به گزارش لنگرخبر، پرویز محمدنژاد قاضی محله در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به اولویت هایی که وزارت نیرو دولت سیزدهم باید در دستور کار خود قرار دهد اشاره کرد و گفت: اگرچه "برق" از دو مقوله عرضه و تقاضا تشکیل شده اما با کمال تاسف بیشترین نگاه دولت ها و وزارت نیرو به مسئله عرضه خلاصه می شود و به موضوع تقاضا یا همان الگوی مصرف توجه ای نشده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متولیان نتوانسته اند الگوی مصرف قابل قبولی را طراحی کرده و در اختیار مصرف کننده قرار دهند، افزود: از طرفی نیز حتی نتوانسته اند مصرف را مطابق با همان الگوی ناقص طراحی شده کنترل کنند لذا اکنون اگر الگوی مصرف درستی داشته باشیم تا اطلاع ثانویی نیاز به تولید نخواهیم داشت اما به دلیل نداشتن الگوی مصرف درست، نیاز به تولید روزافزون وجود دارد.

مصرف برق در ایران تقریبا 2 و نیم برابر میانگین مصرف جهانی

وی با بیان اینکه میزان مصرف در کشور بسیار بیشتر از عرضه است  و مصرف برق در ایران تقریبا 2 و نیم برابر میانگین مصرف جهانی است، اظهار کرد: در حالی کل تولید نیروگاهی کشور در سال جدید به 60 هزار مگاوات می رسد که مصرف بسیار بیشتر از این عدد است اما اگر به الگوی مصرف یا همان مدیریت تقاضا توجه می شد اکنون نباید این شرایط را تجربه می کردیم.

سال گذشته انرژی 6 نیروگاه هزار مگاواتی در شبکه های انتقال هدررفته است!

محمدنژاد با یادآوری هدررفت بالای انرژی در شبکه های انتقال، اضافه کرد: به عنوان مثال سال گذشته 11 درصد انرژی تولید شده هدررفته است، 11 درصد از 60 هزار مگاوات  به معنای هدررفت انرژی حدود 7نیروگاه هزار مگاواتی است در حالی که احداث هر نیروگاه هزار مگاواتی به قیمت امروز 17 هزار میلیارد تومان هزینه دارد بنابراین در مجموع در طول سال حدود 100 هزار میلیارد تومان انرژی هدر می دهیم.

این نماینده مجلس با انتقاد از هدررفت 11 درصدی انرژی در طول سال که ضررهای بی شماری را به کشور وارد می‍ کند، گفت: تولید انرژی نیز متناسب با نیاز نبوده است در حالی که میانگین رشد مصرف سالانه حدود 3 هزار و  500 است و دولت باید مطابق برنامه های پنجم و ششم توسعه، سالانه 5 هزار مگاوات به سبد انرژی اضافه کند اما این کار را هم نکرد و تولید برق کمتر از 2 هزار مگاوات در طول سال است و در مجموع تولید نسبت به مصرف کاهش داشته که این به معنای "خاموشی" است.

تولید 10 هزار مگاواتی نیروگاه های آبی در سال های گذشته امسال به نصف رسیده است

وی با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری، از کاهش تولید نیروگاه های آبی خبر داد و گفت: تولید نزدیک به 10 هزار مگاواتی نیروگاه های آبی در سال های گذشته امسال به نصف رسیده است، از طرفی نیز افزایش گرما و زودهنگام بودن آن نسبت به سال های گذشته شرایط سختی را در سال جدید رقم زده است لذا شاهد نوبت بندی روشنایی هستیم.

"مدیریت مصرف" بهترین و منطقی ترین راه را برای مدیریت بحران کنونی

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس، بهترین و منطقی ترین راه را برای مدیریت بحران کنونی "مدیریت تقاضا" یا همان "مصرف" دانست و گفت: اگر احداث یک نیروگاه های جدید را از همین لحظه آغاز کنیم در بهترین شرایط 4 سال آینده به بهره برداری می رسند بنابراین در سال های پیش‍ رو صرفا با "مدیریت مصرف" می توان کمبود برق را جبران کرد.

وی ادامه داد: مصرف بهینه و پرهیز از اقدامات غیرضرور در پیک بار(از ساعت 12 ظهر تا 4 بعدازظهر و از سال 20 تا 24) ضروری است، همچنین سازمان ها و ادارات باید مکلف به کاهش مصارف خود تا 50 درصد شوند.

به گفته محمدنژاد قطعی آسانسورها عبور و مرور را برای طبقات فوقانی بسیار سخت می کند چراکه مطابق آمار در یک قطعی 2 ساعته برق در تهران حدود 2 هزار نفر در آسانسور گیر کرده اند و این اتفاق بسیار خطرناک است.

کاهش خاموشی ها با مدیریت مصرف

این نماینده مجلس بیان کرد: صرفه جویی 10 درصدی در طول روز، ذخیره حدود 6 هزارمگاوات برق را به همراه دارد و از هدررفت 100 هزار میلیارد تومان جلوگیری می کند و این مسئله مقدار خاموشی ها را کاهش خواهد داد چراکه با توجه به شرایط گفته شده خاموشی ها تا چند سال ادامه خواهد داشت اما با مدیریت مصرف می توان آن را کاهش داد که این امر نیز نیاز به مدیریت جهادی در دولت جدید دارد.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به اینکه وارد مدار کردن نیروگاه های از مدار خارج شده حدود 4 تا 5 هزار مگاوات تولید به همراه دارد، گفت: وارد مدار کردن آن ها می توان کمک خوبی در راستای افزایش تولید و کاهش میزان خاموشی ها باشد لذا انجام موارد گفته شده در فوق به ویژه "مدیریت مصرف" انتظاری است که می توان از وزارت نیرو دولت سیزدهم داشت.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان