به گزارش لنگرخبر، آبان ماه سال ۱۳۹۷ رانش زمین در روستای سیاه منسه اطاقور شهرستان لنگرود موجب تخریب تعدادی از منازل مسکونی این روستا شد که به دلیل عدم قابلیت سکونت در منازل، صاحبان منازل آسیب دیده به ناچار به روستا یا شهرهای اطراف برای سکونت مراجعه کردند تا وضعیتشان مشخص شود.

بعد از رانش جلسات متعددی برای این موضوع و سامان دادن به وضعیت خانوارها تشکیل شد ولی تاکنون و بعد از گذشت دو سال ثمره ای را برای مردم نداشته است، در این جلسات متولی پیگیری این موضوع به بنیاد مسکن واگذارشده بود و عملکرد بنیاد به حدی ضعیف بود که مهرداد لاهوتی نماینده سابق مردم لنگرود در مجلس در خرداد سال ۱۳۹۸ از عملکرد بنیاد مسکن به شدت انتقاد کرده بود ولی این انتقادها راه به جایی نداشت.

جلسات و بازدیدهای مسؤولین شهرستانی و استانی از روستای سیاه منسه به صورت مرتب انجام و پیگیری می شد ولی حاصلی برای مردم نداشت و صرفاً در مصاحبه با رسانه ها وعده کمک های بلاعوض و تسهیلات را به رخ می کشیدند درحالی که مردم همچنان در خانه های اجازه ای در شهر و روستای غریبه و بلاتکلیف مانده بودند تا زمینی برای آنان جهت ساخت منزل جدید طبق وعده مسؤولین واگذار شود، حتی فرماندار شهرستان لنگرود نیز طی روزهای گذشته از این روستا بازدید و از وضعیت این سیاه منسه از نزدیک مطلع شد.

وعده های مسوولین به مردم سیاه منسه ۲ ساله شد

دهیار این روستا می گوید ۲۲ آبان ۱۳۹۷ زمان وقوع رانش در روستای سیاه منسه است و در همان روزها طی پیگیری های انجام شده، زمینی برای اهدا به خانوارهای آسیب دیده در این روستا در نظر گرفته شد که در تملک منابع طبیعی بود و این نهاد در همان اوایل، اقدامات قانونی برای واگذاری زمین به بنیاد مسکن را انجام داد.

موسی بلادور مدعی است که نقشه برداری های زمین انجام شده و باید زمین به آسیب دیدگان واگذار شود ولی با توجه به اینکه زمین در نظر گرفته شده در حریم رودخانه است طی صورت جلسه ای مقرر شد تا آب منطقه ای طرح دیوارکشی زمین در حریم رودخانه را تهیه و مدیریت بحران نیز برای انجام کار اعتبارات آن را تأمین کرده و بنیاد مسکن نیز اقدام به دیوارکشی کند.

به گفته وی آب منطقه ای طرح را به مدیریت بحران نداده و حتی اعتبار آن نیز در نظر گرفته نشده و پیگیری های زیادی با فرمانداری لنگرود انجام شده ولی بعد از گذشت دو سال تاکنون پاسخ مناسب و عملی دریافت نشده و کار را منوط به دیوارکشی زمین حریم رودخانه کرده اند.

دهیار روستای سیاه منسه می گوید تمام کارهایی که در توان بود را انجام و با هر مسوولی که لازم بود پیگیری های لازم و قانونی انجام شد و برای اینکه وضعیت مردم این روستا و آسیب دیدگان مشخص شود نیاز است تا مسؤولین استانی و شهرستانی اقدام عملی کنند تا مردم از بلاتکلیفی خارج شوند.

یکی از اهالی آسیب دیده این روستا نیز می گوید بعد از رانش و تخریب منازل، خانوارهای آسیب دیده مجبور شدند برای سکونت به روستاها یا شهرهای دیگر مراجعه کنند و تنها کمک مسؤولین به اهالی آسیب دیده این روستا پرداخت دو میلیون تومان به صورت بلاعوض بوده است.

وی گفته با توجه به گذشت دو سال از زمان رانش، امروز هزینه لوازم ساختمانی نیز به شدت افزایش داشته و اعتبارات و تسهیلات در نظر گرفته شده ای که در همان روزهای نخست رانش توسط مسؤولین اعلام شده بود دیگر در وضعیت اقتصادی فعلی جوابگو نیست و نیاز به مساعدت، حمایت و پیگیری بیشتری توسط مسؤولین است.

رحمتیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گیلان نیز در گفت وگوی خود با رسانه ها در اوایل سال ۱۳۹۸ اعلام کرده بود که به دنبال تهیه زمین از منابع طبیعی هستیم تا به افراد آسیب دیده اهدا شود و برای هر آسیب دیده نیز حدود ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و حدود ۳۵ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت پرداخت می شود.

همچنین وی مدعی شده بود که قطعه زمینی از منابع طبیعی برای این کار در نظر گرفته شده و هشت قطعه تملک شده که تا پایان شهریورماه ۱۳۹۸ به آسیب دیدگان اهدا می شود و برای تهیه الباقی زمین ها نیز اگر دیگر ارگان ها زمین را تهیه و به بنیاد مسکن تحویل دهند اقدامات قانونی برای تملک و تحویل زمین به آسیب دیدگان را انجام می دهد.

تخصیص ۲۰۰ متر زمین با وام ۱۰ میلیون تومانی به روستائیان سیاه منسه لنگرود

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لنگرود نیز در گفت وگو با خبرنگار لنگرخبر در خردادماه 1398 با اشاره به موضوع بلاتکلیفی چندین خانوار روستای رانش کرده سیاه منسه گفته بود منابع طبیعی حدود ۱۲۰۰۰ متر زمین به بنیاد مسکن اختصاص داده تا ما آن را به مردم واگذار کنیم اما حدود ۸۰۰۰ متر از زمین مذکور در حریم رودخانه است.

غلامرضا رحیمی گفته بود زمین واگذارشده از سوی منابع طبیعی پس از نقشه برداری ابتدا به ۱۲ قطعه تقسیم شد ولی در زمین واگذارشده مدرسه تخریبی نیز وجود دارد که باید با مجوز فرماندار شهرستان تخریب و به بنیاد مسکن واگذار شود.

وی در زمان مصاحبه مدعی بود که هشت قطعه زمین منابع طبیعی تفکیک و آماده واگذاری به مردم شده که به پیشنهاد بخشدار منطقه به هر خانوار ۲۰۰ متر زمین تخصیص خواهد یافت و پس از واگذاری زمین نهایتاً طی شش ماه متقاضیان صاحب خانه می شوند.

به گزارش لنگرخبر، ۲۶ ماه از گذشت رانش زمین در روستای سیاه منسه می گذرد و حدود بیست خانوار این روستا به دلیل مهاجرت اجباری در روستاها و شهرهای اطراف به دلیل مستأجر بودن متحمل هزینه مجددی شده اند این در حالی است که تاکنون دو فرماندار و سرپرست قبلی لنگرود برای حل این مشکل جلسات زیادی را البته بدون نتیجه برگزار و مسؤولین استانی نیز بارها از این روستا بازدید کرده بودند ولی نیاز است با توجه به گذشت دو سال از زمان رانش و برای یک بار هم که شده جلسه ای را مسؤولین متولی استانی و شهرستانی برگزار کنند و اشکالات و ایرادات قانونی بین سازمانی و اعتبارات را حل وفصل کنند تا مردم روستا بیش از این متحمل هزینه های مالی در شرایط سخت اقتصادی فعلی نشوند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان