به گزارش لنگرخبر، گروه بین الملل خبرگزاری فارس: برخی نمایندگان جمهوری خواه در کنگره آمریکا در تلاش بوده و هستند توافق هسته ای را به طور کامل لغو کنند.

این گروه از قانونگذاران اقدام ایران در کاهش برخی تعهداتش ذیل برجام را فرصتی برای مجاب کردن دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا جهت تمدید نکردن معافیت هایی می دانند که به ایران اجازه همکاری با سایر کشورها جهت پیشبرد برنامه هسته ای این کشور را داده است.

مسئله مورد بحث به معافیت هایی مربوط می شود که دولت ترامپ بعد از خروج از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته برای مراکز هسته ای اراک، بوشهر و فردو صادر کرد. واشنگتن در آن زمان اعلام کرد هدف از صدور این معافیت ها حفظ نظارت بر این تأسیسات است.

عدم تمدید این معافیت ها می توانست طرف های باقی مانده در برجام را به سوی عمل نکردن به تعهداتشان در این توافق هسته ای سوق دهد. برخی از کارشناسان در آمریکا هشدار داده اند لغو این معافیت ها می تواند تهران را نیز به سمت خروج از برجام سوق دهد. در عین حال رویترز گزارش داده که واشنگتن قصد دارد این معافیت ها را تمدید کند.

دولت آمریکا سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، معافیت های مربوط به همکاری هسته ای اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران در مراکز اراک، بوشهر و فردو را تمدید کرد اما دو معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد را تمدید نکرد.

خبرگزاری فارس در گفت و گو با «رابرت هانتر»، به تلاش های اخیر از سوی سناتور «تد کروز» و «لیدنسی گراهام» در این مورد پرداخته است.

«رابرت ای. هانتر»، مشاور ارشد مؤسسه «رند» در واشنگتن و عضو هیأت مدیره شورای آتلانتیک، دانشگاه وسلیان، مؤسسه دموکراتیک ملی امور بین الملل، انجمن آتلانتیک بلغارستان و انجمن ملی کشورهای جهان سوم بوده است.

رابرت هانتر از سال1993 تا 1998 نماینده دائم آمریکا در ناتو و اتحادیه اروپا بود، وی در این دوران معمار و بنیان گذار اصلی «ناتوی جدید» به شمار می آمد و نقش عمده ای را در اتخاذ سیاست ها و تصمیمات شورای آتلانتیک شمالی در اجلاس سران ناتو (در سال های1994 و1997) ایفاء می کرد.

هانتر پیش از پذیرفتن این مسئولیت ها در ناتو و اتحادیه اروپا، در سال1981 به عنوان محقق ارشد در بخش مطالعات اروپا و خاورمیانه به مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS)  در واشنگتن دی.سی. پیوست و پس از مدتی مدیریت بخش مطالعات اروپا و معاونت بخش سیاست بین المللی در این مرکز را بر عهده گرفت.

وی از سال1981 تا 1993 در سمت های مختلف از جمله، مشاور ویژه لبنان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و مشاور ارشد کمیسیون ملی دو حزبی آمریکای مرکزی (کمیسیون کیسینجر) فعالیت می کرد. او یکی از بنیان گذاران مرکز سیاست ملی (نخستین مدیر سیاست خارجی/ امنیت ملی) و یکی از بانیان و گردانندگان مؤسسه علمی دموکراسی بوده است.

هانتر در انتخاب ریاست جمهوری سال 1992 به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی «بیل کلینتون» برگزیده شد و همین نقش را در زمان «والتر ماندیل» معاون رئیس جمهور (از سال1981 تا 1984) و «ریچارد گپهارت» رهبر اکثریت (در سال1988)، نیز ایفاء کرد.

وی در زمان ریاست جمهوری کارتر از سال1977 تا 1979 مدیریت امور اروپای غربی و از سال1979 تا 1981 مدیریت امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی را بر عهده گرفت. او همچنین عضو گروه مذاکره کننده آمریکایی در گفت وگوهای نوار غزه و کرانه غربی، مدیر اجلاس سران ناتو در سال1978 و نویسنده اصلی دکترین کارتر برای خلیج فارس بوده است.

این مصاحبه را در ادامه می خوانید.

فارس: سناتور «تد کروز»  و «لیندسی گراهام» از سرسخت ترین مخالفان توافق هسته ای ایران در حال تهیه پیش نویس قانونی هستند که هدف از آن جلوگیری و ممنوعیت اعطای معافیت از سوی ترامپ در ارتباط با ادامه فعالیت های محدود و صلح آمیز هسته ای ایران است. آیا به نظر شما این سناتورها موفق به اعمال فشار بر ترامپ برای متوقف کردن معافیت های برنامه هسته ای ایران خواهند شد؟

پیش بینی آنچه که ترامپ انجام خواهد داد، دشوار است. از طرف دیگر ترامپ می خواهد با ادامه  فشار بر ایران زمینه مذاکره مجدد برای تداوم برجام (در نتیجه آن پیوستن دوباره آمریکا به توافق) و همچنین بررسی برنامه موشک های بالستیک ایران را فراهم کند.

از طرفی، ترامپ به دنبال جنگ دیگری در خاورمیانه نیست و در تلاش برای کاهش حضور و درگیری های نظامی آمریکا در منطقه است و از همین رو نیز در حال کاهش بیشتر نیروهای آمریکایی در سوریه است.

بنابراین گمان می کنم که ترامپ از مباحث مطرح شده توسط گراهام و کروز استقبال کند، اما احتمالا او علاقه ای ندارد که چنین مباحثی به قانون تبدیل شود و دست او را برای تحرکات مورد نظرش در برابر ایران ببندد. البته به نظرم همه این مباحث با ایران قابل بحث و مذاکره خواهد بود.

فارس: حامیان این پیش نویس معتقدند اگر این پیش نویس تبدیل به قانون و اعطای معافیت های هسته ای به ایران متوقف شود، حتی در صورت عدم انتخاب مجدد ترامپ و پیروزی یک نامزد دموکرات به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا، بازگرداندن توافق هسته ای بسیار دشوار و سخت  خواهد بود. آیا شما با این استدلال موافقید؟

نه، اقدامات کنگره حتی در صورت تائید و تصویب نهایی از سوی رئیس جمهور باز هم قابل بازگشت است. یک رئیس جمهور دموکرات ممکن است سیاست های جدیدی را در ارتباط با کل خاورمیانه و نسبت به ایران به پیش ببرد که منافع غرب را بیشتر تامین کند. چنین امری ممکن است، اما با توجه به سیاست های داخلی آمریکا قطعی نیست.

فارس: طرف مقابل چه  اقداماتی را برای جلوگیری از کاهش تعهدات هسته ای ایران و در خطر افتادن برجام می تواند انجام دهد؟

باید آمریکا را متقاعد کرد تا به برجام بازگردد و در همین ارتباط باید نشان داد که فقدان عدم ارتباط و گفت وگوی مستقیم میان آمریکا و ایران، برای برخی کشورها به ویژه روسیه، منافعی دارد.

فارس: چرا تاکنون اروپا اقدام مناسبی را برای جلوگیری از کاهش تعهدات هسته ای توسط ایران انجام نداده است؟

اروپایی ها درگیر و گرفتار یکسری از مشکلات خود از جمله برگزیت و مشکلات سیاسی داخلی هستند. آن ها همچنین اعتماد به نفس لازم را ندارند تا بتوانند نظرات ترامپ را تغییر دهند. آن ها فقط می توانند به رهبران ایران فشار وارد کنند که آن چه ایران انجام می دهد کارایی ندارد و مطمئنا به نفع ایران نخواهد بود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : نیک فرد رو را

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان