جادوی نام ها: آغاز گفت وگو با شهر

۱۴۰۰/۰۷/۱۳ ۰۲:۳۴ چاپ کد خبر: 135063
[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه - حمیرا مقیمی*: چه بپذیریم و چه نپذیریم؛ نام ها در فرهنگ ما جایگاهی خاص دارند. خانواده هایی که صاحب فرزند می شوند برای انتخاب نامش؛ برخی نکات را مدنظر دارند. مثلاً در منظومه فکری ایرانیان مسلمان نخستین مرحله برای اولاد صالح داشتن این است که نامی نیک مثلاً نام یکی از ائمه را روی فرزند بگذارند. برفرض مثال با گذاشتن نام مبارک علی روی فرزند امید دارند تا این اولاد در آینده بر اساس میزانی به نام امیرالمومنین امام علی بن ابی طالب عمل کند. این ویژگی جادویی نام هاست.

چنین خصلتی در نامگذاری اماکن به نام های خاص نیز وجود دارد.

نامگذاری معابر، خیابان ها و اماکن به نام های فرهیختگان، شخصیت های موثر در دنیا و عقبای ملت نیز از همین ویژگی برخوردار است. این نامگذاری نخستین مرحله و نخستین کار فرهنگی در تربیت شهر است و نخستین مرحله برای آغاز گفت وگو با شهر.

بله شهر نیز به مثابه یک موجود جاندار نیاز به گفت وگو دارد و قدم اول این گفت وگو دادن هویت به شهر است. هویت شهر از هویت جامعه و امت می آید.

پس نامگذاری خیابان ها ومعابر به نام بزرگان دین، انقلاب، فرهنگ و هنر و… کاری نیک و فرهنگی است. منتها همانطور که اشاره شد این قدم اول برای آغاز گفت وگو با شهر است. ما با اینکار هویت اسمی را به شهر و خیابان ها و معابر می دهیم اما برای گفت وگو باید آنها را تا حد خود بالا بیاوریم تا گفت وگو به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد.

قدم دوم و مرحله بعد می تواند طراحی برخی امکانات فرهنگی برای این خیابانها باشد. تاسیس نگارخانه، خانه فرهنگ، کتابخانه های محلی و حتی کتابخانه های کوچکی که در خیابان ها یا محلات طراحی می شود کار مهمی است. به عنوان مثال چه اشکالی دارد در خیابان های اصلی شهر طالقان یا محلات ٩ گانه شهر، کتابخانه کوچکی درباره چهره های تاثیرگذار طالقانی همچون بزرگان محلات، شهید بزرگوار فلاحی، جلال آل احمد و یا شخصیت برجسته انقلاب اسلامی حضرت آیت الله طالقانی تاسیس شود. می توان بدون هزینه امکاناتی را تعریف کرد که مثلاً شهید بزرگوار، روحانی، هنرمند، شاعر یا نویسنده ای که کوچه یا خیابانی به نام اوست برای رهگذران معرفی شود و شهروندان مختصری با زندگی ش آشنا شوند.

بنابراین توجه به نام گذاری معابر شهری ضرورت دارد و به یاد داشته باشیم که این نامگذاری ها هم می تواند ادای دین به بزرگان شهر و کشورمان باشد و هم راهی برای آغاز گفت وگوی ما با شهر و در نتیجه تعالی آن.

فراموش نکنیم وظیفه اصلی برای تحقق این امر برعهده شوراهای اسلامی شهر است؛ البته لازم است انجمن های محلی و سایر سازمان ها نیز برای این امور فعال شوند.

*رییس شورای اسلامی شهر طالقان، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان