اصلاح مبالغ نجومی قبوض جدید برق

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۱:۴۴ چاپ کد خبر: 135678
به گزارش لنگرخبر، پرویز محمدنژاد رئیس کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی اختصاصی با اعلام این خبر اظهار داشت: به نظر می رسد وزارت نیرو در محاسبه تعرفه برق در صورتحساب های جدید، در خصوص تفکیک مشترکان پرمصرف در دهک های بالا که در قانون به آنها اشاره شده، دچار اشتباه گردیده است.



وی ادامه داد: با توجه به دغدغه و گلایه تعداد زیادی از مشترکان برق در کشور مبنی بر دریافت صورتحساب های چندبرابری نسبت به دوره های قبل، این کمیته با تشکیل جلسات فوری و با حضور مسئولان ذی ربط در وزارت نیرو و صاحب نظران خواستار دریافت توضیحات چگونگی محاسبه قبوض جدید برق شد که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.



محمدنژاد با اشاره به تکالیف قانونی وزارت نیرو در خصوص افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف در راستای رعایت الگوی تعیین شده و تشویق مشترکان کم مصرف اظهار داشت: در قانون طبق بند «ی» تبصره ۸، این اجازه به وزارت نیرو برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف در دهک های بالا داده شده است که برای دهک های پایین جامعه که مصرف برق آنها کمتر از ۱۶۰ کیلو وات باشد، صورتحساب آنها رایگان صادر بشود. ولی در خصوص چگونگی تفکیک و نحوه محاسبه قیمت برق، ایراداتی به وزارت نیرو وارد می باشد.



وی افزود: هزینه ناشی از این اقدام با طراحی الگوی مصرف از دهک های بالاتر جبران می گردد و طبق پیش بینی انجام شده، ۱۰ درصد از مقدار مصرف بالاتر توسط این دهک ها قادر است تا کسری مربوطه را پوشش دهد.



رئیس کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نحوه محاسبه الگوی مصرف، گفت: الگوی مصرف برای مناطق عادی ۳۰۰ می باشد و بعد از ۶۰۰ کیلووات به صورت آزاد محاسبه می گردد. بدین صورت که از ۳۰۰ تا ۶۰۰ به صورت تصاعدی محاسبه و از عدد ۶۰۰ کیلووات (در هر ماه) به بالا سبب می شود که از قاعده یارانه استفاده نشود و نرخ به صورت آزاد محاسبه گردد.



وی تصریح کرد: نرخ آزاد سه تعریف دارد: نرخ تمام شده، نرخ صادراتی و نرخ تجدید پذیر. برق نیروگاه های تجدیدپذیر به علت راندمان پایین، گرانتر از سایر نیروگاه ها می باشد. این در حالی است که نیروگاه های کوچک از ۶۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان محاسبه می شود که میانگین مشخص شده برای آنها هر کیلو وات ساعت ۸۲۰ تومان می باشد.



عضو کمیسیون انرژی مجلس، اضافه کرد: صورتحساب هایی که اکنون افزایش نجومی داشته اند با روش میانگین نرخ تعرفه نیروگاه های تجدیدپذیر مطابق با قانون اصلاح الگوی مصرف محاسبه شده است و تقریباً ۳۰ هزار مشترک، مشمول نرخ نجومی تعرفه ها شده اند.



محمدنژاد درباره امکان اصلاح قبوض نجومی گفت: صحبت هایی در این رابطه انجام شده است که بزودی براساس تصویب و تصمیم این کمیته عمل خواهد شد.

وی با اشاره به روش اصلاح قبوض گفت: قرار بر این شده است که بر دو روش این اصلاح انجام بگیرد؛ اول اینکه مبلغ این قبوض در بازه زمانی بیشتر از دو ماه محاسبه گردد و دوم اینکه مبنای تقسیطی برای پرداخت هزینه های صادر شده در نظر گرفته شود.



عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان تأکید کرد: خواسته این کمیته و همکاران بنده از وزارت نیرو اصلاح صورتحساب های جدید و یا مساعدت ویژه با مشترکان برای تسویه قبوض خود می باشد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان