توقف تمامی طرح های زراعت چوب در گیلان

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۱۲:۴۴ چاپ کد خبر: 118662

میرحامد اختری امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به پیشینه اجرای طرح زراعت چوب در گیلان، اظهار کرد: در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ طرح زراعت چوب در گیلان بر اساس برنامه ششم توسعه با چهار و نیم سال تأخیر از اجرای برنامه در استان شروع شده است.

وی با اشاره به احاله مدیریت طرح های زراعت چوب به بخش خصوصی در استان گیلان در مساحت ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار در اراضی ملی، افزود: درختان زراعت چوب در گیلان که از سال ها پیش شروع شده، طی مزایده ای از طریق سازمان جنگ ها، مراتع و آبخیزداری کشور به فروش گذاشته شد تا شرکت بهره بردار آن را بریده و بجای آن مجدداً درخت مناسب و ترجیحاً صنوبر بکارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به برخی از دغدغه ها مبنی بر عدم قطع درختان در طرح زراعت جنگل، گفت: گفته می شود در فصل کنونی نباید درختان قطع شود در حالی که این درختان جزئی از مزرعه زراعت چوب بوده و جنگل نیست.

اختری در پاسخ به اینکه چرا شرکت بهره بردار در طرح زراعت چوب علیرغم وارد کردن خسارت به زیرساخت ها ازجمله آسفالت در جهت بهسازی و اصلاح آن حرکت نمی کند، تصریح کرد: منابع حاصل از فروش چوب ها در طرح های زراعت به خزانه دولت واریزشده و بنا بر قانون، دستگاه دولتی امکان استفاده مستقیم از منابع را ندارد.

وی با بیان اینکه جاده های درجه دوی روستایی و طرح اگر تخریب شود پیمانکار مکلف به مرمت است، تصریح کرد: جاده های عمومی، با اعتبارات دولتی مرمت می شود، چون زراعت چوب هم جزء طرح های ملی است، امکان استفاده از آن وجود دارد؛ ضمن اینکه عایدات زراعت چوب به خزانه دولت واریز و درصدی به استان (سازمان مدیریت) برمی گردد، که می تواند برای این منظور تخصیص داده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از توقف اجرای طرح های زراعت چوب در استان خبر داد و گفت: تمامی طرح های زراعت چوب در استان به دلیل احترام به افکار عمومی متوقف شده است.

اختری با اشاره به تمایز جنگل با طرح زراعت چوب، بیان کرد: زراعت چوب در بخش وسیعی از استان توسط بخش خصوصی در حال انجام است و در این طرح، چوب تولیدشده پس از مدتی باید برداشته شود و این به معنای این نیست که شرکت بهره بردار در برداشت چوب به جنگل و یا به سیما و منظر در روستا خسارت وارد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اذعان به اینکه تا چوب برداشت نشود نمی توان مجدداً درخت کاشت، افزود: از ۱۱ میلیون مترمکعب چوب مصرفی در کشور، پنج میلیون مترمکعب تنها در گیلان مصرف می شود، آیا این میزان چوب موردنیاز صنایع باید از جنگل ها تأمین شود؟

اختری با اشاره به برخی از مزایای طرح زراعت چوب، گفت: پیش از اجرای طرح زراعت چوب، عده ای قاچاقچی و اره موتور به دست بودند اما اکنون در حال فعالیت قانونی در طرح های زراعت چوب هستند و این در حالی است که ما با اجرای طرح های زراعت، فشار را از جنگل ها کم کرده ایم.

وی با اشاره به کوتاه کردن دست دلالان در بازار چوب با اجرای طرح زراعت چوب، بیان کرد: چوب های برداشت شده در طرح های زراعت چوب به دلالان فروخته نمی شود، بلکه مستقیماً به کارخانه ها ازجمله صنایع MDF سازی ارسال می شود که باعث کاهش قیمت چوب و فرآورده های چوبی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان طرح زراعت چوب را عاملی مهم در جهت حفظ جنگل های هیرکانی دانست و گفت: طرح زراعت چوب علاوه بر اینکه فشار را از جنگل های هیرکانی برمی دارد، جلوی نابودی این جنگل ها را نیز می گیرد.

اختری همچنین از نهال کاری در طرح های زراعت پس از برداشت خبر داد و افزود: نهال کاری در اراضی ای که برداشت چوب انجام شده، پس از آماده سازی عرصه برای کاشت نهال، از اواخر پاییز آغاز می شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : غریبانی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان