باید نسبت به مجوز احداث در بستر رودخانه ها جوابگو باشند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: در سازمان هواشناسی همانند شرکت های هواپیمایی باید سیستم شناسایی مخاطره آمیز شناسایی شود تا نشان دهد که در چه مراحلی چه کسانی اطلاعات درست تهیه نکردند یا در صورت تهیه اطلاعات درست اقدامی برحسب آن توسط وزارتخانه های ذی ربط صورت نگرفته است. انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان