به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، عمر استاندارد جهانی آسفالت در دنیا حداکثر ۱۵ سال و این نسبت در ایران نهایتاً به پنج سال می رسد.

بسیاری از راه های آسفالته در کشور به سبب نفوذ آب در آسفالت، نامرغوب بودن نوع قیر و یا از بین رفتن قیر از سطح دانه ها شن زده و یا دچار عریان شدگی آسفالت می شوند.

پدیده عریان شدگی آسفالت در گیلان بسیار زیاد است و این چالش درراه های کوهستانی و پر تردد بیشتر مشاهده می شود.

یکی از راه هایی که پدیده شن زدگی در آن به وفور دیده می شود، محور مواصلاتی شفت_امامزاده ابراهیم است که به نظر می رسد قدمت بالا احداث راه و افزایش رطوبت در این محور مواصلاتی بخش اعظم راه را دچار شن زدگی، ترک های سوسماری، طولی و یا عرضی کرده است.

رانندگان خطی، بومیان منطقه و از همه مهم تر مسافران و گردشگران که از محور امامزاده ابراهیم شفت استفاده می کنند بسیار از راه نامناسب و غیراستاندارد گله مندند.

جدای از خسارت به گردشگری منطقه امامزاده ابراهیم شفت، رانندگان خطی و بومیان منطقه، درآمد هنگفتی را ماهانه خرج تعمیر و نگه داری خودرو خسارت دیده در این راه می کنند.

همچنین بسیاری از افرادی که امامزاده ابراهیم را مقصد سفر انتخاب کرده اند به سبب وجود راه نا مناسب رغبتی برای حضور دوباره ندارند.

بهسازی راه و روکش آسفالت محور شفت- امامزاده ابراهیم یکی از پر متقاضی ترین مطالبات مردم منطقه از رسانه ها و مسئولان بود که چندی پیش توسط خبرگزاری فارس در قالب یک گزارش ویدیو کامنت (اینجا)منتشر شد.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان با اشاره به گزارش منتشرشده می گوید: محور شفت-چوبر – امام زاده ابراهیم به طول ۲۷ کیلومتر بوده و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای طی یک سال عملیات راهداری را به طور مستمر از قبیل لکه گیری آسفالت به طول یک هزار و ۶۵۰ مترمربع، ریزش برداری به حجم ۱۴۵ مترمکعب، پاک سازی قنوهای ۱۲ کیلومتر، هدایت آب های سطحی در طول مسیر، نصب و اصلاح علائم ۲۸۰ عدد، خط کشی به طول ۲۷ کیلومتر، تعمیرات گارد ریل و چراغ های چشمک زن - برفروبی ۱۷۰ کیلومترباند، نمک پاشی به میزان ۱۱۰ تن و بازگشایی دهانه های آب نمای چوبر و بداب و غیره انجام می شوند.

به گفته فریبرز مرادی، از آنجائی که بخش زیادی از محور فوق کوهستانی بوده و در حاشیه رودخانه واقع و در سیل سال های گذشته دچار خسارت شده و با مبلغ تأمین اعتبار اندک نسبت به احداث دیوار ضامن به طول ۴۴ متر انجام شده است.

آن طور که مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان نیز بیان کرده: گیلان یکی از استان هایی است که بارندگی در آن زیاد بوده و یکی از علل مهم پائین بودن عمر آسفالت در این استان بارش باران زیاد و درنتیجه نفوذ تدریجی آب به بستر راه که درنهایت منجر به ترک های پوست سوسماری و عریان شدگی و تخریب آسفالت می شود.

علی ای حال، مرادی این را هم گفته که دو کیلومتر و ۵۰۰ متر از محور شفت تا امامزاده ابراهیم را جهت اجرای روکش آسفالت به پیمانکار در دست اقدام دارد.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان، مابقی مسیر نیاز به روکش دارد اما به دلیل کمبود اعتبارات استانی تاکنون منتج به نتیجه نشده که در صورت تأمین و تخصیص اعتبار مکفی از سوی کمیته برنامه ریزی شهرستان شفت، این اداره کل آمادگی لازم جهت اجرای پروژه موصوف را دارد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : پیروز

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان