[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: طی روزهای اخیر خبر درخواست کارگران سد شفارود برای دریافت حقوق و مطالبات خود برای چندمین بار در ماه های اخیر در فضای مجازی و رسانه ای استان گیلان منتشر شد.

کارگرانی که انتظار پرداخت حقوق آنها شش ماهه شده و با توجه به شرایط اقتصادی امروز جامعه روزها و ماه های سختی را می گذرانند و با توجه به وضعیت موجود پیش بینی می شود که این شرایط ادامه دار باشد.

در این میان مسئولان شهرستان رضوانشهر و نماینده این شهر در مجلس بارها با انتقاد از شرایط موجود از مسئولان و متولیان اصلی این پروژه خواسته اند که حقوق کارگران را پرداخت کرده و روند اجرای این پروژه مهم از سر گرفته شود.

سد مخزنی شفارود در شش کیلومتری غرب مرکز شهرستان رضوانشهر با حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی، جهت تأمین آب کشاورزی، صنعت، شرب و تولید انرژی در حال احداث است.

اجرای این پروژه آب مورد نیاز کشاورزی به مقدار ۴۵۵ میلیون متر مکعب در سال، آب مورد نیاز حفظ محیط زیست ۳۳.۸ میلیون متر مکعب در سال، آب شرب شهرهای رضوانشهر، پره سر، تالش و ماسال ۲۳ میلیون متر مکعب در سال، آب مورد نیاز صنایع به مقدار ۱۰ میلیون مترمکعب در سال را تأمین و زمینه تولید انرژی برق آبی ۲۵.۳ گیگاوات ساعت متوسط سالیانه، سطح زیر کشت سه هزار و ۴۵۰ هکتار را فراهم می کند.

پیمانکار به وعده ها عمل نمی کند

یکی از کارگران سد شفارود در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شش ماه است که حقوق دریافت نکرده ایم، اظهار کرد: در آفتاب و باران دو شیفت کار کرده ایم امروز نه حقوق دریافت کرده ایم و نه بیمه داریم.

وی با بیان اینکه هنوز حقوق فروردین ماه خود را دریافت نکرده ایم، افزود: با این وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت ها نگرفتن حقوق شرایط را سخت تر کرده است و ما با سختی زندگی روزمره خود را تأمین می کنیم.

این کارگر با اشاره به اینکه طی صحبت هایی که مسئولان با مجربان پروژه سد شفارود انجام داده بودند قرار بود پیمانکار سه ماه از حقوق معوقه کارگران را پرداخت کند که هنوز محقق نشده است، ادامه داد: متأسفانه این وضعیت ادامه دارد و ما نمی دانیم که باید چه کاری انجام دهیم.

هیچکس پاسخگو نیست

یکی دیگر از افرادی که در پروژه سد شفارود مشغول به کار بوده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود داشتن مدرک مهندسی معدن و ۲۰ سال سابقه کار در این پروژه تنها ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می کردم که ۶ ماه است که از آن را پرداخت نکرده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیکار است، اضافه کرد: نه حقوق داریم و نه بیمه، متأسفانه هیچکس هم پاسخگو نیست حتی درخواست تسویه نیز داده ایم اما می گویند در صورت تسویه هم مطالبات را یکجا پرداخت نمی کنند.

انتظار دریافت حقوق کارگران سد شفارود ۶ ماهه شد/ بدعهدی پیمانکار

تناقض حرف های کارفرما و پیمانکار

یکی دیگر از کارگران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۴ نفر بودند که به صورت اجباری اخراج شده اند، اظهار کرد: کاری از دستشان بر نمی آید چهار ماه است که بیکار هستند و با این شرایط زندگی نگرفتن حقوق و اخراج از کار وضعیت برای خانواده های آنها نیز سخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان شهرستان رضوانشهر و همینطور استان باید اقدامی انجام دهند، افزود: در این مدت از سوپرمارکت محل و همه دوستان و آشنایان برای گذران زندگی قرض کرده ایم.

این کارگر با بیان اینکه زمانی که با کارفرما صحبت می کنیم از دادن پول و مطالبات به پیمانکار خبر می دهد، گفت: ولی پیمانکار این موضوع را تکذیب می کند برای روشن شدن این مسئله و مشکل، دو طرف باید با هم رو در رو شده و صحبت ها را در حضور کارگران انجام دهند تا مشخص شود که مشکل اصلی چیست از طرف چه کسی است.

وی ادامه داد: اگر پیمانکار پول را دریافت کرده چرا مطالبات و حقوق کارگران را پرداخت نمی کند؟

وضعیت کارگران تعیین تکلیف شود

فرماندار رضوانشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مشکل ناشی از اختلاف بین کارفرما و پیمانکار پروژه سد شفارود است، گفت: این مساله سبب شده تا پروژه متوقف شود.

محمود قاسمی با متأسفانه این مشکل هم باعث و هم مشکلات فراوانی برای کارگران به وجود آورده است و انتظار داریم که در کوتاه ترین زمان وضعیت کارگران تعیین تکلیف شود.

انتظار می رود با همکاری مسئولان بخش خصوصی پروژه های استان با شتاب بیشتری پیگیری و از مانع تراشی در مسیر اجرای پروژه های استراتژیک جلوگیری شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان