[ad_1]

سید فرشید فلاح با در گفتگو خبرنگار مهر با اشاره به کشف لاشه یک فک خزری در ساحل شهر انزلی، اظهار کرد: دلیل مرگ این فک خزری نامعلوم بوده و علت آن با انجام تست های بایومتری توسط کارشناسان محیط زیست مشخص می شود.

فلاح به نبود علائم ضرب و جرح بر روی لاشه این فک اشاره کرد و افزود: گیر افتادن در تورهای صیادان، برخورد با قایق ها، کشتار عمدی، ورود گونه مهاجم شانه دار خزری و کاهش ذخایر کیلکا به عنوان منبع غذایی این حیوان، از مهمترین دلایل مؤثر در مرگ فک های خزری و کاهش نسل آنها است.

سرپرست اداره محیط زیست انزلی با بیان اینکه فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است، ادامه داد: فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین المللی است.

فلاح با تاکید بر ضرورت حفاظت بیشتر از فک های خزری، تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده فک های خزری زنده و یا لاشه این حیوان هر چه سریع تر موضوع را به محیط زیست اطلاع دهند.

گفتنی است؛ نخستین و تنها مرکز حفاظت از گونه در معرض خطر فک خزری در ایران و در سال ۲۰۱۰ در جزیره آشوراده، در نزدیکی سواحل بندر ترکمن با هدف نجات فک های آسیب دیده، آموزش ماهیگیران، ارتقا سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه، تحقیقات و گسترش فعالیت های حفاظتی به سایر کشورهای حوزه خزر آغاز به کار کرده و تا ابتدای سال ۲۰۱۸ توانست ۸۳ قلاده فک را از مرگ نجات داده و پس از انجام درمان به طبیعت بازگرداند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان