به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پیش از ظهر امروز ۲۳۰ خانه هلال روستایی با حضور کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور در مناطق مختلف استان گیلان به صورت ویدئوکنفرانس در استانداری گیلان افتتاح شد.

 

خانه های هلال، الگوی بدیعی در راستای ترویج فرهنگ نوع دوستی هستند

استاندار گیلان در این مراسم هلال احمر را یکی از کانون های مهم امیدآفرینی دانست و اظهار کرد: جمعیت هلال احمر از بزرگترین ظرفیت های خدمت رسانی به مردم محسوب می شود چراکه از سرمایه بزرگ اجتماعی و اعتماد بالای عمومی برخوردار است.

ارسلان زارع با بیان اینکه هلال احمر در تمام ایام سال به ویژه در مواقع سختی و مشکلات، برای مردم، چشم امید و پیام آور مهربانی بوده، گفت: با توجه به اینکه گیلان جزء پنج استان حادثه خیز کشور محسوب می شود، نیروهای آموزش دیده این نهاد مردمی در همه صحنه ها به ویژه در وقوع سیلاب، فعالانه درخشیده اند و پشتوانه خوبی برای نجات انسان ها هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان به بازدید اخیر خود از بخش امداد و نجات هلال احمر استان اشاره و با تأکید بر لزوم تقویت تجهیزات و امکانات گفت: هلال احمر در این شرایط باید دارای آمادگی کامل باشد تا در صورت بروز حادثه، بتواند در کمترین زمان ممکن بهترین امدادرسانی را انجام دهد. 

استاندار گیلان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با وجود همه محدودیت ها، حمایت های قابل توجهی از هلال احمر در راستای تجهیز این جمعیت به اورژانس هوایی، پایگاه های امداد و نجات جاده ای و تأسیس خانه های هلال کرده است، تصریح کرد: گیلان با برخورداری از ۴۲۵ خانه هلال، رتبه برتر کشوری را داراست. 

زارع بر ضرورت بهره گیری از بستر فضای مجازی برای آموزش همگانی نیز تأکید کرد و افزود: آموزش بهداشت و خدمات امدادی، سازماندهی و کسب مهارت های اجتماعی جمعیت هلال احمر می تواند به ارتقاء توانمندی های جوانان و افزایش نشاط روحی و قابلیت های مشارکت آنان در جامعه منجر شود و گیلان، مصداق بارز این حوزه است. 

نماینده عالی دولت در گیلان به همگامی جمعیت هلال احمر با دیگر نهادهای مردمی و جهادی همچون بسیج و سازمان های مردم نهاد در دوران شیوع کرونا از جمله اجرای طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره و خاطرنشان کرد: در استمرار روند مدیریت بیماری کووید ۱۹ برای واکسیناسیون عمومی براساس سند ملی نیازمند همکاری مضاعف مجموعه هلال احمر با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی هستیم. 

وی با اشاره به آثار فراوان عضویت جوانان کشور در این مجموعه مردمی گفت: وقتی جوان ها به صحنه کمک و یاری بیایند، روحیه خدمت جهادی ارتقاء می یابد و محبت ها و مهربانی ها، افزایش خواهد یافت. 

استاندار گیلان مشارکت نیروهای داوطلب برای حضور در صحنه و کمک رسانی به مردم را به عنوان ویژگی غیردولتی و خیرخواه بودن جمعیت هلال احمر، نماد آرامش دانست و افزود: مردم در هر نقطه کشور و جاده ها که هلال احمر را می بینند، قلبشان دچار آرامش می شود زیرا احساس می کنند عده ای برای نجات آنان و دیگران حضور دارند و هیچ لذتی نیز از نجات جان یک انسان ارزشمندتر نیست.

فعالیت ۴۲۵ خانه هلال در استان گیلان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان در این مراسم اظهار کرد: خانه های هلال در مراکز دهستان ها و روستاهای گیلان باهدف ساماندهی و آموزش داوطلبان، ارائه آموزش های عمومی به مردم باهدف ایجاد آمادگی در زمان وقوع حوادث احتمالی فعال است.

سیاوش غلامی بابیان اینکه هم اکنون ۴۲۵ خانه هلال در استان گیلان فعال است، افزود: با توجه به میزان قابل توجه حوادث و بلایای طبیعی، احداث خانه های هلال در مناطق مختلف ضروری است تا در زمان بحران با بهره مندی از نیروهای آموزش دیده محلی میزان آسیب دیدگی ها کاهش یابد.

وی گیلان را جزو پنج استان برتر حادثه خیز در کشور عنوان کرد و گفت: جمعیت هلال احمر تنها در حوادث و بلایا در خدمت مردم نیست بلکه  حتی دفاع مقدس نیز امدادگران در دفاع از کشور و هشت سال جنگ تحمیلی در کنار سایر گروه ها خدمت می کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به برخی از خدمات ارائه شده از سوی این جمعیت، گفت: سال گذشته در حوزه دارویی، درمانی و خدمات حمایتی بیش از پنج میلیارد تومان کمک برای مردم این استان جمع آوری شد و هم اکنون نیز این امکان وجود دارد.

تجهیز خانه های هلال احمر در روستاها ضروری است

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان و  نماینده مردم شهرستان های سیاهکل و لاهیجان نیز در این نشست اظهار کرد: گیلان نقاط آسیب پذیر و کوهستانی بسیاری دارد لذا خانه های هلال در حضور به موقع برای امداد و نجات در حوادث می توانند نقش مؤثری داشته باشد.

رسول فرخی تجهیز خانه های هلال احمر در روستاها را ضروری خواند و افزود: این مهم باید بیش ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

یاور پیر علائی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت راه اندازی خانه های هلال اظهار کرد که توانمندسازی خانواده های روستایی با راه اندازی خانه های هلال برای کاهش خسارت در حوادث کمک کننده است و  ۳۷ پایگاه آتش نشانی در حوزه روستایی سراسر استان گیلان فعال است.

در پایان این مراسم به صورت همزمان، ۲۳۰ خانه هلال استان با حضور رئیس جمعیت هلال احمر کشور افتتاح شد.

به گزارش فارس، استان گیلان دارای ۲۷ پایگاه امداد و نجات، ۱۶ شعبه و یک فروند بالگرد است.

گفتنی است، افتتاح انبار امدادی فومن، پایگاه های امداد و نجات زیاز رودسر و آغوزی سیاهکل، بازدید از مرکز توانخبشی "درمانگاه صلح" و داروخانه هلال احمر و افتتاح بانک امانات هلال احمر از برنامه های سفر یک روزه رئیس جمعیت هلال احمر کشور به استان گیلان است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : وزارت علوم

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان