به گزارش لنگرخبر، مهرداد بائوج لاهوتی صبح امروز در جمع خبرنگاران نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای از قرار هر کیلو برگ درجه یک با قیمت 4 هزار و 600 تومان و 3 هزار و 300 تومان برای برگ درجه دو را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: صنعت چای شمال در حال احیاء شدن است و قدم های خوبی برای آن برداشته شد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه دغدغه هایی امروزه در صنعت چای وجود دارد که درست بوده و باید حل و فصل شود عنوان کرد: زمانی چای ایرانی تولید شده در کارخانجات را حتی نمی توانستیم در بازار داخلی بفروشیم و دائماً سندیکای کارخانجات شمال و نمایندگان مجلس در حال رایزنی با دولت جهت حل این موضوع بودند.

بائوج لاهوتی حمایت دولت، پیگیری های نمایندگان گیلان در مجلس، سندیکای کارخانجات چایسازی شمال و سازمان چای برای رفع موانع فروش چای در بازار داخلی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در حال حاضر کار به جایی رسیده که حتی چای ما در حال صادر شدن است البته در شرایط امروز دیگر این امر صرفه چندانی برای کشور ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس میزان مصرف سالانه چای داخلی را چیزی حدود 100 هزار تن اعلام کرد و با بیان اینکه در خوشبینانه ترین حالت ممکن حدود 30 هزار تن آن در داخل تولید می شود گفت: زمانی در کشور 32 هزار هکتار باغ چای وجود داشت که به علت نابسامانی ها مقدار زیادی از آن تغییر کاربری داده شدند.

وی با بیان اینکه اگر تولید چای اقتصادی بود کشاورز چایکار هیچ وقت اقدام به رها کردن و یا تغییر کاربری زمین خود نمی کرد از هزینه های بالای نگهداری باغات سخن گفت و اظهار داشت: هم اینک حدود 18 یا 19 هزار هکتار باغ چای در کشور داریم که محصول آن برداشت می شود و 6 تا 7 هکتار نیز رها شده که باید به چرخه تولید برگردد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با اشاره به اینکه اگر در هر هکتار باغ چای 7 تن محصول برداشت شود با احتساب قیمت خرید تضمینی برگ سبز حدود 27 میلیون تومان درآمد عاید کشاورز چایکار می شود افزود: یک چایکار اگر تمام عملیات بهزراعی و هرس را به موقع انجام دهد برای نگهداری از هر هکتار باغ چای خود باید 21 میلیون تومان هزینه کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس حمایت کارخانجات از کشاورزان در کنار پشتیبانی های دولتی را ا امری لازم و ضروری تلقی کرد و ابراز داشت: بسیاری از صاحبان کارخانجات چایسازی اعلام کردند که برگ سبز چای را بیشتر از نرخ اعلام شده شورای اقتصاد از کشاورزان خریداری می کنند که این امر اتفاق مبارکی است.

انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان