در حال بارگذاری... لطفا صبر کنید.

به گزارش لنگرخبر، اعتقاد به مهدویت در میان مذاهب اسلامی مورد اتفاق است، اما وهابیت به علت دشمنی شدید با شیعه، در مواردی نظیر گسترش شایعات در حوزه مهدویت، حمایت از مدعیان دروغین مهدویت، توهین به حضرت مهدی (عج) در کتاب ها، ماهواره ها و سایت های اینترنتی، ایجاد شبهه در اعتقاد به چهار نایب خاص حضرت مهدی (عج) و بازی کردن با نشانه های حتمی ظهور و ایجاد شک در اذهان شیعیان سعی در مبارزه با اعتقادات مهدویت دارند.

به مناسبت نیمه شعبان با ۳ نفر از کارشناسان مهدویت در رابطه با اعتقاد به مهدویت در میان اهل سنت گفت وگو کردیم که در ادامه می آید:

حجت الاسلام عباسی: اعتراف ۱۲۰ نفر از علمای اهل سنت به ولادت حضرت مهدی (عج)

 حجت الاسلام حبیب عباسی نویسنده کتاب های «بنیان های وهابیت» و «تیشه ها و ریشه ها» با بیان اینکه علمای زیادی از اهل سنت صراحتاً در کتاب های خودشان گفته اند که حضرت مهدی (عج) در سال 255 یا در سال 258 از نرجس خاتون و امام عسکری (ع) به دنیا آمده است، ابراز داشت: در این راستا نظر 120 نفر از علمای اهل سنت جمع­ آوری شده است که همگی بر ولادت حضرت مهدی(عج) اعتراف دارند. جناب ابونصر سهل بن عبدالله از اعلام قرن چهارم در کتاب «سر السلسلة العلویة» صراحت دارد بر اینکه حضرت مهدی (عج) فرزند امام عسکری (ع) به دنیا آمد و او را قائم و حجت می دانند.

وی افزود: ابن خلکان از بزرگان اهل سنت می نویسد: «کانت ولادته یوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسین ومأتین»، ولادت حضرت مهدی روز جمعه نیمه شعبان سال 255 هجری بوده است. همچنین ذهبی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب های متعددش در این زمینه سخن گفته است. وی در تاریخ اسلام می­ نویسد: «وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة، فولد سنة ثمان وخمسین وقیل سنة ستة و خمسین»، و اما فرزندش محمد بن حسن که رافضه (شیعه) او را قائم خلف و حجت می­ نامند، پس سال 258 یا 256 به دنیا آمده است.

حجت الاسلام رفیعی: انقلاب جهانی امام مهدی(عج) یک امر مسلم میان مسلمانان است

حجت الاسلام حمیدالله رفیعی مدیرگروه ادیان و مذاهب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه موضوع امام مهدی (عج) و قیام و انقلاب جهانی او یک امر مسلم و غیر قابل خدشه میان مسلمانان است، گفت: علما و دانشمندان اهل سنت به وجود و ظهور مهدی (عج) که از دودمان پاک پیامبر(ص) و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) است، معتقد هستند، این اتفاق نظر به حدی است که حتی تندروترین گروه های اسلامی ـ یعنی وهابیان ـ نیز این موضوع را نه تنها پذیرفته اند، بلکه به طور جدی از آن دفاع می کنند و از عقاید قطعی و مسلم اسلامی می دانند.

وی افزود: اکثر محدثان اهل سنت احادیث مربوط به امام مهدی (عج) را در کتاب های خود آورده اند. بعضی دانشمندان اهل سنت در گذشته و حال، کتاب هایی مستقل در موضوع امام مهدی (عج) نوشته اند؛ مانند ابونعیم اصفهانی در مجموعه «الاربعین» (چهل حدیث) و سیوطی در کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی(عج)»، همچنین بعضی علمای اهل سنت در مقام دفاع از عقیده مهدویت و ردّ منکران این عقیده، کتاب و مقاله نوشته اند مانند محمد صدیق مغربی که در رد گفتار «ابن خلدون» کتابی نگاشته و به سختی از او انتقاد کرده است.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: این ها نمونه هایی از موضع اهل سنت در برابر مسأله مهدویت است، این مسأله هیچ اختصامی به شیعه امامیه ندارد، اینکه برخی وهابی ها در مناظرات خود ادعا کرده اند که هیچ حدیثی در مورد مهدویت وجود ندارد، ناشی از جهل و یا از عناد شدید او نسبت به اهل بیت(ع) و اسلام است.

وی ادامه داد: به طور مثال در صحیح ابن حبان احادیثی درباره مهدویت این گونه نقل شده است: قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الصِّدِّیقِ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ عَنِ النَّبِیِّ(ص) قَالَ لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّی تَمْتَلِئَ الأَرْضُ ظُلْمًا وَعُدْوَانًا ثُمَّ یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَوْ عِتْرَتِی فَیَمْلَؤُهَا قِسْطًا وَعَدْلا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَعُدْوَانًا؛ در ذیل این حدیث می گوید که اخباری که از وصف و اسم مهدی نقل شده است بر ضد سخن کسی است که گمان کرده مهدی همان عیسی بن مریم است.

حجت الاسلام شهبازیان: علمای وهابی اصل وجود حضرت مهدی را تأیید می کنند

حجت الاسلام محمد شهبازیان پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی در این زمینه اظهار داشت: مهدویت یکی از چالش هایی است که وهابیت با جامعه اهل سنت و هم شیعه دارد. اصل وجود حضرت مهدی (عج) را حتی بن باز و برخی علمای وهابی مانند آلبانی تأیید می کنند. در فتواهای خودشان دارند که اگر کسی اعتقاد به مهدی (عج) نداشته باشد کافر است و ضروری دین را منکر شده است.

وی افزود: در کتاب نگاشته دکتر ناصر القفاری، عثمان الخمیس و دیگر نویسندگان وهابی که مطالبی را در نقد مهدویت ما عنوان کردند، برای پاسخ به اینها بزرگان و علمای ما کتاب های نقدی را نوشتند که توصیه می کنم کتاب «نقد اصول مذهب الشیعة» آیت الله حسینی قزوینی، کتاب «دلیل روشن» نصرالله آیتی و کتاب «عجیب ترین حقیقت تاریخ» مهدی یوسفیان در این زمینه مطالعه شود.

پژوهشگاه بین المللی المصطفی درباه مجموعه ای اشکالاتی وهابیون علیه مهدویت گفت: از جمله اشکالات این است که مهدی شیعیان وقتی می آید احکام یهود را می آورد! این سخن، سخن کذبی است و در هیچ روایتی چنین نسبتی به حضرت مهدی (عج) نداریم. یا اشکال دیگری که مطرح می کنند این است که تفکر شیعی می گوید که وقتی حضرت مهدی (عج) بیاید بیت الله الحرام را تخریب می کند، در صورتی چنین حرفی گزارش نشده است که حضرت کل خانه خدا را تخریب کند بلکه ساختار حرم امن کعبه را مانند زمان حضرت ابراهیم (ع) قرار می دهد.

وی ادامه داد: یک شبهه ای که بحث می کنند و می خواهند پایه مهدویت ما را بر منکر شوند، این است که وجود مقدس حضرت مهدی (عج) اصلاً متولد نشده است؛ یعنی آن ها داعیه دارند که وجود امام حسن عسکری (ع) کلاً عقیم بوده و فرزندی نداشته است و بعد می خواهند به برخی گزارشات استناد دهند.

حجت الاسلام شهبازیان بیان داشت: این استنادات دو پاسخ دارد، اولاً در روایات متواتر شیعه هم از نظر صحت سندی که این روایات صحیح هستند و هم آن قدر تعدادشان زیاد است که ما به تواتر می رسیم. در بحث فقه  الحدیث هم شیعه و هم سنی می گوید، اگر روایاتی به درجه تواتر رسید، دیگر در آن گمان دروغ نباشد، حتی بررسی سندی هم نمی خواهد، با اینکه روایت تولد حضرت مهدی(عج) در شیعه متواتر است، اما بررسی سندی می کنیم تا این بهانه را از وهابی ها بگیریم.

وی افزود: روایاتی را مرحوم کلینی ذکر کرده  که صحیح السند است؛ یعنی اعتبار سندی هم دارد، اصل ولادت امام زمان (عج) نه تنها از جانب حکیمه خاتون بلکه از افراد مختلفی ذکر شده است که حضرت مهدی (عج) در خانه امام عسکری (ع) متولد شده است، این روایت شیعه همه متعدد، درست و صحیح است، اما جواب ویژه ای که به وهابیت می دهیم اینکه خود علمای وهابی وجود امام مهدی (عج) اقرار می کنند.

این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان و علمای اهل سنت که در چاپ کتابش هم خیلی متعصب بوده، آقای شمس الدین ذهبی است. تمایلات ضد شیعی هم دارد اما این عالم بزرگ اهل سنت ـ که روی آن متفق القول هستند و قبولش دارند ـ در کتاب تاریخ الاسلام جلد 20 تصریح می کند و در دو جا می آورد که در خانه حسن بن علی بن محمد بن علی الرضا ...حسین، در خانه اش کودکی به نام محمد متولد شد و به نام حضرت ولی عصر تصریح می کند.

وی گفت: بنا بر این، اصل ولادت را نه تنها روایات متواتر شیعی بیان می کند بلکه تاریخ مسلم اهل سنت بزرگان آنها مانند ذهبی تأیید می کند یا در کتاب الصواعق المحرقة ابن حجر هیتمی در مورد حضرت مهدی (عج) سخن می گوید که در خانه حسن عسکری (ع) کودکی به نام محمد متولد شد. اما سؤال مهم این است که وهابی ها می خواهند بگویند امام حسن عسکری(ع) عقیم بود و مطلقاً فرزندی نداشته، در حالی که به گزارش خودشان دارای فرزند است.

انتهای پیام/


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان