[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین گفته بازگشت به میز مذاکرات وین درباره برجام در  آینده نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد.

اولیانوف در پاسخ به سوال یک کاربر در توییتر که پرسیده آیا روسیه نمی تواند به آمدن ایران به مذاکرات وین کمک کند نوشته است: «مشارکت در گفت وگوهای وین دواطلبانه است. این مذاکرات در راستای منافع همه طرف ها از جمله ایران است. دلیلی برای اینکه باور داشته باشیم ایران تمایلی به ادامه این روند ندارد وجود ندارد. بازگشت به میز مذاکرات، مسئله زمان است که در آینده ای نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد.»

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکراتی که در وین، پایتخت اتریش انجام شده زمینه های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف ها می گویند پیشرفت های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره ای اختلافات کماکان باقی است.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده اند.

یکی از زمینه های اختلاف در مذاکرات وین اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی تواند درباره عدم خروج دوباره دولت های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه ای تأکید کردند آمریکایی ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی ها در زبان و وعده می گویند تحریم ها را بر می داریم اما تحریم ها را برنداشتند و برنمی دارند، ضمن آنکه شرط هم می گذارند و می گویند که باید در همین توافق جمله ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: «آنها می خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه ای برای دخالت های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده اید و توافق، بی توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی رغم ادعای رفع تحریم ها سیاست های مختلفی از جمله هراس افکنی در بانک ها و موسسات مالی بین المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم ها در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی آزمایی برای رفع تحریم ها است.

انتهای پیام/


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان