[ad_1]

فیروز فاضلی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت درگذشت استاد «میر محمود (امیر) فخر موسوی» هنرمند برجسته گیلانی، اظهار کرد: آنچه که درباره مرحوم «فخر موسوی» می توان گفت این است که وی از نسلی است که تمام لحظات با هنر زندگی می کرد.

وی با بیان اینکه چند جانبه و چند وجهی بودن این نسل مثال زدنی است، افزود: مرحوم «فخر موسوی» هم شاعر، هم نمایشنامه نویس، هم بازیگر تئاتر و سینمای بود و علاوه بر همه این ویژگی ها این هنرمند فقید در منطقه آستانه اشرفیه نسل آفرین بوده و یک نسل هنرمند و فرهیخته همانند «پورحسن ها» و «رنجکش ها» تحویل جامعه داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه فعالیت این نسل هنرمند و فرهیخته عظمت کار این هنرمند فقید را به نمایش می گذارد، تأکید کرد: همه این هنرمندان و فرهیختگان در مکتب فخر پرورش یافته و بالنده شدند.

فاضلی در ادامه با اشاره به اینکه مرحوم «فخر موسوی» در آستانه اشرفیه در حوزه هنر یک مکتب ایجاد کرد، افزود: نسلی را پرورش داد که این نسل در عرصه هنر در استان گیلان به تولید اثر می پردازند.

وی با تأکید بر اهمیت این وجه از شخصیت مرحوم «فخر موسوی»، گفت: این هنرمند فقید علاوه برای فعالیت در عرصه هنر و شغل معلمی، به معنای واقعی پرورش دهنده نسل ها بود و این خصوصیتی است که درباره این هنرمند می توان بیان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به یکی از آثار مشهور این هنرمند با نام «شال ترس ممد»، اضافه کرد: سال های مرحوم «فخر موسوی» در این تئاتر به ایفا نقش اصلی پرداخت حتی آخرین بار نیز با وجود اینکه سنی از وی گذشته بود این نقش را به خوبی ایفا کرد.

وی با بیان اینکه مرحوم «فخر موسوی» در هر چیزی که فعالیت می کرد آن موضوع برایش درونی می شد، افزود: هنگامی که شعر می سرود این موضوع برایش درونی بود همانطور زمانی که در تئاتر بازی می کرد آن کاراکتر برایش درونی می شد این موضوع بسیار حائز اهمیت است که یک هنرمند بتواند با هنر خود آنچنان عجین شود که نتوان آن را از هنرش جدا کرد.

فاضلی در ادامه به برخی از آثار این هنرمند فقید اشاره و بیان کرد: این استاد برجسته بیش از ۵۰ سال در زمینه های مختلف بازیگری تئاتر و سینما، شعر آئینی، نوحه سرایی، مداحی، کارگردانی تئاتر و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری فعالیت داشته است.

وی با بیان اینکه چندین جلد کتاب و کاست شعر و منظومه گیلکی از مرحوم فخر موسوی نیز منتشر شده است، افزود: نمایش های جنگل خوس، در حضور باد، سورپریز، خرقه ارغوانی، شال ترس ممد، دخمه، اویی در طول ۵۰ سال و به کارگردانی میر محمود (امیر) فخر موسوی به اجرا در آمد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه از وی مجموعه شعر «آتش بناف گیا» در سال ۸۵ و «کتان حوصله در ماهتاب» در سال ۹۲ منتشر شده است، ادامه داد: این هنرمند فقید همچنین در فیلم های سینمایی «از یاد رفته» به کارگردانی فریدون حسن پور و «چوپان دروغگو» به کارگردانی سیروس حسن پور ایفای نقش کرده است.

وی ضمن تسلیت درگذشت این هنرمند ارزشمند گیلان زمین به خانواده، دوستان و اهالی فرهنگ و هنر استان، تأکید کرد: فقدان چنین هنرمندانی ضایعه ای جبران ناپذیر برای حوزه فرهنگ و هنر استان گیلان است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان