به گزارش لنگرخبر، سید علیرضا میرخورسندی لنگرودی در یادداشتی که آن را به تحریریه لنگرخبر ارسال کرد نوشت:

خبر داغ این روزهای لنگرود، الزام رئیس کل محترم دادگستری استان گیلان برای ساماندهی زباله های شهرستان، در دو منطقه تالاب کیاکلایه و مادیان گوابر است.

بر اساس این دستور، شهردار لنگرود ملزم گردید طی مدت زمان حداکثر شش ماه، تالاب کیاکلایه را از زباله تخلیه نموده و بهره برداری کارخانه کمپوست را در مادیان گوابر تسریع نماید.

هرچند که این عمل، راهکار اصولی مدیریت پسماند شهری در لنگرود می باشد، ولی همانند یک عمل جراحی حساس، عوارض و صدمات خاص خود را در بر دارد که نباید از آن ها چشم پوشی نمود.

بارگیری و جابجایی زباله هایی که سال ها در این محل دپو شده اند با انتشار بو و آلودگی های خاص خود همراه خواهد بود که برای رسیدن به شرایط ایده آل در تالاب کیاکلایه ناگزیر به تحمل آن هستیم. از سویی دیگر عدم توجه به احداث سیستم تصفیه شیرابه به عنوان واحد مکمل کارخانه کمپوست، تبعات جدید و شدید زیست محیطی بر جای خواهد گذاشت که منجر به آلودگی خاک در مادیان گوابر و مناطق اطراف و تمامی آب های سطح و تحت الارض لنگرود خواهد شد.

مخلص کلام آنکه کارخانه کمپوست بدون راه اندازی سیستم تصفیه شیرابه، آلاینده تمام منطقه خواهد بود که امید است فاز احداث تصفیه خانه به سرعت در دستور کار قرار گیرد.

اما آنچه به عنوان حلقه مفقوده مدیریت پسماند ازنظرها پنهان مانده است، مقوله تفکیک زباله از مبدأ می باشد.

بنابر استاندارهای جهانی ۳۰ درصد زباله های شهری شامل زباله خشک قابل بازیافت است. به عبارت دیگر اجرای صحیح تفکیک زباله از مبدأ به میزان ۳۰ درصد منجر به کاهش هزینه، نیروی انسانی، زمان و سایر فاکتورهای مؤثر بر کنترل پسماند می گردد.

با توجه به این توضیحات یکی دیگر از الزامات شهرداری، اجرای صددرصدی طرح تفکیک زباله از مبدأ با بهره گیری از بخش خصوصی است که وجود تعداد قابل ملاحظه ای واحدهای جمع آوری ضایعات و چند شرکت فعال در این حوزه در شهرستان لنگرود نقطه قوت این بخش می باشد.

شهرداران چند شهر از شهرستان لنگرود مدعی پوشش صددرصدی شهرهای تحت مدیریت خود در مقوله تفکیک زباله از مبدأ هستند. این ادعا با میزان زباله خشک جمع آوری شده توسط شرکت ها از درب منازل همخوانی ندارد. هرچند که شاید این شرکت ها ازنظر مساحت صد درصد شهر را تحت پوشش قرار دهند، ولی خوش بینانه ترین آمار، میزان شش درصد زباله خشک بازیافتی را نشان می دهند.

این بدان معنی است که به دلایل مختلف، من جمله عدم آموزش کافی شهروندان، راندمان پایین شرکت ها و عملکرد ضعیف آن ها، شهرداری ها را مجبور می کند مابقی زباله خشک تا سقف ۳۰ درصد از وزن کل را با صرف هزینه، زمان و نیروی کار اضافی مدیریت کنند.

لذا راهکار نهایی مکمل مدیریت پسماند در شهرستان، پیشبرد هم زمان اصولی تفکیک زباله از مبدأ در گام نخست، پاک سازی تالاب کیاکلایه و راه اندازی کارخانه کمپوست در کنار تصفیه خانه کنترل شیرابه در مادیان گوابر می باشد که عدم التفات به هر یک از این فاکتورها، اقدامات در دست اجرا توسط شهرداری ها علی الخصوص شهرداری لنگرود را ابتر خواهد گذاشت.

سید علیرضا میرخورسندی لنگرودی

کارشناس پایش و آزمایشگاه و نماینده حقوقی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان